Auto : Saxo 1.4i uit 1996, 115.000 gelopen
Na 2 minuten draaien loopt de temp zover op dat het lampje gaat branden, Fans springen aan en proberen de radiateur te koelen.
Het water in de radiateur is niet warm, radiateur blijft zo koud als het buiten is. De slang aan de linkerkant (bestuurders kant dus) wordt een beetje warm, graadje of 40 denk ik, handwarm. Ondanks dat die slang dus warm wordt, blijft de radiateur er vlak naast koud, ook het water in de radiateur wordt niet warmer dan handwarm. Als ik het contact uit zet, blijven de fans nog rustig 10 minuten tot een kwartier nadraaien.
1. Als de temp zo hoog oploopt, en je zet de verwarming aan, dan zou er zowat stoom uit moeten komen, zo heet, maar dat is niet zo, dus, ik denk niet dat er echt wat mis is met de radiateur eigenlijk??? Klopt deze redenering?
2. Na diverse keren ontluchten, blijf ik water horen lopen ergens in het dash, ik denk de kachel die je hoort. Maar, waarom blijf ik die horen??
3. De ene keer zit er water zat in, netjes bij max, afgevuld enz. De 2e keer dat ik dan kijk, als de auto even gelopen heeft en de fans nog na staan te loeien, dan is er opeens geen nivo meer te zien. Als ik m dan bijvul, tot max, dan gooit ie alles er met een noodgang weer uit als ik m start. Hoe kan dit??
4. Ik heb niet het idee dat er iets lek is, buiten het feit dat ie er dus op een bepaald moment wat vloeistof uitgooit, hebben we verder nooit natte plekken onder de auto gezien. Ook hangt er geen witte walm achter de auto als we rijden of als tie stationair staat te draaien. Ook geen “sludge” in de motorolie, gewoon olie, geen witte aanslag aan de olievuldop of daar in de buurt.
Ik hoop dat er nou es iemand kan zeggen wat het is? Ik heb de garage gebeld, en die zeggen dat een auto, zelfs al zou de radiateur niet goed werken, niet binnen 2 minuten zo heet wordt dat de Fans aan zouden slaan. Wat dus inhoudt dat de sensor zou werken, want het water in het blok wordt warm, dus zou de sensor ervoor moeten zorgen dat de fans aangaan, toch? En die regelt dan waarschijnlijk ook het lampje en de meter op je dash??
Klotezooi die watergekoelde wagens, een eend is veel simpeler, lol
Greatnix Spookeend
Dit komt toch echt op mij over als een enorme luchtbel of een rotte thermostaat. Doet de verwarming het wel? Als de slangen koud blijven maar de motor wordt warm kan het zo zijn dat de thermostaat geen/te weinig koelvloeistof doorlaat. Thermostaat vervangen is niet zo duur en redelijk eenvoudig zelf te doen (hoewel ik niet weet waar ‘ie bij een TU blokje zit)
die termostaat, is zo’n klein ding, dat dan weer op een groter blok zit, waar denk ik een klep inzit? zou die klep dan niet goed werken? omdat de temp sensor het wel doet, en ook de fans aanslaan als de temp te hoog oploopt.
Greatnix Spookeend
temperatuursensor is gewoon een sensortje dat in je blok gedraaid is. Thermostaat zit vlak voor de motor in een koelslang, meestal een rond huis met drie of vier boutjes. Geloof niet dat het zinnig is om een thermostaat te gaan reviseren, het is namelijk een redelijk goedkoop onderdeel, veel mensen vervangen een thermostaat zelfs preventief.
ok, ik denk dat ik wel weet nu wat de termostaat is, maar er zit bij mij wel een sensor in volgens mij? die dan regelt wat open en dicht gaat? die sensor bedoel ik, die is volgens de verkoper (alfa dealer) vervangen. Als ik het nou goed begrijp, dat ding waar die sensor dan inzit, dat ronde huis waar de slang uitkomt, dat is dan de termostaat, en die zou eenvoudig te vervangen zijn??
Greatnix Spookeend
Misschien kun je er een foto van maken? Het kan best zo zijn dat de temperatuursensor op/bij het thermostaathuis zit. Temperatuursensor loopt een draadje (of twee) naartoe, thermostaat werkt zonder draden (bi-metaaltje - klepje o.i.d.) Misschien is de sensor vervangen terwijl de thermostaat het probleem is.
één ding weet ik zeker: Thermostaat en temperatuursensor zijn twee aparte dingen!!
Trouwens: weet je zeker dat het koelsysteem luchtvrij is? Ontluchtingsschroef op de radiator en bij het thermostaathuis open, starten, wachten tot fan aanslaat, vullen totdat er bij alle twee de ontluchtingsnippels koelvloeistof uit komt, nippels dichtdraaien en dop erop… Eventueel bijvullen met een verlengstuk op de vuldop omdat lucht er anders soms slecht uit komt.
ik ga zo, als het ff droog is, ff pix bouwen, zet ik ze in het groot ff online, zet ik erbij wat ik denk wat wat is, en dan moeten we er uit kunnen komen denk ik
thnx alvast voor de hulp
Greatnix Spookeend
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
He tsjerruk…..
