Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
sat2000 schreef:de monteurs bij mijn collega´s die roepen dat de accupool er maar even af moet die zouden beter moeten weten.
is dat zo oldenhage? hoeveel problemen zijn er op te lossen dmv de accupool er af te halen/minutenregeling? de motormanagement even buiten beschouwing gelaten dan.
ik denk dat de accupool ons al vaak uit de problemen heeft geholpen de laatste paar jaar, vooral na bepaalde update’s
Je zegt het goed, Motormanagement is niet te resetten door de accupool er af te halen, daar hebben we het in dit draadje over.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:sat2000 schreef:de monteurs bij mijn collega´s die roepen dat de accupool er maar even af moet die zouden beter moeten weten.
is dat zo oldenhage? hoeveel problemen zijn er op te lossen dmv de accupool er af te halen/minutenregeling? de motormanagement even buiten beschouwing gelaten dan.
ik denk dat de accupool ons al vaak uit de problemen heeft geholpen de laatste paar jaar, vooral na bepaalde update’sJe zegt het goed, Motormanagement is niet te resetten door de accupool er af te halen, daar hebben we het in dit draadje over.
Interessant. Citroen Assistance en dealers misleiden dus klanten.
Is over dit onderwerp een officieel document beschikbaar? Dat kan ik wel gebruiken.
Niet zo aanstellen Plugge!
Het gaat maar over één medewerker.
René van Maren schreef:Niet zo aanstellen Plugge!
Het gaat maar over één medewerker.
Die toon bevalt mij niet.
Ik kan tellen, en het gaat om meer dan een medewerker. Alle keren dat ik contact had met CA (en dat was vele malen in de afgelopen jaren) kreeg ik dezelfde raad. Iedere keer van een andere medewerk(st)er. De raad van de dealermonteurs komt daar nog bij. Tot en met Citroen dealers in Duitsland en Zweden kwamen met dezelfde raad.
Overigens had uw reactie beter als ‘pb’ gestuurd kunnen worden, dan zou ik daar ook op die manier op geantwoord hebben.
Over toon gesproken,
Interessant. Citroen Assistance en dealers misleiden dus klanten.
Is over dit onderwerp een officieel document beschikbaar? Dat kan ik wel gebruiken.
Even verder via PB
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Interessant. Citroen Assistance en dealers misleiden dus klanten.
Is over dit onderwerp een officieel document beschikbaar? Dat kan ik wel gebruiken.
Ik weet niet wat je van plan bent met “officiele stukken” maar deze toon aanslaan heeft natuurlijk ook geen zin.
Je rijdt een auto met LPG, doordat er LPG in zit verloopt het leerkenveld van de computer, (het aanpassend vermogen zeg maar) sneller dan bij een benzine auto. Dit kenveld moet je dus schoonmaken met behulp van een computer. Dat gaat niet door de accupool er even af te halen.
wat ik dus aangeef en wat Eviltwin ook al aangaf, het heeft dus geen zin in dit geval om de accu los te halen.
Ik weet niets van jouw probleem verleden, wat je besproken hebt met CA en de dealers. Dus om nu meteen te stellen dat je misleid ben gaat wel even te ver.
En nog wat anders, dit is al een lang draadje, komt door de complexiteit van de problemen, is dan toch logisch dat een medewerker van een call centre de oplossing ook niet weet?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:En nog wat anders, dit is al een lang draadje, komt door de complexiteit van de problemen, is dan toch logisch dat een medewerker van een call centre de oplossing ook niet weet?
maar dat is een probleem van veel mensen tegenwoordig, die denken hop de testkast eraan en die vertelt precies tot in de puntjes wat het probleem is. (tja was dat maar waar, wat werd het leven dan makkelijk)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Beste lezers,
In een rustige nachtdienst dit lange draadje eens goed doorgelezen, en kon het niet nalaten ook mijn gedachte eens op dit onderwerp te laten schijnen…..
Volgens mij lopen er in dit draadje een aantal dingen helemaal door elkaar waardoor de discussie enorm vertroebelt, misschien kan ik wat helderheid brengen…..
