Aangezien de ZX1.9D van Weefje afgelopen vrijdag overleden is, zij we vandaag naar een BX TGD uit 1993 met bijna 300.000km wezen kijken.
We hebben op de volgende punten gelet en deze waren allemaal goed:
(Deze punten heb ik hier en daar van het forum geplukt)
- Auto gestart met een koude motor, ok
- Geen koffiekleur van de olie / koelvloeistof is mooi groen zonder olie.
- Achterdraagarmlagers (scheefstand wielen /—\)..
- Uitgebreide proefrit, Veert goed
- Een paar keer van de laagste naar de hoogste stand. Zonder gekraak.
- Auto zakt nauwelijk in na het afzetten van de motor, c.a. 30 min gewacht.
- De pomp “tikt” niet overdreven vaak, bij sommige BXen hoor je dat ding om de 10 seconden tikken. Het tikken is ook niet heel hard, maar eerder een beetje zoemen en dan een tikje. Overigens heb ik dit alleen kunnen horen als ik de auto hoger of lager ging zetten.
- Remmen zijn ok, auto remt krachtig als je het pedaal licht indrukt.
- Geen trilling bij 140 a 150km/u op de snelweg
- Wat snelle bochten naar links/rechts genomen, hoor geen tikken wat op slechte aandrijfassen zou kunnen wijzen.
- Hydraulisch systeem (let vooral op de leiding naar linksachter, die gaat meestal als eerste en enige kaduuk), deze was goed.
- ruitewissermechaniek, kachelventilator, ok
- Veerbollen zijn vervangen
- Nieuwe uitlaat van voor tot achter.
- Nieuwe Michelin achter, nieuwe Viking banden voor.
- Auto heeft op tijd zijn beurten gehad bij specialist/dealer, de eigenaar heeft een zooi bonnen en een boekje dat tot 125.000 km gaat.
Twijvel geval of dit een mankement is?
-Koppeling is nogal zwaar? Volgens Weefje die weleens in een CX heeft gereden is dit normaal. Hij heeft geen moeite met de zware koppeling, maar is dit echt normaal of kan dit een probleem zijn?
- Schakelen gaat niet stroef of hakerig, maar zwaar (net een golf) en als je in zijn 5 rijd en je drukt de pook naar voren dan hoor je geratel van de tandwielen, bij de overige versnellingen hoor je dit niet als je de pook verder in die stand drukt. Koppeling in en naar zijn 5 gaat zonder problemen en zonder geratel. De achteruit gaat ook probleemloos zonder haken of rare geluiden.
Wat mankeert er wel aan:
- Accu, startmotor heeft enige moeite met ronddraaien, wat erop kan wijzen dat de accu niet genoeg stroom kan leveren.
- Oliekeerring nokken-as vliegwielzijde (drijft de HD pomp aan), dit is de enige plaats waar enige olie lekkage is, de rest is droog en het motorblok is niet schoongespoten.
- V-snaar van de HD-pomp
- Remtang linksvoor lekt? kan ook zijn dat de slang er niet goed op zit?, aan de andere kant zit deze er verder erin gedraaid.
- Elektrisch raam linksvoor, rail aan de onderkant is kapot geroest door lekkage van water door de raamrubbers.
- Raam rubbers linksvoor aan vervanging toe, iets van € 10
De vraagprijs is €1200, maar we hebben de eigenaar verteld dat dit gezien de km-stand en de mankementen veel te veel is. Hoe rot dit ook mag zijn voor hem, want die heeft nogal wat geld uitgegeven aan reparaties de laatste tijd. Weefje bood € 600, hij wilde er € 900 voor hebben, Weefje ging niet accoord. Toen belde de eigenaar later op en zei dat hij het voor € 700 ook wilde doen, ik heb Weefje toen geadviseerd om er tussenin te gaan zitten, dus op € 650.
Iemand nog tips of opmerkingen? gezien de mankementen, mogelijke mankementen en de prijs die Weefje bied voor deze BX?
Wat een belachelijk hoge prijs zeg ! ik vind 650 nog teveel…. 300000km is echt ONWIJS… maarja… t klinkt verder wel goed. Heeftie geen roest ????
ZX1.4i schreef:
Koppeling is nogal zwaar? Volgens Weefje die weleens in een CX heeft gereden is dit normaal. Hij heeft geen moeite met de zware koppeling, maar is dit echt normaal of kan dit een probleem zijn?
Als je een 1.4 gewent bent kan dat kloppen, hoe zwaarder de motor hoe zwaarder de koppeling gaat als ik net in de auto van mn pa heb gereden een XM CT Turbo en dan in mn eigen 1.9D stap is de koppeling van mijn auto veel lichter dan die van de XM.
