Hee Erik,
Zoals al een aantal mensen aangeven: schroef even die twee boutjes tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat los en hang de uitlaat even los met een ijzerdraadje (of koperdraad) op. Rij een rondje en je weet alles over de doorvoer van de uitlaat.
Als dat niet werkt: rondje kleppenspeling controleren en ws. stellen.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Hee Erik,
Zoals al een aantal mensen aangeven: schroef even die twee boutjes tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat los en hang de uitlaat even los met een ijzerdraadje (of koperdraad) op. Rij een rondje en je weet alles over de doorvoer van de uitlaat.
Als dat niet werkt: rondje kleppenspeling controleren en ws. stellen.Groeten,
Jan
Maakt dat niet een gigantische ***** herrie ?
Ijs schreef:Maakt dat niet een gigantische ***** herrie ?
Welneee, het geeft hoogstens een fijn sportief geluid. Toen de uitlaat van de GTi opengeblazen was leek het wel een rallyauto
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Chinco schreef:Hee Erik,
Zoals al een aantal mensen aangeven: schroef even die twee boutjes tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat los en hang de uitlaat even los met een ijzerdraadje (of koperdraad) op. Rij een rondje en je weet alles over de doorvoer van de uitlaat.
Als dat niet werkt: rondje kleppenspeling controleren en ws. stellen.Groeten,
Jan
Evt. alternatief voor klepspeling meten: compressie meten (bij warme motor).
Om goed te testen zou je de kat erook onderuit moeten schroeven.
Aangezien in de voorpijp zowel de kat als de lambdasonde zitten, zal je dan op benzine wel een mogelijk probleem krijgen aangezien de lambdasonde het dan niet doet. Hij gaat dan in noodloop, maar waarschijnlijk geeft dat altijd nog een beter resultaat dan nu ALS het idd een verstopte kat is.
Geheel zonder uitlaat en kat maakt wel een enorme kl$tuh herrie. Maar goed: gebeurt er nog s wat in Ee
Toch vind ik het wel vreemd dat de benzine ECU blijkbaar geen storingen geeft. Had je die ook al eens uitgelezen?
Er zijn trouwens ook systemen geweest waarbij de ECU telkens gereset werd als de motor werd uitgezet (simpel: het pemanente voedingstouwtje over contact laten lopen) zodat de benzine ECU storingen vergeet en geen vreemd gedrag gaat aanleren. Het lastige in zo’n geval is wel dat ie dan geen foutcodes meer opslaat. Maar schijnbaar is dat bij jou niet het geval want je moet wel telkens de ECU resetten om weer fatsoenlijk gedrag op benzine te krijgen, dus hij onthoudt wel degelijk wat.
mpostma schreef:
Er zijn trouwens ook systemen geweest waarbij de ECU telkens gereset werd als de motor werd uitgezet (simpel: het pemanente voedingstouwtje over contact laten lopen) zodat de benzine ECU storingen vergeet en geen vreemd gedrag gaat aanleren. Het lastige in zo’n geval is wel dat ie dan geen foutcodes meer opslaat. Maar schijnbaar is dat bij jou niet het geval want je moet wel telkens de ECU resetten om weer fatsoenlijk gedrag op benzine te krijgen, dus hij onthoudt wel degelijk wat.
Is dit geen typisch geval van gevolgbestrijding?
voge schreef:mpostma schreef:
Er zijn trouwens ook systemen geweest waarbij de ECU telkens gereset werd als de motor werd uitgezet (simpel: het pemanente voedingstouwtje over contact laten lopen) zodat de benzine ECU storingen vergeet en geen vreemd gedrag gaat aanleren. Het lastige in zo’n geval is wel dat ie dan geen foutcodes meer opslaat. Maar schijnbaar is dat bij jou niet het geval want je moet wel telkens de ECU resetten om weer fatsoenlijk gedrag op benzine te krijgen, dus hij onthoudt wel degelijk wat.
Is dit geen typisch geval van gevolgbestrijding?
Absoluut!!! Meestal als modificatie achteraf omdat de betreffende gasboer het anders niet “goed” kreeg. Het geeft wel aan hoe buggy die eerste lambda geregelde LPG systemen indertijd werkten.
Jawel, maar je blijft er toch niet mee rijden, hoop ik? Een rondje snelweg en je weet genoeg, toch? Of, wacht, dat hebben ze nog niet daar. Hmm, wel moeilijk, rondje zandweg, dan kun je dat niet testen, nee…
Wat ik trouwens me nu bedenk: Emiel had het erover dat je wel onbelast hoog in de toeren kunt komen. Hmm. Maar belast komt er heel wat meer druk op de uitlaat, dus dat zou wel kunnen kloppen.
