Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
BX16v schreef:Heb hem toch gevonden de 16v Turbo,
het is alleen een 1.7Ook een hele mooi, de BX 1.7 16V turbo:
380PK 1721cc 4-cilinder 16klepper met turboladerIemand hier meer info over?
geen idee, al zou ik hem wel heel erg graag onder mijn kont willen hebben
sans-pareil schreef:
En verder, als je een 16V kop gebruikt, gaan die spruitstukken dan niet gewoon daar op passen? Ik ben verder niet zo thuis in de 16V en of turbo CT, maar zit er dan iets drastisch in de weg ofzo?
Een 16v kop heeft voor en achter 2 in- en uitlaten per cilinder. Daar gaan je turbo CT spruitstukjes echt niet op passsen. Je moet er dus zelf spruitstukken gaan maken. Niet onoverkomelijk aangezien er inmiddels diversee zelfbouw 16v turbo PSA creaties rondrijden. Een 16v kop is trouwens ook veel breder. Voor heb je ruimte zat, maar achter is het krap aan met een turbo. De meesten monteren de turbo dan ook naast de kop aan de rechterkant. Wel een flinke omweg voor de uitlaatgassen, maar blijkbaar kan het niet anders.
Groet,
Marten
BX16v schreef:Heb hem toch gevonden de 16v Turbo,
het is alleen een 1.7Ook een hele mooi, de BX 1.7 16V turbo:
380PK 1721cc 4-cilinder 16klepper met turboladerIemand hier meer info over?
M’n bericht is hier ook al gedeeltelijk geplaatst
Voor het hele bericht:
De 4TC-Evo had bij mijn weten ook 16 kleppen en een turbo, maar was ook geen produktieauto.
Kortom een produktie BX16V turbo is er nooit geweest.
Wel zijn er zelfbouws geweest met een turbo en 16 kleppen.
Over die 1721cc turbo, die had een complete supercharger kit en dus niet een Garret T2 ofzo
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een turbo is wel wat anders dan een supercharger. Het zijn wel beiden turbine wieltjes diet lucht samenpersern maar de supercharget wordt namelijk mechanisch aangedreven door iets gerelateerd aan de krukas, en een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen. Een supercharger is daarom wat handiger als er veel toeren beschilkbaar zijn (en gelijkmatiger), terwijl er voor een turbo alleen uitlaatdruk nodig is, waardoor deze zich wat wispelturiger gedraagt… in principe kom je met een turbo verder, omdat wat de turbo er aan lucht bij weet te persen er aan de andere kant ook weer uitkomt als aandrijving voor diezelfde turbo… turbo’s zijn potentieel heerlijk gestoorde apparaten .
@mpostma
Ik dacht eigenlijk ook aan het 16v uitlaatspruistuk… moet je wel wat klooien met de turbo-routes, maar is dat niet makkelijker dan zelf een uitlaat spruitstuk klussen?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:
@mpostma
Ik dacht eigenlijk ook aan het 16v uitlaatspruistuk… moet je wel wat klooien met de turbo-routes, maar is dat niet makkelijker dan zelf een uitlaat spruitstuk klussen?
Och. je zult toch moeten lassen aan het spruitstuk om een turbo er goed op te krijgen. Ik denk dat je daarom net zo goed iets nieuws kan lassen. Kijk maar eens hoe dat gedaan is bij de 205 1.4 Turbo op http://www.205gti.com Denk niet dat dat moeilijker is dan een bestaand spruitstuk aan te passen. Meja. wie ben ik in deze
gr.
MArten
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, je hebt er aanzienlijk meer praktische ervaring mee dan mij, dus als jij denkt dat het makkelijekr is om meteen een heel uitlaat spruitstuk in elkaar te klooien, dan geloof ik dat wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
WYD schreef:BX16v schreef:Heb hem toch gevonden de 16v Turbo,
het is alleen een 1.7Ook een hele mooi, de BX 1.7 16V turbo:
380PK 1721cc 4-cilinder 16klepper met turboladerIemand hier meer info over?
M’n bericht is hier ook al gedeeltelijk geplaatst
Voor het hele bericht:
De 4TC-Evo had bij mijn weten ook 16 kleppen en een turbo, maar was ook geen produktieauto.