Dus is waarschijnlijk niets mee aan de hand.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
ik vind 650 nog teveel…. 300000km is echt ONWIJS…
Mmmm… Ik heb de BX nog niet gekocht…. Maar drie ton is, denk ik, toch niet het maximale? Heb gehoord van PSA-dieseltjes met zes ton op het klokje.
Die keerring is wel de slechtste die stuk kan gaan! Dan moet de versnellingsbak los en vervangen kan qua arbeidsuren vergeleken worden met vervangen van de koppelingsplaten. Doorrijden kan ook gevaarlijk worden Olie op het vliegwiel =slippende koppelingsplaten.
Nu zit het lek aan de achterzijde van het vliegwiel, dus het komt niet zomaar tussen de frictie, maar toch…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hee gents,
Keering nokkenas is toch geen probleem? klepdeksel los, keering eruit pulken en een nieuwe erin.. Het is niet de krukas dus geen probleem
Als je normaal rijdt en netjes warm laat lopen gaat ie zeker 4,5 ton mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die keerring is wel de slechtste die stuk kan gaan! Dan moet de versnellingsbak los en vervangen kan qua arbeidsuren vergeleken worden met vervangen van de koppelingsplaten. Doorrijden kan ook gevaarlijk worden: Olie op het vliegwiel =slippende koppelingsplaten.
Nu zit het lek aan de achterzijde van het vliegwiel, dus het komt niet zomaar tussen de frictie, maar toch…
Aan zo’n bodemloze financiele put als mijn ZX, heb ik geen trek meer…
Ik ga even stevig nadenken. De koop is immers nog niet gesloten, dus….
Weefje schreef:Die keerring is wel de slechtste die stuk kan gaan! Dan moet de versnellingsbak los en vervangen kan qua arbeidsuren vergeleken worden met vervangen van de koppelingsplaten. Doorrijden kan ook gevaarlijk worden: Olie op het vliegwiel =slippende koppelingsplaten.
Nu zit het lek aan de achterzijde van het vliegwiel, dus het komt niet zomaar tussen de frictie, maar toch…Aan zo’n bodemloze financiele put als mijn ZX, heb ik geen trek meer…
Ik ga even stevig nadenken. De koop is immers nog niet gesloten, dus….
Sorry! Ik heb verkeerd gelezen. Nokkenas is inderdaad niet zo’n groot probleem, is redelijk makkelijk te repareren….
Ik dacht inderdaad dat het over de krukaskering ging….
Die keerring zit wel op de nokken-as, maar aan de kant van het vliegwiel, daar steekt de nokken-as uit en drijft de HD pomp aan. Ik heb even in het Haynes boek gekeken en het is niet zoveel werk. Het kleppendeksel hoeft er zelfs niet voor eraf, snaar losmaken, bout los, de poellie van de nokken-as af keering eruit en een nieuwe erin.
De koppeling, ja het zal wel zo zijn als jullie dat zeggen. De koppeling in mijn Xsara en 306, beide een 1.9D waren niet zo zwaar, bij deze BX moet ik echt kracht zetten . En de ZX1.9D van weefje waar ik ook een keer in heb gereden had een iets zwaardere koppeling dan in mijn 1.4, maar niet alsof ik met een schop de grond aan het omspitten ben.
Ja de prijs is inderdaad aan de hoge kant voor een auto met 3 ton op de teller. Voor 1200 euro raak hij die BX echt niet aan de straatstenen kwijt, als hij slim is dan accepteert hij het bod van 600 euro van weefje. Een “gek ” die bereid is om er meer voor te geven gaat hij niet snel vinden.
Re: Aankoop BX Break TGD 1993 met bijna 300.000km
ZX1.4i schreef:
- Auto heeft op tijd zijn beurten gehad bij specialist/dealer, de eigenaar heeft een zooi bonnen en een boekje dat tot 125.000 km gaat.
Regulier onderhoud lijkt me een belangrijk pluspunt. Tot de 125.000 km geloof ik wel, maar heb je goed gekeken hoe het onderhoud is geweest de laatste 100.000 km? Weet je ook wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is? Als je dat laat doen, kan het een dure grap worden. Vervangen moet om de 80.000 km. Bij deze km stand is het ook handig als de spanrol meteen vervangen is en de kleppen gesteld zijn.
ZX1.4i schreef:- Remtang linksvoor lekt? kan ook zijn dat de slang er niet goed op zit?, aan de andere kant zit deze er verder erin gedraaid.
De aansluiting van de remklauw waar de remslang in hoort, kan inderdaad lek gaan. Dan moetje de remklauw vervangen. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de remslang niet goed er in zit, maar dan heeft iemand er aangezeten die er niet zoveel kijk op heeft ...