Gasdiscussie: Zinloze discussie over door voorstanders/tegenstanders, hier schiet degene met het probleem niets mee op, daarbij hebben de meeste auto’s tijdenlang wel goed gelopen en doen dat nu niet. Ander voorbeeld: ik ken een verhaal van 2 identieke C5’s 1.8 16V beide met AG installatie zelfde dealer/inbouwer tegelijkertijd afgeleverd. Eén van de auto’s volledig was schokvrij zonder storingen, de ander had wel probleem met schokken. Feit blijft dat techniek techniek is en wanneer de ene auto wel goed loopt en de ander niet, het onlogisch is dat tegenstanders van LPG gaan roepen: zie je wel het ligt aan LPG. Hoe kan het dan dat de andere auto het dan wel goed doet?? Technisch gezien is rijden op LPG gewoon mogelijk, iets hogere verbrandingstemperatuur mag geen enkel probleem zijn voor de motor, en natuurlijk zitten er meer onderdelen in een LPG auto, en kan er dientengevolge ook meer stuk. Maar dat neemt niet weg dat er ook genoeg auto’s (ook C5’en) prima rijden op LPG.
Mechanisch probleem of electronisch probleem???
Ik zie het elke keer weer gebeuren: men krijgt een melding over motormanagement en de electronica krijgt meteen de schuld. Niet zelden is, een op het eerste gezicht electronisch probleem, uiteindelijk toch een mechanisch probleem. Ik hoor verhalen over klepstoters, over niet goed afdichtende pakkingen etc etc. Lijkt me toch erg verstandig dat een monteur zich er eerst zeker van stelt dat mechanisch alles in orde is. Compressietest, controle van pakkingen, vacuumslangen etc etc….
Mocht mechanisch alles kloppen dan kan men verder gaan met het zoeken naar de electronische storing.
Meten is weten!
Natuurlijk is het motormanagement van de huidige auto een complex systeem van sensoren en actuatoren. Wat ik consequent zie gebeuren is dat men een zogenaamde “achterafmeting” doet door het uitlezen van het foutengeheugen. Toch ben ik van mening dat een modern motormangementsysteem (en dan bedoel ik ook het LPG MM systeem) in wezen een simpel en logisch systeem is. Je hebt sensoren die meten iets, de uitkomst hiervan gaat de grote computer in, die gaat ermee rekenen, en vervolgens stuurt ie de actuatoren aan, teneinde de motor zo schoon, en ideaal te kunnen laten draaien, afhankelijk van wat de bestuurder vraagt (veel vermogen, weinig vermogen, etc) en de toestand waarin de motor zich bevind (koud, warm, toerental etc etc…)Je zult dus om goed storing te moeten zoeken moeten meten, en dan wel het liefst wanneer de storing optreedt. Het foutengeheugen is vrij beperkt, en het kan best zo zijn dat een reeds opgeslagen fout het gevolg is van een falen van iets heel anders. Daarbij heeft het Motormangement de capaciteit om de fout van één gedeelte, te compenseren door het bijregelen van wat anders. Tip voor de probleemgevallen hier: Zorg dat je jezelf er van vergewist dat er iemand mee aan de slag gaat die ook kennis van zaken heeft, en desnoods bereid is de auto aan een uitgebreid rijdend onderzoek (laptop eraan en rijden maar) te onderwerpen….Zomaar wat vervangen in de hoop dat het opgelost is, en vervolgens klant een vette rekening te presenteren om tot de ontdekking te komen dat het vervangen onderdeel toch niet de oorzaak bleek te zijn is natuurlijk niet dè manier van storingzoeken. Bijna alles kan men door op de juiste manier te meten, en de uitkomsten daarvan goed te interpreteren, beoordelen of het goed werkt.
Hulpverlening door Assistance
Is een ander vak dan auto’s repareren, hulpverlening aan auto’s wordt uitgevoerd door alarmcentrales. Ik werk bij zo’n alarmcentrale (nee gelukkig niet voor die van Citroën ) en niet iedereen heeft de kennis van auto’s in huis. Alarmcentrales behoren verstand te hebben van hulpverlening.
Voor de bezitters van een onwillige C5 lijkt het mij verstandig de discussie zuiver te houden en op zoek te gaan naar de mogelijke herkomst van het euvel….
Ik heb al heel wat nuttige dingen naar voren zien komen. Denk aan druksensor van de LPG installatie, vervuilde injectoren, kapotte bobines etc.
