Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
iedere keer als ik van stilstand optrek heb ik het idee dat de voorkant iets omhoog komt. ik dacht eerst dat dat kwam doordat de achterkant dan iets inzakt maar toch zie ik de voorkant ook omhoog komen. soms als ik de hoogtehandel uit de middenstand ongeveer 1 cm naar achteren haal ( naar de volgende stand, tussen rijhoogte en en tussenstand ) komt de voorkant iets omhoog, ongeveer 5 cm, vanuit stilstand. kan dit betekenen dat de rijhoogte bijgesteld moet worden? ook hoor ik de drukregelaar veel werken als ik optrek, alsof ie constant de rijhoogte moet corrigeren. vanaf het moment dat de auto op gang is doet de drukregelaar gewoon wat ie normaal hoort te doen.
graag jullie mening hier over.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Bij iedere auto komt de voorkant omhoog als je optrekt… Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
Bij onze 93’er werkt de pomp in het begin van een rit ook meer. Later is alles rustig. Ik merk niet dat de voorkant buitensporig meer omhoog komt. Tenzij ik hem geparkeerd heb met de wielen volledig naar links of rechts gedraaid.
Misschien moet je het veersysteem eens laten nakijken/reinigen.
Michaël,
Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km, http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
bedankt dagobert ( duck?) voor de reactie. ik blijf het toch apart vinden dat zogauw ik de hoogtebediening ietsje naar achteren trek de voorkant ff omhoog komt- niet altijd dus- aangezien bij mijn xantia bij het niveauleren altijd eerst de achterkant begint te stijgen. vermeldingswaardig is wellicht ook dat als je op de voorkant drukt de hoogteregelaar niet altijd reageert, soms wel- soms niet. achter doet ie het wel altijd.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Dagobert II schreef:Misschien moet je het veersysteem eens laten nakijken/reinigen.
Dat hebben we trouwens al tot in den treuren gedaan, tevens zo’n beetje alles vervangen aan dat ding wat er maar te vervangen is of schoon te maken is. Pasqual, ik denk toch dat we maar eens die hoogteregelaars er onder uit motten pielen en die eens schoonmaken/reviseren
We liggen er dan toch onder om aan de uitlaat te prutsen.
groeten van je enige en dus in alle opzichten beste broer
:whoohoo
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Welke veerbollen zitten er op de auto, originele of ‘comfortbollen’, neppers dus…?
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:Welke veerbollen zitten er op de auto, originele of ‘comfortbollen’, neppers dus…?
Gr Martijn
Bij mijn weten de originele, maar wel opnieuw gevuld.
Maar deze problemen had ie al voor de hervulling….het was gewoon weer 1 dingetje wat we van de lijst konden afstrepen zeg maar,
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
@Martijn, wat zou dat volgens jouw dan uitmaken wat betreft de bollen?
ik heb toch echt het idee dat het aan de hoogteregelaar ligt. zelfs als de bollen plat zouden zijn moet de auto aan de voorkant altijd reageren als je de neus naar beneden duwt. en dat doet ie niet altijd.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Martijn de Ruijter schreef:Welke veerbollen zitten er op de auto, originele of ‘comfortbollen’, neppers dus…?
Gr Martijn
Neppers?
Ries schreef:Martijn de Ruijter schreef:Welke veerbollen zitten er op de auto, originele of ‘comfortbollen’, neppers dus…?
Gr Martijn
Neppers?
Neppers? Ik rij er met veel plezier en comfort zonder problemen op
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat zeg ik.
De zogenaamde ingenieurs van het oorspronkelijke ontwerp kunnen volgens sommigen onmogelijk worden verbeterd, wat een onzin.
De heerlijk zwevende
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Zoiets is toch niets meer of minder dan smaak. Verbeteren is hier helemaal niet van toepassing…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Maar om dan te spreken van neppers….
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
leuk zo’n sub-topic, maar nu weer ff terug naar de hoogteregelaar. ondertussen weet ik nog niet waar de link zit tussen “nepbollen” en mijn hoogteregelaar.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Pasqual schreef:leuk zo’n sub-topic, maar nu weer ff terug naar de hoogteregelaar. ondertussen weet ik nog niet waar de link zit tussen “nepbollen” en mijn hoogteregelaar.
groeten Pasqual.
Bij comfortbollen is de dempingskarakteristiek anders dan bij originele bollen. De doorstroom is groter. Dit kan ervoor zorgen dat de auto gaat ‘duiken’ bij remmen en licht de neus optilt bij optrekken. Vooral als de uitgaande slag makkelijker is gemaakt.
Gr Martijn
P.S. Volgens mij is er weinig origineel aan een ‘comfortbol’.... Maar goed, das mijn mening en daarnaast OT.