Hoe zit het eigenlijk bij de eerste drie versnellingen: kun je em dan in de toeren jagen? Voor de goede orde: wagen warm rijden (!) en dan de pook in de 1 en gassen. Hoe hoog kom je dan? (Bijna) net zo hoog als onbelast?
Groeten,
Jan
Ijs schreef:Chinco schreef:Hee Erik,
Zoals al een aantal mensen aangeven: schroef even die twee boutjes tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat los en hang de uitlaat even los met een ijzerdraadje (of koperdraad) op. Rij een rondje en je weet alles over de doorvoer van de uitlaat.
Als dat niet werkt: rondje kleppenspeling controleren en ws. stellen.Groeten,
JanMaakt dat niet een gigantische ***** herrie ?
Juist in eerste 3 versnellings heb je wat meer power en dan word het al gauw minder..
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ijs schreef:Chinco schreef:Hee Erik,
Zoals al een aantal mensen aangeven: schroef even die twee boutjes tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat los en hang de uitlaat even los met een ijzerdraadje (of koperdraad) op. Rij een rondje en je weet alles over de doorvoer van de uitlaat.
Als dat niet werkt: rondje kleppenspeling controleren en ws. stellen.Groeten,
Jan
Maakt dat niet een gigantische ***** herrie ?
als je dit gaat doen, wel even opnemen he?
Ijs schreef:Juist in eerste 3 versnellings heb je wat meer power en dan word het al gauw minder..
Was bij de GTi ook, in eerste 2-3 versnellingen kwam die nog wel op toeren, ware het wel veel trager als normaal. Op het laatst begon die in de hoge toeren ook nog eens te janken. Net alsof er een supercharger op het blok zat. Toen de uitlaat open plofte reden we op de snelweg met een gangetje van 120. Van 80 - 120 heeft tie toen dik 3 minuten over gedaan ofzo. Dat was wel zeer extreem trouwens. Maar goed kort daarna plofte de uitlaat dus open….
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
PrutsyLJ schreef:Ijs schreef:Juist in eerste 3 versnellings heb je wat meer power en dan word het al gauw minder..
Was bij de GTi ook, in eerste 2-3 versnellingen kwam die nog wel op toeren, ware het wel veel trager als normaal. Op het laatst begon die in de hoge toeren ook nog eens te janken. Net alsof er een supercharger op het blok zat. Toen de uitlaat open plofte reden we op de snelweg met een gangetje van 120. Van 80 - 120 heeft tie toen dik 3 minuten over gedaan ofzo. Dat was wel zeer extreem trouwens. Maar goed kort daarna plofte de uitlaat dus open….
eigenlijk best logisch een hogere versnelling is zwaarer dus trekt die het gewoon niet meer
auto’s met kleinere motoren trekken de 5de versnelling ook niet tot aan de toerenbegrenzer
nee maar van 80 naar 120 is echt triest..ik heb inmiddels genoeg bxen gereden om te weten dat dit niet genoeg is.
arjan_verkade schreef:Ijs schreef:Juist in eerste 3 versnellings heb je wat meer power en dan word het al gauw minder..
eigenlijk best logisch een hogere versnelling is zwaarer dus trekt die het gewoon niet meerauto’s met kleinere motoren trekken de 5de versnelling ook niet tot aan de toerenbegrenzer
Jep. Met stip op 1 de uitlaat controleren, dus.
Trouwens, welke wagen trekt wel tot de toerenbegrenzer in de hoogste versnelling? Niet zo veel, denk ik… (andere discussie! )
Een panda diesel in ieder geval niet…
?cache=no
Off-topic, sorry.. (Maar wel leuk!)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Chinco schreef:arjan_verkade schreef:Ijs schreef:Juist in eerste 3 versnellings heb je wat meer power en dan word het al gauw minder..
eigenlijk best logisch een hogere versnelling is zwaarer dus trekt die het gewoon niet meerauto’s met kleinere motoren trekken de 5de versnelling ook niet tot aan de toerenbegrenzer
Jep. Met stip op 1 de uitlaat controleren, dus.
Trouwens, welke wagen trekt wel tot de toerenbegrenzer in de hoogste versnelling? Niet zo veel, denk ik… (andere discussie! )
kijk maar even in dit topic