Daarbij is het wellicht handig om ervoor te zorgen dat er iemand mee aan de slag gaat met kennis van zaken. Te denken valt aan een welwillende dealer, goede gasboer, of een andere deskundige. Ikzelf lees graag de Auto en Motortechniek (AMT) en daarin staan vaak mooie verhalen van storingzoeken, uitgevoerd door GMTO. Wellicht dit instituut nog zin heeft…
Grtz Mike
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
naar mijn menign zij de storingen meestal wel van electornische aard en dan meestal slechte contact. totnog toe zijn al mijn problemen n de c5 slechte contacten geweest richting aan wijzer hendel (sleep contact drukte niet meer hard genoeg) deurvergendeling achter portier (motortje in unit maakte slecht contat).
Wel heb ik nog twee problemen op gas gehad die mechanisch waren misschien dat een van deze verder helpt.
Te wijnig koelwater: bij koud weer en de motor is nog niet helemaal warm maar loopt wel op gas inhouden als of het gas op is. de toevoerslang naar de injectoren bevriest dan ook.
opl: koelvloeistof bij gevuld en slang klemmen aandraaien
en vacuum slangtjes tussen verdamper, gas computer en inlaatspuitstuk zijn geschurt. Ik heb hier zel nog geen gevlogen van ondervonden, maar mischien wel iemand waar bij ze verder gescheurt zijn.
opl:Ik heb hier de slechte stukken afgeknipt en weer er op gestoken.
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
oldenhage schreef:
Je rijdt een auto met LPG, doordat er LPG in zit verloopt het leerkenveld van de computer, (het aanpassend vermogen zeg maar) sneller dan bij een benzine auto. Dit kenveld moet je dus schoonmaken met behulp van een computer. Dat gaat niet door de accupool er even af te halen.
Oldenhage,
het kenveld kun je niet resetten maar de aanpassingen daarop wel, aleen de vraag is hoe, ik dacht altijd dat dit met het loskoppelen van de accupool gebeurd, maar blijk baar dus niet. Hoe moet je dit dan wel resseten.
Eviltwin,
Ik heb vaker de accupool erafgehad (om de airbag los te koppelen voor reparatie van de com2000) en ik heb nog nooit de ramen hoeven te ressetten, dus het hoeft niet altijd.
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
fengels schreef:
Eviltwin,
Ik heb vaker de accupool erafgehad (om de airbag los te koppelen voor reparatie van de com2000) en ik heb nog nooit de ramen hoeven te ressetten, dus het hoeft niet altijd.
dan heb je mazzel, dat heb ik ook wel eens, sommige mensen moeten ook hun radio opnieuw instellen. Of je ramen gereset zijn merk je ook niet direct, pas als je ze op een een kiertje zet met de AB of daarmee sluit. Maar dit staat gewoon in het instructieboekje dus het lijkt me zinloos erover te discussieren.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
fengels schreef:oldenhage schreef:
Je rijdt een auto met LPG, doordat er LPG in zit verloopt het leerkenveld van de computer, (het aanpassend vermogen zeg maar) sneller dan bij een benzine auto. Dit kenveld moet je dus schoonmaken met behulp van een computer. Dat gaat niet door de accupool er even af te halen.
Oldenhage,
het kenveld kun je niet resetten maar de aanpassingen daarop wel, aleen de vraag is hoe, ik dacht altijd dat dit met het loskoppelen van de accupool gebeurd, maar blijk baar dus niet. Hoe moet je dit dan wel resseten.Eviltwin,
Ik heb vaker de accupool erafgehad (om de airbag los te koppelen voor reparatie van de com2000) en ik heb nog nooit de ramen hoeven te ressetten, dus het hoeft niet altijd.
mbv de Lexia of proxia bij de Citroen dealer
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Vraagje aan Oldenhage, mbt de inlaattemperatuur sensor, maar eerst een korte inleiding.
Ik ben er ook één die al langer naar dit draadje mee kijkt, en heb het idee dat er hier sprake is van verschillende problemen.
-auto’s die bij warm weer en zware belasting een probleem hebben
-auto’s die vooral een probleem hebben in de kou, omgevingstemperatuur onder +10graden.
gevolg: slecht stationair lopen en bij wegrijden geen kracht, het toerental zakt naar 500 tpm en auto slaat af op de kruising.
Mijn auto heeft het probleem met dit laatste in herfst, winter en lente. Bij het kouder worden, treedt dit ook op in de file met opgewarmde motor. Het maakt niet uit of hij op benzine of LPG loopt. In de zomer doet hij het goed, maar goed ook want dan heeft hij z’n APK en zijn de storingslampjes uit.
De herfst is dit jaar laat gekomen en zo ook de problemen met mijn auto.
