1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Stabilisatorstang
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 03 december 2006 04:44 PM

Bij het vervangen van de voorveerpoten moet ook het stangetje los gemaakt worden wat aan de veerpoot en de stabilisatorstang zit.
Dit zit met een kogel met een bout eraan en een moer erop.
De bout kun je vastzetten doordat aan het einde van de bout er een torxsleutel in past.
Het probleem is echter dat de boel goed vast zit.
Heb eerst een goedkope torxsleutel naar z’n grootje gedraaid, toen een hele goeie torxsleutel gekocht en met veel kruipolie steeds iets verder los draaien en, maar bijna aan het eind begaf de bout het en is deze nu rond van binnen.

Deze moet ik er nu dus afslijpen en vervangen.
Iemand een idee hoe die onderdeel precies heet en hoe het gemonteerd moet worden?

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 04 december 2006 07:58 PM
  [ # 1 ]

De onderste zal waarschijnlijk ook problemen geven ja, want die zag er aardig verroest uit.
De andere kant kreeg ik em wel goed los met het goeie gereedschap en zag er verder goed uit, heb em er ook weer normaal op kunnen draaien dus die hoef ik niet te vervangen lijkt mij.

Dan moet ik dus even een nieuwe koppelstang bestellen. Hij zit nu nog wel vast, de bout steekt nog 1mm buiten de moer uit. Moest afgelopen weekend namelijk wel met de auto weg. Rijden was geen probleem alleen op de klinkerwegen rammelde het wat.

By the way, ik heb de remklauwen voor gelijk maar ff rood gespoten voor de looks met Motip verf speciaal voor remklauwen. Had ze toch al los liggen. Gelijk de 4 bouten ingevet en het schroefdraad met Loctite vastgezet. Dat zaakje is dus zo gewisseld alleen had ik geen tijd meer, omdat de borgschroeven van de schijven ook nog uitgeboord moeten worden.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 04 december 2006 08:56 PM
  [ # 2 ]

Bij mij moet de rammel ook nog uit de voortrein.

Begrijp ik nu goed dat het probleem waarschijnlijk niet zit in de stabilisatorstang maar in de twee verbindingsstangetjes?

En is het dus handiger om dat hele stuk (stabilisatorstang en verbindingstangetjes) in één keer te vervangen?

Is dit goed voor een leek te doen of kan ik er beter zelf niet aan beginnen.

Weet iemand ergens een how-to te staan?

Jos van der Voort

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 04 december 2006 10:34 PM
  [ # 3 ]

Het monteren stelt niets voor heb ik al gezien.
Alleen het demonteren kan wat lastiger zijn, maar met de flex heb ik em zo los Twisted Evil

Heb de stang zojuist al besteld.
Zo ziet het geval eruit en kost volgens Hbase.nl iets meer dan 20euro:

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 04 december 2006 10:40 PM
  [ # 4 ]

Dit is dus het verbindingsstangetje?

Jos van der Voort

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 04 december 2006 11:03 PM
  [ # 5 ]

Ja, die zitten tussen de stabilisatorstang (aan het uiteinde) en de veerpoot (halverwege) vast.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 04 december 2006 11:41 PM
  [ # 6 ]

Zijn die dan meestal verantwoordelijk voor de “rammel” zoals ik die ervaar.

En.. zijn die gemakkelijk te vervangen als je het wiel eraf haalt of moet er dan nog veel meer gesloopt worden?

Jos van der Voort

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 05 december 2006 12:17 AM
  [ # 7 ]
ZX-Enschede schreef:

Zijn die dan meestal verantwoordelijk voor de “rammel” zoals ik die ervaar.

En.. zijn die gemakkelijk te vervangen als je het wiel eraf haalt of moet er dan nog veel meer gesloopt worden?

Ja dat is de niet apk-afkeur-punt rammel van een ZX. Ook ik zal er aan moeten geloven, maar heb dit vanwege andere prioriteiten even uitgesteld.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 05 december 2006 08:57 AM
  [ # 8 ]
ZX-Cruiser schreef:

Als ze niet vastgerot zijn zijn ze er makkelijk af te halen ja Wink

Van één weet ik in elk geval zeker dat-ie niet vastgerot zit. Rechts rammelt-ie als de ziekte.

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 12:21 AM
  [ # 9 ]

Eerst de kachelradiator. Houdt het ooit eens een keer op?  Sad  Sad  Sad  Sad

Jos van der Voort

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 12:22 AM
  [ # 10 ]

Als-ie vastgerot zit, krijg je hem dan wel fatsoenlijk los met een luchtsleutel?

Moet ik mijn kameraad maar weer eens lief aankijken…...

Jos van der Voort

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 12:51 AM
  [ # 11 ]

Nee, met een luchtsleutel kan niet, want je moet de bout op het uiteinde met een torxsleutel borgen.
Je hebt dus echt een ringsleutel en een torx 27 sleutel of op dop voor ratel nodig.
Maar als hij vast zit en je wilt de stang vervangen dan gewoon losslijpen met de flex, ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 01:26 AM
  [ # 12 ]

Slijp ik dan gewoon het kleine stangetje door dat haaks op het verbindingstangetje zit?

Jos van der Voort

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 02:40 AM
  [ # 13 ]

De volgende afbeelding is van een andere auto en is heel iets anders, maar het geeft wel een goed beeld van de situatie:

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 08:55 AM
  [ # 14 ]

OK, je slijpt dus ter hoogte van de ring door en kan dan het verbindingsstangetje er zo uit halen.

Ik neem aan dat je er dan dus ook met een haakse slijper redelijk bij kan. Met een dremel begin je niet zoveel.

Jos van der Voort

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 06 december 2006 07:49 PM
  [ # 15 ]

Je kunt er aardig goed bij ja.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook