Vanmorgen begon het opeens. Bij laag toerental (stoplicht, bochten) gaat het laadstroomlampje aan. En mijn beide richtingaanwijzers knipperen hééééééééééél langzaam.
Waar mag ik dit gaan zoeken?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
accu laad niet bij. euvel komt vaak voor bij oude spanningsregelaar in combi met oude dynamo.
Versleten koolborstels geeft zelfde effect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even aan het meten gegaan. Contact aan 12.15V over de accupolen. Met draaiende motor stationair (lampje aan) 12.15V. Hoger toerental (lampje uit) 12.15V.
Er wordt dus duidelijk niet geladen. Mag ervan uitgaan dat de dynamo zijn werk nog goed doet omdat het lampje wel uitgaat?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hij levert net genoeg stroom om je lampje uit te zetten. het lijkt erop dat ie geen extra laadstroom levert.
Het gaat om een mechanische regelaar toch? Check eerst koolborstels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nog even mijn hoofd onder de kap gestoken. Aan de dynamo zitten 3 draden. En nog een tapeind. Hieraan zit een plaatje wat zo te zien weer onder een schroef zit. Dit plaatje ziet er aardig doorgebrand uit. Is dit de massa van de spoel?
Het is idd een mechanische regelaar.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit aan:
Een plusdraad die naar de accu loopt( dikke draad)
een Dyn draad die de regelaar stuurt ( dun bruin op een oogje)
een EXC draad die de dynamo stuurt (op een plat stekkertje). Hier zitten je koolborstels onder.
meer niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hier even snel een plaatje. Het gaat om het plaatje/tapeind midden -boven.
Zoals ik het nu zie is het plaatje duidelijk weggebrand.
Zo’n camera kan er makkelijker tussen dan m’n hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lijkt wel een cruciale verbinding naar de diodes zodat de dynamo wel je lampje uitdoet maar niet je accu bijlaadt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het is een koperen brug tussen de achterste koolborstel en een diode. Toch wel vrij essentieel voor een stroomkring.
Ik had geen koper liggen dus heb ik de koperen kern van een stuk installatiedraad genomen en een nieuwe brug gemaakt. Al met al een uurtje werk en geen kosten deze keer.
Koolborstels kunnen voorlopig nog mee.
Rijden maar weer!!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het plaatje fungeert als zekering. haal effe een nieuwe bij de elektra zaak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het lijkt me niet aannemelijk dat electra winkels dit soort plaatjes leveren.
Wellicht een dynamorevisiebedrijf.
Ik ga wel eens op zoek.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik bedoelde de auto elektra zaak… ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik ken de details van de dynamo en het start laad circuit niet uit mijn hoofd. Ben beginner als het om sleutelen gaat. Maar als het een zekering is en het ziet er zo wit uitgeslagen en doorgebrand uit, lijkt me dat er sluiting is geweest. Je zegt dat het in eens gebeurde, tijdens het rijden, misschien maakte er iets contact wat niet de bedoeling was. Misschien een idee de bedrading en massacontacten te controleren, voordat de nieuwe zekering net zo hard doorbrand.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gebeurd wel vaker dat die oude zekering stripjes opeens doorbranden en dat een nieuwe het weer eindeloos goed doet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
knipperlichy
Hallo
Ik had het euvel dat een knipperlicht die ik vervangen heb ,dat de massa draad van deze nieuwe knipperlicht achter omgedraaid bleek te zijn met de plus.Hierdoor geen sluiting maar wel ging mijn controlelamp meebrandenmet het ritme van het knipperlicht.Doordat ik da massa van de lamp aan het chasiie koppelde vlog de zekering eruit .Hierdoor ontdekte ik dat de fout in de afwerking zat van het nieuweknipperlicht.Gelijk de zaak om gesoldeert maar nu heb ik het zelfde euvel en gaat mijn laadcontrolelamp mee knipperen .Mag ik aannemen dat de koperenbrug bij mij ook weg is door die kortsluiting.?De controlelamp brand alleen als het kipperlicht ingeschakeld wordNog een vraag is de dynamo van mijn d super 1971 het zelfde als op de foto omdat ik niet kan ontdekken dat er ooit een koperenstrip heb op gezeten of is deze in zijn geheel weg gebrand ik kan het zo niet zien en moet dus de dynamo eerst er voor uit helen neem ik aan
Als je laadstroomlampje vrolijk meeknippert lijkt het me dat je moet gaan zoeken in de knipperautomaat.
Ik heb een 72 DS en volgens mij zijn de dynamo’s gelijk. Dat koperen plaatje zal er ook wel niet als koper uitzien na alle jaren.
Bij mij ging het lampje continu branden als ik onder de 1700 toeren kwam.
Het trage reageren van de richtingaanwijzer was het gevolg van het ontbreken van de laadspanning.