Nu zijn er mensen die denken dat het mogelijk komt door de gewijzigde samenstelling van LPG in de winter.
Ik denk dat het eerder licht aan het werkelijk zakken van de buitentemperatuur. Het is erg toevallig dat die samenstelling wijzigt tegelijk met het zakken van de temperatuur.
Er is een sensor die volgens mij verdacht is en dat is de inlaatlucht-temperatuur-sensor. Dit is de enige sensor (buiten de temperatuur sensor in de buitenspiegel, die niets met motor management te maken heeft) die een wezenlijk andere waarde aangeeft bij een lagere buitentemperatuur. Andere sensoren geven ongeveer dezelfde waarde aan bij opgewarmde motor.
Ik ben in bezit van de Kluwer-Vraagbaak van mijn C5. Daar staat dat de weerstands-waarde van de inlaatlucht-temperatuur-sensor (NTC) 6250ohm moet zijn bij 20 graden (en 600ohm bij 80 graden C). Ik meet bij 20 graden ongeveer 2000ohm, dus dacht ik: ok opgelost. Als je je verdiept in de NTC grafieken dan komt het er op neer dat er een fout gemaakt wordt van 30 graden. Het Motormanagement denkt dat bij nul graden, de inlaatlucht 30 graden is.
Maar na een bezoek bij de garage bleek dat ook een nieuwe sensor 2000ohm bij kamer temperatuur aangeeft. Nu kan het zijn dat er een drukfout staat in mijn vraagbaak.
Of er is een fout gemaakt bij Citroen-France waardoor velen van ons bij kou problemen krijgen. Ik denk niet dat dit incidenteel is. Mijn buurman heeft er last van en een andere C5 rijder enkele straten verderop aangesproken die inderdaad hetzelfde probleem heeft.
Vraag nu aan Oldenhage: Zie je wat in mijn theorie en heb je de mogelijkheid om hiernaar te informeren bij Citroen in Frankrijk.
Wat je eerder vermeld hebt klopt inderdaad; De computer loopt vast in zijn kenveld blijft bijvoorbeeld in zijn max-stand hangen en is hij niet in staat om goed te regelen. Enkele dagen geleden is mijn computer gereset bij de dealer en sindsdien loopt de auto perfect. Buiten is het 5 graden, maar de C5 rijdt alsof het nu zomer is, al vraag ik me af voor hoe lang.
Dit betekent wel dat er niets mis is aan de gasklep-sensor, bobine, injectoren, dunne olie, hydr.-kleppen of andere hardware.
Ik kan me voorstellen dat de computer gaat hangen t.g.v. verkeerde input, al is dat eigenlijk geen robuust software ontwerp. Nee dit is een software probleem.
Zijlstra
___________________________
C5 break 2.016V bj mei 2002 motorcodeEW10J4. LPG: AG
__________
Citroën C5 break 2.0 16V LPG
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: probleem lopen op 3 cilinders indien koud
Wikrocitro schreef:Beste mensen,
Het probleem wat door Zijlstra omschreven wordt, is alleen maar te verhelpen door de hydr.klepstoters te laten vervangen, en daarna de juiste olie te gebruiken (lees vol synt. olie).
Het heeft echt niets met lpg te maken, meestal krijgt de lpg installatie de schuld omdat men geen daadwerkelijke oplossing kan, of wil aandragen.
Ook flush heeft in dit stadium geen enkele zin meer, gewoon even sparen en laten vervangen die stoters.
Succes.
Onderbouw dat nu eens,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
3 cylinders lopen
Ja , dat wil ik ook graag onderbouwd zien !
Als je auto soms opeens op 3 cylinders gaat lopen op de snelweg,
snel koppeling in motor uit en opnieuw starten en hij rijd weer op 4 cylinders.
(stoterstangen dunner geworden of olie dunner terwijl je opnieuw start ? Knap hoor ! ) Is wel meestal bij vochtig weer.
En dat allemaal tijdens het rijden.
Kennis van mij heeft dezelfde auto+motor GEEN GAS precies het zelfde.
Ik heb al het een en ander rond gevraagd schijnd ook niet aan de Chips te liggen. Blijven de solderingen,stekker verbindingen+sensoren over.
Jammer dat ook het nieuwere model dezelfde fout heeft.
Als Citroen slim is moet je er tegen kunnen verzekeren ,
kan je goudgeld verdienen !
—-