Bij het vervangen van de voorveerpoten moet ook het stangetje los gemaakt worden wat aan de veerpoot en de stabilisatorstang zit.
Dit zit met een kogel met een bout eraan en een moer erop.
De bout kun je vastzetten doordat aan het einde van de bout er een torxsleutel in past.
Het probleem is echter dat de boel goed vast zit.
Heb eerst een goedkope torxsleutel naar z’n grootje gedraaid, toen een hele goeie torxsleutel gekocht en met veel kruipolie steeds iets verder los draaien en, maar bijna aan het eind begaf de bout het en is deze nu rond van binnen.
Deze moet ik er nu dus afslijpen en vervangen.
Iemand een idee hoe die onderdeel precies heet en hoe het gemonteerd moet worden?
De onderste zal waarschijnlijk ook problemen geven ja, want die zag er aardig verroest uit.
De andere kant kreeg ik em wel goed los met het goeie gereedschap en zag er verder goed uit, heb em er ook weer normaal op kunnen draaien dus die hoef ik niet te vervangen lijkt mij.
Dan moet ik dus even een nieuwe koppelstang bestellen. Hij zit nu nog wel vast, de bout steekt nog 1mm buiten de moer uit. Moest afgelopen weekend namelijk wel met de auto weg. Rijden was geen probleem alleen op de klinkerwegen rammelde het wat.
By the way, ik heb de remklauwen voor gelijk maar ff rood gespoten voor de looks met Motip verf speciaal voor remklauwen. Had ze toch al los liggen. Gelijk de 4 bouten ingevet en het schroefdraad met Loctite vastgezet. Dat zaakje is dus zo gewisseld alleen had ik geen tijd meer, omdat de borgschroeven van de schijven ook nog uitgeboord moeten worden.
Bij mij moet de rammel ook nog uit de voortrein.
Begrijp ik nu goed dat het probleem waarschijnlijk niet zit in de stabilisatorstang maar in de twee verbindingsstangetjes?
En is het dus handiger om dat hele stuk (stabilisatorstang en verbindingstangetjes) in één keer te vervangen?
Is dit goed voor een leek te doen of kan ik er beter zelf niet aan beginnen.
Weet iemand ergens een how-to te staan?
Jos van der Voort
Het monteren stelt niets voor heb ik al gezien.
Alleen het demonteren kan wat lastiger zijn, maar met de flex heb ik em zo los
Heb de stang zojuist al besteld.
Zo ziet het geval eruit en kost volgens Hbase.nl iets meer dan 20euro:
Dit is dus het verbindingsstangetje?
Jos van der Voort
Ja, die zitten tussen de stabilisatorstang (aan het uiteinde) en de veerpoot (halverwege) vast.
Zijn die dan meestal verantwoordelijk voor de “rammel” zoals ik die ervaar.
En.. zijn die gemakkelijk te vervangen als je het wiel eraf haalt of moet er dan nog veel meer gesloopt worden?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
ZX-Enschede schreef:Zijn die dan meestal verantwoordelijk voor de “rammel” zoals ik die ervaar.
En.. zijn die gemakkelijk te vervangen als je het wiel eraf haalt of moet er dan nog veel meer gesloopt worden?
Ja dat is de niet apk-afkeur-punt rammel van een ZX. Ook ik zal er aan moeten geloven, maar heb dit vanwege andere prioriteiten even uitgesteld.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
ZX-Cruiser schreef:Als ze niet vastgerot zijn zijn ze er makkelijk af te halen ja
Van één weet ik in elk geval zeker dat-ie niet vastgerot zit. Rechts rammelt-ie als de ziekte.
Jos van der Voort
Eerst de kachelradiator. Houdt het ooit eens een keer op?
Jos van der Voort
Als-ie vastgerot zit, krijg je hem dan wel fatsoenlijk los met een luchtsleutel?
Moet ik mijn kameraad maar weer eens lief aankijken…...
Jos van der Voort
Nee, met een luchtsleutel kan niet, want je moet de bout op het uiteinde met een torxsleutel borgen.
Je hebt dus echt een ringsleutel en een torx 27 sleutel of op dop voor ratel nodig.
Maar als hij vast zit en je wilt de stang vervangen dan gewoon losslijpen met de flex, ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar.
Slijp ik dan gewoon het kleine stangetje door dat haaks op het verbindingstangetje zit?
Jos van der Voort
OK, je slijpt dus ter hoogte van de ring door en kan dan het verbindingsstangetje er zo uit halen.
Ik neem aan dat je er dan dus ook met een haakse slijper redelijk bij kan. Met een dremel begin je niet zoveel.
Jos van der Voort
Je kunt er aardig goed bij ja.