Een ander puntje waar ik je niet over hoor, is roest. Kan bv ontstaan bij achterste uitlaatsteun en links achter in de kofferbak. Til die mat maar eens op.
Specifiek nadeel van de 19 tgd break is overigens, dat hij in de hoogste versnelling meer toeren maakt dan de 19 diesel berlines, door een andere versnellingsbak.
Succes,
Cornelis
De Distributieriem is niet zo heel lang geleden vervangen, hij had een hele zooi bonnen die we echt niet allemaal bekeken hebben.
Roest in de kofferbak en onder de auto heb ik niet gezien, wel waren er roestplekken bij de achterportieren. Niet op de portieren zelf, maar het gedeelte van de auto onder de portieren (hoe noem je dat gedeelte?).
Heb Weefje vandaag nog even gesproken, hij twijvelt nog, de eigenaar blijft bij zijn prijs van € 700, wat gewoon teveel is voor die kilometerstand en type auto.
Heeft iemand nog een verklaring voor dit punt, of is dat normaal bij een BX :
“Schakelen gaat niet stroef of hakerig, maar zwaar (net een golf) en als je in zijn 5 rijd en je drukt de pook naar voren dan hoor je geratel van de tandwielen, bij de overige versnellingen hoor je dit niet als je de pook verder in die stand drukt. Koppeling in en naar zijn 5 gaat zonder problemen en zonder geratel. De achteruit gaat ook probleemloos zonder haken of rare geluiden.”
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Dus je laat een auto gaan voor EUR 100?
Mag ik ook nog iets zeggen, Weefje….of heb je mijn mening niet nodig ?
(zie mijn onderschrift)
(staan laten….koppeling, remmen, electr raam….hoop narigheid.)
Mag ik ook nog iets zeggen, Weefje
Graag zelfs! Ik had inmiddels van ZX14i al vernomen dat ik op jou advies de BX beter kan laten staan….
Dat ga ik dan ook maar doen…
In ieder geval héél erg bedankt voor de reacties! Ga zo met ZX14i mijn zoektocht voortzetten.
Ik zal voor je meezoeken hoor ......als ik je een tip mag geven, kijk dan ook eens uit naar een Turbodiesel…...daar zit ALTIJD stuurbekrachtiging op, 4 electrische ramen….CV met AB…..de heerlijk zittende stoelen (wat mis je die in elke andere auto).....en een TZD-turbo heeft een trekkracht waar je vele nieuwere dieseltjes mee de baas bent.
Tenminste….als je alleen nog op zoek bent naar een diesel.
Let wel op een paar belangrijke puntjes…...Veerpoten (kraken)....rammeltjes in het vooronder is meestal Silentblocks, (is geen APK-punt) en kost niet zoveel in reparatie.
En de Oktopus ...dat is een soort knooppunt van LHM-leidingen onderaan het Subframe.
Ook de ene ruitenwisser-AS wil weleens flink wat speling hebben waardoor je RW met klappende bewegingen voor je nogal irritant is.
En die kost bij de dealer (naar ik me herinner) zo’n 80 euro.
Verder natuurlijk de koppeling controleren…..wees niet bang als de achteruit wat kraakt…is een typische Citroen-kwaal.
EN…...ook heel belangrijk….als je ergens een BX diesel te koop ziet staan…zorg dan dat je Onaangekondigd langs komt…zodat je zeker weet dat hij koud is (zeker bij een handelaar) .....en dan starten….als hij meteen mooi rond loopt…..kun je er min of meer vanuit gaan dat de brandstofpomp, verstuivers en gloeibougie’s e.d. wel in orde zijn.
Succes
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:De
“Schakelen gaat niet stroef of hakerig, maar zwaar (net een golf) en als je in zijn 5 rijd en je drukt de pook naar voren dan hoor je geratel van de tandwielen, bij de overige versnellingen hoor je dit niet als je de pook verder in die stand drukt. Koppeling in en naar zijn 5 gaat zonder problemen en zonder geratel. De achteruit gaat ook probleemloos zonder haken of rare geluiden.”
De 5e versnelling is inderdaad soms wat luidruchtiger dan de andere versnellingen. Op zich nog geen reden om ongerust over te zijn, zolang het niet echt herrie is. Zwaar schakelen zou een BX niet moeten doen, mijn BX heeft nogal lange schakelwegen, maar glijdt wel soepeltjes van de ene gang naar de andere. Als de koppeling dan ook nog wat zwaar gaat vermoedt ik dat misschien je druklager wat versleten is, en dat de koppeling misschien niet voldoende vrij komt. Misschien is de koppelingskabel simpelweg aan vervanging toe?
In elk geval, een BX heeft geen sportbak, maar moet wel lekker en met gevoel schakelen.