Okee, allemaal bedankt voor de reacties.
Samengevat kan ik dus zeggen dat qua montage e.d. ik er alle typen veerbollen op kan schroeven.
Standaard is in mijn geval 55 bar, 400cm3 vóór, en 40 bar, 400cm3 achter. (Zie kolommetje van de 16TRI bj88> )
Mijn bollen voor de voorkant heb ik al van de garage (van Bemmelen te Delft): 55 bar met als extra code FC. Het lijken mij echter de 500cm3 variant. Hoe kan ik dit visueel checken zodat ik 100% zekerheid heb? Op die veerbol-lijst kun je het blijkbaar te weten komen door de merktekens. Waar kan ik die vinden?
Op het doosje waar de 2 veerbollen in zitten staat 2 afbeeldingen, een kleine, rondere bol en een langgerekte. De langgerekte heb ik nu, dus dat is waarschijnlijk de 500cm3 versie en heb ik de verkeerde….
Mijn doel is een soepele BX waar ik als ik wil (als ik even in the mood ben zeg maar ) toch even stabiel, zonder erg duiken de hoek om kan. (Neigt naar advies van wuppo: bollen van de 16trs/tzi: 55 bar, 400cm voor, en 40 bar, 400cm achter. Standaard voor de auto dus.)
Ik ga hopelijk snel even met Chyparse en iddstechnique praten.
Iedereen alvast bedankt voor t meedenken!
edit: En nu hebben we t eigenlijk alleen maar over de 4 bollen bij de wielen, maar is de voorraadbol wel bij elk type hetzelfde???
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Okee, allemaal bedankt voor de reacties.
Samengevat kan ik dus zeggen dat qua montage e.d. ik er alle typen veerbollen op kan schroeven.
Standaard is in mijn geval 55 bar, 400cm3 vóór, en 40 bar, 400cm3 achter. (Zie kolommetje van de 16TRI bj88> )
Mijn bollen voor de voorkant heb ik al van de garage (van Bemmelen te Delft): 55 bar met als extra code FC. Het lijken mij echter de 500cm3 variant. Hoe kan ik dit visueel checken zodat ik 100% zekerheid heb? Op die veerbol-lijst kun je het blijkbaar te weten komen door de merktekens. Waar kan ik die vinden?
Op het doosje waar de 2 veerbollen in zitten staat 2 afbeeldingen, een kleine, rondere bol en een langgerekte. De langgerekte heb ik nu, dus dat is waarschijnlijk de 500cm3 versie en heb ik de verkeerde….Mijn doel is een soepele BX waar ik als ik wil (als ik even in the mood ben zeg maar ) toch even stabiel, zonder erg duiken de hoek om kan. (Neigt naar advies van wuppo: bollen van de 16trs/tzi: 55 bar, 400cm voor, en 40 bar, 400cm achter. Standaard voor de auto dus.)
Ik ga hopelijk snel even met Chyparse en iddstechnique praten.
Iedereen alvast bedankt voor t meedenken!
edit: En nu hebben we t eigenlijk alleen maar over de 4 bollen bij de wielen, maar is de voorraadbol wel bij elk type hetzelfde???
Ik dacht dat op elk type BX dezelfde voorraadbol wordt gehanteerd.
Is een voorraadbol van een GSA uitwisselbaar met een BX 14 TU ?
(Ik weet, de topic starter heeft het over een BX maar even vraagje van mij er tussendoor moet hopelijk kunnen. )
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
tja….veerbollen. je kan het zo gek maken als je zelf wilt
ik heb XM 3.0 V6 bollen besteld, en die op een bepaalde druk laten zetten en eronder geknald. rijd als een trein !!!
Je kan doen wat jij wilt, en is van alles mogelijk. Het hoeft niet persee te zijn zoals het af fabriek gemonteerd is, zoals velen zeggen dat het wel zo hoort te zijn en geen andere manier mogelijk is.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:tja….veerbollen. je kan het zo gek maken als je zelf wilt
ik heb XM 3.0 V6 bollen besteld, en die op een bepaalde druk laten zetten en eronder geknald. rijd als een trein !!!Je kan doen wat jij wilt, en is van alles mogelijk. Het hoeft niet persee te zijn zoals het af fabriek gemonteerd is, zoals velen zeggen dat het wel zo hoort te zijn en geen andere manier mogelijk is.
