Tja, zoals het onderwerp reeds doet vermoeden; er ligt olie op het LHM reservoir.
Dus dacht ik; er lekt een slangaansluiting. Eentje gevonden die misschien de oorzaak zou kunnen zijn en deze met een slangklemmetje vastgezet.
Reservoir schoongemaakt en na een stukje rijden; weer een laagje olie op het reservoir. Andere slangaansluitingen zien er “schoon"uit…
Nu zit er ook een ‘noodoverstort’-dop op met een slangetje dat los achter het reservoir hangt. Deze dop zit los; wellicht zit daar het probleem. Maar ik geloof nooit dat via die dop of dat slangetje zoveel olie weglekt. Keer op keer staat er weer olie op. Voor zover ik weet is het reservoir niet onuitputtelijk…
Wie snapt hier meer van en kan dit aan mij uitleggen?
Overigens, de twee veerbollen onderin zien er erg ‘nat’uit van de olie..
en wellicht mede door bovengenoemde punten; hij doet er lang over om op te pompen. Gauw zo’n 35 seconden geloof ik…
Groeten, Niek.
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Dat er olie op het reservoir legt is geen ramp.
Vrij veel Citroëns hebben hier “last” van.
De oorzaak is waarschijnlijk vuil tussen de rubber afdichting van het reservoir en de dop. De metalen beugel moet je even los maken en kan je de dop optillen en de afdichting schoonmaken. Beter is om een nieuwe afdichting te plaatsen omdat de jouwe waarschijnlijk hard is geworden.
ALs de bollen nat zijn deze meteen laten controleren…..........................
s6
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
welke bollen bedoel je precies met onderin? de voorraadbol en ???
als ze nat zijn kan het zijn dat ze er ooit af zijn geweest om te wisselen voor nieuwe of bijvullen zonder de rubberen ring te vervangen voor een nieuwe. als ze een beetje vettig zijn zou ik me er maar niet te druk over maken. ik heb nog niet veel hydro-systemen gezien van bijna 14 jaar oud die helemaal droog waren. check s’morgens eens ff onder de auto of er echt druppels LHM liggen. zoniet, niets aan de hand.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als er te veel olie in je reservoir zit kan dit ook deze verschijnselen veroorzaken , maar op de duur moet dit dan wel ophouden ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik had er ook last van, altijd een beetje olie op het reservoir. Vervanging van de rubberen ring was afdoende, daarna altijd droog! Maar .. bij mij geen natte bollen o.i.d. Vervang eerst de ring, kost weinig en je weet direct meer.
Tjerk
C1 Ambiance 5d - dec 2006 - 101.000 km