Lijkt me dat ie ontlucht moet worden.
Op je koelslang zit op het hoogste punt een ventieldopje. (tegen schutbord)
Deze eraf halen en je koelwater bijvullen tot de lucht er uit is. (lees er koelwater uitkomt) Bij een AX zit er voor bij de radiateur ook een dus ik denk bij een Sakso ook wel weet dit niet zeker….
nou Martinezzzzz, dat ontluchten hebben we al meerdere malen gedaan, ook met alle doppies en gaatjes, maaruh, elke keer weer gelazer. En, volgens mij kan het niet alleen aan lucht liggen, dit gedoe. Maar, desalnietteplus, thnx voor het meedenken. Ik ga steeds meer zin krijgen in een leuke GS of GSA weet je dat!!! luchtgekoeld, maar is zo’n oudere wagen wat voor dagelijk woon werk verkeer, zeg 30 km per dag? (erg off-topic)
Ik weet het niet, ik hoop dat iemand het wel weet, lol, zeker naar aanleiding van de pix die ik gepost heb.
Greatnix Spookeend
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Bij mijn zus haar ZX 14i hebben we toevallig hetzelfde en daar gaat nu een nieuwe waterpomp op. De ouwe scheen te weinig opbrengst meer te hebben zodat je plaatselijk een te hete waterstroom krijgt.
Vraag me niet hoe het precies zit maar dit was de oorzaak (volgens Cor, jou wel bekend)
Komt nu ook gelijk een nieuwe distributieriem op.
(Hmm ik had beter moeten lezen zie net je foto’s en lees nu dat je idd al ontlucht had)
Een Dagelijkse GS…ja, maar hoog verbruik, veel roest en olielekken maar ja…SUPERCOMFIE!!!
PS is de Xantia Weg??
ik zie dat je een uitvoering hebt met airo erop (of ik moet me heel sterk vergissen) nu dit niet zo vaak voorkomt durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe de koeling geschakeld word, maar waarschijnlijk word dit door een bitron moduul geschakeld. dit moduul kan ook defect zijn waardoor de problemen ontstaan.
maar heb je de temp sensor aan de zijkant v/d kop ook al vv?
waarschijnlijk de groene maar dat is makkelijk te controleren dmv een splitpen (degene waar de temp meter op reageert is de goede) de andere is voor de ecu.
die bruine op het thermostaathuis is aangeloten op de bitron moduul.
spookeend schreef:http://www.spookeend.nl/crap/saxokoel1.jpg
hierbij de pix
Greatnix Spookeend
Zo te zien zit de temperatuursensor in het thermostaathuis geschroefd. Ik zou denken dat de thermostaat zich achter de twee boutjes op foto 4 bevind, maar ik kan het fout hebben.
Ontluchtingsnippels heb je ook gevonden zo te zien, op de radiator zit er ook nog één. Probeer eerst eens goed te ontluchten (zoals CitroenAZU ook schrijft) en als dat geen oplossing is zou ik de thermostaat vervangen, dat kost ook niet veel.. (voor een tientje ben je wel klaar, zorg wel voor een nieuwe afdichtring voor het thermostaathuis!)
mmmmmm, klinkt aannemelijk idd, d-riem is vervangen, volgens de sticker op het blok, maar over de pomp is niets bekend, thnx, gaan we es ff kijken hoe of wat dat zit. Is er een manier om te meten of de pomp werkt?
Greatnix Spookeend
sat2000 schreef:ik zie dat je een uitvoering hebt met airo erop (of ik moet me heel sterk vergissen) nu dit niet zo vaak voorkomt durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe de koeling geschakeld word, maar waarschijnlijk word dit door een bitron moduul geschakeld. dit moduul kan ook defect zijn waardoor de problemen ontstaan.
maar heb je de temp sensor aan de zijkant v/d kop ook al vv?
waarschijnlijk de groene maar dat is makkelijk te controleren dmv een splitpen (degene waar de temp meter op reageert is de goede) de andere is voor de ecu.
die bruine op het thermostaathuis is aangeloten op de bitron moduul.
Heel scherp opgemerkt
Op deze foto zie ik een hogedruk leiding lopen, die kan volgens mij enkel van een Airco zijn, loopt naar de droogfles/warmtewisselaar voor.
Opletten dus, wat Sat2000 zegt, de elektronica voor het koelsysteem en de Airco zijn (gedeeltelijk) één systeem. Het standaard verhaal van thermocontact en temp. sensor gaat hier helaas niet op. Hoe het precies zit kan ik je helaas ook niet vertellen, enkel het advies om een Citroen specialist of Dealer op te zoeken als je niet zeker ben van wat je aan het doen ben.
jazeker airco, lol
maar, das dan weer ff niet zo leuk nieuws. De reden van aanschaf Saxo, verkoop Xantia was nl. een financiele reden, dus, specialist of dealer is gewoon even niet mogelijk, sterker nog, dan rijden we gewoon even niet…... totdat het wel opgelost is.
even ter aanvulling, de airco doet het ovrigens prima??
Gedoe ook met die auto’s altijd.
Greatnix Spookeend