Eigenlijk is mijn vraag of de voorraadbol van een GSA, af fabriek, daadwerkelijk exact dezelfde voorraadbol is als van BX. Ik begrijp van vortex dat er veel “niet orginele” combinaties mogelijk zijn.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Een GSA voorraad bol past ook op een BX.
edit: andersom ook..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Quo schreef:vortex schreef:tja….veerbollen. je kan het zo gek maken als je zelf wilt
ik heb XM 3.0 V6 bollen besteld, en die op een bepaalde druk laten zetten en eronder geknald. rijd als een trein !!!Je kan doen wat jij wilt, en is van alles mogelijk. Het hoeft niet persee te zijn zoals het af fabriek gemonteerd is, zoals velen zeggen dat het wel zo hoort te zijn en geen andere manier mogelijk is.
Eigenlijk is mijn vraag of de voorraadbol van een GSA, af fabriek, daadwerkelijk exact dezelfde voorraadbol is als van BX. Ik begrijp van vortex dat er veel “niet orginele” combinaties mogelijk zijn.
idd, er zijn heeeeeeeeeeel veel combinatie’s mogelijk. bij ons in de garage word er ook vaak bollen van een ander type citroen onder een bv een BX, of Xantia geschroefd. ligt er maar net aan wat de klant wil
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Wie heeft er ervaring met Comfort veerbollen onder een BX 1400 !?
Is het verschil met de normale veerbollen, mbt vering weggedrag etc, echt heel erg groot ?
Of moet ik meer rekening houden met kleine verschillen. Ik zit er aan te denken om misschien comfort bollen onder de 1400 te laten zetten.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:Wie heeft er ervaring met Comfort veerbollen onder een BX 1400 !?
Is het verschil met de normale veerbollen, mbt vering weggedrag etc, echt heel erg groot ?Of moet ik meer rekening houden met kleine verschillen. Ik zit er aan te denken om misschien comfort bollen onder de 1400 te laten zetten.
Ligt eraan waar je comfortbollen gaat bestellen en wat je eronder verstaat. Ik heb een setje van chyparse, maar dat is echt geen comfort. Begrijp me goed, ze doen wat ze moeten (veren), maar comfort? Wat mij betreft bestaan niet zoiets als “de comfortbollen”.
Het beste kun je je laten leiden door de gescande bladzij die Ernst postte. Daar staat alle orginele combinaties in die op de bx geleverd zijn. Daar kun je kiezen uit sportief of comfortabel aan de hand van het autotype. Zo kun je met orginele bollen ZELF bepalen wat je eronder wilt, lange veerweg of kort (500 tegen 400 cc), stugge demping of soepele demping. Zie bijvoorbeeld dat bepaalde voorbollen voor de sportieve types een centreergat (dempingsgat) van 1.4 hebben, terwijl de comfortabele types deze achter (!) hebben.
Wat ik wel belangrijk vind als je gaat zoeken met bollen: zorg dat je wagen balans blijft houden. Dus ALTIJD twee dezelfde bollen op 1 as en niet te grote verschillen tussen voor en achter. Voor de bollen van een 16V zetten en achter van een type 1 break is niet zo’n goed idee, dat KAN leiden tot onveilige situaties.
Bij chyparse heb je stomweg te weinig keus, daar hebben ze maar twee type bollen voor de bx. Dat is prima als je niet zo’n verwend ventje bent als ik (je bx veert tenslotte na die tijd weer prima), maar als je echt comfort wil moet je zelf gaan zoeken en bepalen wat je wilt.
Bij TDO kun je volgens mij alles bestellen uit het assortiment van IFHS en daar kun je met behulp van de bovengenoemde scan volgens mij ook wel wat vinden. Daar kennen ze trouwens WEL het verschil tussen boltypes en auto’s. Voor een katalogus: link Hier kun je ook zoeken naar wat je echt voor je auto wilt hebben. Ik zou zelf kiezen voor dealerbollen, omdat ik dan echt weet wat ik heb (op bestelnummer) en anders voor die van IFHS. Of als je niet te kritisch bent maar gewoon wilt veren naar chyparse gaan.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Quo schreef:Wie heeft er ervaring met Comfort veerbollen onder een BX 1400 !?
Is het verschil met de normale veerbollen, mbt vering weggedrag etc, echt heel erg groot ?Of moet ik meer rekening houden met kleine verschillen. Ik zit er aan te denken om misschien comfort bollen onder de 1400 te laten zetten.