Kortom een produktie BX16V turbo is er nooit geweest.
Wel zijn er zelfbouws geweest met een turbo en 16 kleppen.
volgens mij had ik ergens gelezen dat de 4TC maar 8 kleppen had :
Flapdrol schreef:
volgens mij had ik ergens gelezen dat de 4TC maar 8 kleppen had :
Inderdaad, de 4TC had maar 8 kleppen, maar als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik het hier over de 4TC-Evo had, en die had naar mijn weten wel 16 kleppen, alleen was dat echter geen produktieauto, maar een rallyauto.
Op de volgende foto zie je van links naar rechts:
- BX 1721cc 16V met supercharger
- BX 4TC-Evo
- BX 4TC
Ze staan hier in de officiele collectie van Citroën
En nog wat meer foto’s van die eerste:
Iemand die zo’n bumper voor mij kan maken???
Dit is zoals je wel kunt zien een modelauto.[/img]
De site waar veel BX 4TC en en BX turbo info op staat is momenteel online.
Zal dus snel wat info hier neerzetten zodat die iig altijd online is:
B X 4 T C, 4 T C E V O
The BX 4TC Evo was Citroën’s weapon for the B-group World Rally Championship. The 4TC Evolution was classified with a 4TC (a series of 200 cars). The car was officially launched by Citroen in November 1985 ment for he World Rally Championship season 1986.
The 4TC was far from similar to normal BX’s, and the 4TC Evolution was far from similar to the 4TC street version. The last Evo version had a number of radiators in the back and a different turbo (KKK). The first Evolution version had 6 round headlights and this version was only tested before the final version was created. Both types (evo and street version) had the hydropneumatic suspension. Transmission was borrowed from the SM and brakes from the CX.
The nose of the 4TC was a lot longer then the normal BX because a 4 cylinder 2 litre engine had to be rotated by 90 degrees compared with the normal BX-engine.
The 4TC was a fast and very luxurious car. The interior (for 5 passengers) was similar to the yet to be launched BX Sport, including the steering wheel. On the dashboard a few additional gauges (for example engine temperature indicator) were added.
Bonnet, tailgate and all the wings are plastic in both versions. 4TC’s have six head lights and 210/55 VR 390 tyres on 150 TR 380 FH alloy wheels. The last Evo versions had only 2 small headlights to permit as much cooling area as possible in front of the car.
Link: Public BX 4TC register of CitSportSite
————————————————————————————————————————
Two BX-4TC-200 series cars were displayed at the ICCCR - 98 meeting held in Belgium.
Both cars were in very good shape (as new) and completely original. BX-SPORT owner Robbert Bakker toke some very nice pictures of these cars which can be found below.
On these pictures it is clear that the car has a very huge nose and the front and rearbumpers have much in common with those used on the BX SPORT.
One of the cars was noticed by Robbert Bakker during arrival and Robbert mentioned that its sound was incredible.
*edit*:
Al contrario que algunas versiones anteriores del Roc, esta adaptación no lleva, por desgracia, una culata de 16 válvulas. Con una relación de compresión de 7:1, la potencia alcanza 200 CV al moderado régimen de 5.250 r.p.m., con un importante par máximo de 30 mkg. a 2.750 r.p.m.
Ik kan niet zo goed spaans, maar dit stond in de 2e link (de Spaanse site)
ik heb mijn 16V fuel-injected bijna klaar:
zal zo rond de 300pk moeten liggen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dat is een heel pittig motortje
Kom ik aan met me 1400 ops: Maarja, volgend jaar gaat er een mi16 motor in
citroen23 schreef:ik heb mijn 16V fuel-injected bijna klaar:
zal zo rond de 300pk moeten liggen
Fotoshop dan wel ff het plaatje van de motorbouwer op het kleppendeksel weg.
Een wat hollandse achtergrond zou ook wel helpen
Ajeto!!!
ik heb m’n eigen moterplaatje
en ik sleutel alleen aan het blok als ik aan m’n optrekje in frankrijk zit
maar ja die OZB he /de belastingen etc….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.