Ligt eraan waar je comfortbollen gaat bestellen en wat je eronder verstaat. Ik heb een setje van chyparse, maar dat is echt geen comfort. Begrijp me goed, ze doen wat ze moeten (veren), maar comfort? Wat mij betreft bestaan niet zoiets als “de comfortbollen”.
Het beste kun je je laten leiden door de gescande bladzij die Ernst postte. Daar staat alle orginele combinaties in die op de bx geleverd zijn. Daar kun je kiezen uit sportief of comfortabel aan de hand van het autotype. Zo kun je met orginele bollen ZELF bepalen wat je eronder wilt, lange veerweg of kort (500 tegen 400 cc), stugge demping of soepele demping. Zie bijvoorbeeld dat bepaalde voorbollen voor de sportieve types een centreergat (dempingsgat) van 1.4 hebben, terwijl de comfortabele types deze achter (!) hebben.
Wat ik wel belangrijk vind als je gaat zoeken met bollen: zorg dat je wagen balans blijft houden. Dus ALTIJD twee dezelfde bollen op 1 as en niet te grote verschillen tussen voor en achter. Voor de bollen van een 16V zetten en achter van een type 1 break is niet zo’n goed idee, dat KAN leiden tot onveilige situaties.
Bij chyparse heb je stomweg te weinig keus, daar hebben ze maar twee type bollen voor de bx. Dat is prima als je niet zo’n verwend ventje bent als ik (je bx veert tenslotte na die tijd weer prima), maar als je echt comfort wil moet je zelf gaan zoeken en bepalen wat je wilt.
Bij TDO kun je volgens mij alles bestellen uit het assortiment van IFHS en daar kun je met behulp van de bovengenoemde scan volgens mij ook wel wat vinden. Daar kennen ze trouwens WEL het verschil tussen boltypes en auto’s. Voor een katalogus: link Hier kun je ook zoeken naar wat je echt voor je auto wilt hebben. Ik zou zelf kiezen voor dealerbollen, omdat ik dan echt weet wat ik heb (op bestelnummer) en anders voor die van IFHS. Of als je niet te kritisch bent maar gewoon wilt veren naar chyparse gaan.Groeten,
Jan
Ik wil eigenlijk, vooral aan de voorzijde, iets meer comfort qua vering.
Dus een soepelere demping en een iets langere veerweg zou ik dan moeten hebben, toch . Dit alles tov wat er orgineel onder een BX 1400 ligt.
Ik begrijp uit bovenstaande verhaal van Chinco dat hij niet echt tevreden is met zijn comfort bollen.
Om het effect te bereiken wat ik graag wil, zou ik dan bijvoorbeeld orginele bollen van een BX 16/19 moeten plaatsen. Dus de bollen van 500 cc ipv 400 cc wat er orgineel onder een BX 1400 ligt ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Exact! De bollen die onder de 1400 liggen zijn opzich al comfortabel genoeg, ze missen alleen de slag. Dus inderdaad lange bollen (500 cc). Mijn eigen bollen zijn op BX Sportief gemonteerd en gaan er zeer binnenkort af, je mag ze van mij proberen en eventueel overnemen… Maar het zijn wel korte “comfort"bollen!
Ik ga voor mijn eigen break nummer 9 bestellen voor de voorkant. Achter zitten korte bollen die bij de vorige eigenaar afgelopen zomer zijn vervangen. Die bevallen wel prima. Maar hoe dat zit na de montage van nummer 9 voor, dat zien we nog.
Groeten,
Jan
Kan je “goed werkende” bollen kapot rijden wanneer je een tijd met b.v versleten veerpoten of een verkeerd afgestelde rijhoogte hebt gereden ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
nu volg ik niet meer. enerzijds moet je opletten welk type bollen je monteert, voor je veiligheid. anderszijds mag je vrij kiezen aangepast aan je verwachting…
dit spreekt zichzelf wat tegen…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
hoeveel kosten veerbollen in belgie?
hier in de garage was dat 82 euro per bol voor een xm, maar das veel vind ik.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:nu volg ik niet meer. enerzijds moet je opletten welk type bollen je monteert, voor je veiligheid. anderszijds mag je vrij kiezen aangepast aan je verwachting…
dit spreekt zichzelf wat tegen…
Leest en herleest, ik geef duidelijk aan wat ik belangrijk vind om de veiligheid te waarborgen…
daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht