Misschien heeft hier iemand het (kort geleden) bij de hand gehad..
Wat is de makkelijkste manier om de turbo te vervangen, en wat doet de prijs van een gebruikte turbo ongeveer???
Alle info welkom (heb al gezocht in het forum, maar kreeg niks gevonden)
Groetjes,
Martin.
Ben inmiddels een turbo tegengekomen voor 115 euro, is dit een “normale” prijs voor een XM turbo??
Dat het uit/inbouwen van onderaf het makkelijkst is vrij duidelijk, maar moet het blok los, of is er genoeg ruimte om het zo te doen..
Groetjes,
Martin.
Misschien is het dan interessanter om een compleet blok op de kop te tikken. Tot ± 2ton op de teller zit de prijs rond de €400 a €500, daarna wordt het alleen maar goedkoper. Als ik me niet vergis worden er op dit moment op marktplaats zelfs 2 complete 2.1TD’s aangeboden voor rond de €300. In Duitsland liggen de prijzen van een XM zelfs nog lager (hoe het daar met losse onderdelen zit weet ik niet).
Animal triste post coitum
Serge schreef:Misschien is het dan interessanter om een compleet blok op de kop te tikken. Tot ± 2ton op de teller zit de prijs rond de €400 a €500, daarna wordt het alleen maar goedkoper. Als ik me niet vergis worden er op dit moment op marktplaats zelfs 2 complete 2.1TD’s aangeboden voor rond de €300. In Duitsland liggen de prijzen van een XM zelfs nog lager (hoe het daar met losse onderdelen zit weet ik niet).
Sja, met een compleet blok heb je wel weer een tweedehands turbo. En wellicht zit je niet te wachten op die “extra rommel”.
Een revisie turbo kost je pakweg 500/700 EUR. Ik vind dus 115 EUR voor een gebruikte turbo absoluut schappelijk. keerzijde is dan wel dat je niet weet wat je hebt. Mogelijk dat je wel 3 maanden omruilgarantie hebt (bij een sloop). Dat is in elk geval “iets”.
Een losse turbo draait trouwens met duidelijke weerstand en mag duidelijk voelbare speling op de rotoras hebben. Eigenlijk is het het mooist om hem in bedrijf te beoordelen. Dan mag ie wel iets fluiten maar liever zo min mogelijk. Verder mag ie uiteraard geen olie doorlaten. Eigenlijk gaat een turbo nauwelijks stuk: tenzij ie mishandeld wordt (koud te veel belasten OF niet goed af laten koelen bij spetterhete motor).
Ik dacht dat in de vraagbaak wel redelijk duidelijk stond beschreven hoe de turbo moet worden vervangen.
In elk geval van onderaf. Geen heel erg prettige klus denk ik. Ik heb wel eens het complete uitlaatspruitstuk (incl. turbo) moeten demonteren maar toen had ik het kale blok bij de hand. Ik zou er niet waanzinnig blij van worden als dit moest in de auto (meja, in een XM heb je wel meer ruimte dan in mijn geval bij een BX)
Verder uitlaatvoorpijp losmaken van voorbocht, Bevestigingssteunen losmaken van de turbo op het blok.
Om goed bij de slang te komen voor de gecomprimeerde inlaatlucht zou ik het metalen (of soms kunststof) luchtverzamelhuis boven het blok ook demonteren (dat ding dat op het inlaatspruistuk aansluit). Daarna de inlaatluchtslang + aanvoerslang demonteren.
Daarna de olie aanvoerslang op de turbo los maken. Vergeet ook niet de olieretourslang te demonteren (rubber leiding).
Maak daarna de turbo los van het uitlaatpruistuk. ik weet niet precies hoe het vast zit. Misschien heb je wat aan de foto’s op mijn site (http://www.martenpostma.net). Ik hoop daarna dat je de turbo met uitlaatbocht naar onderen toe kan verwijderen. Als je pech hebt moet je het losse uitlaatbochtje nog weer apart van de turbo los maken. Gebruik aub nieuwe moeren voor deze verbinding. Ze zijn 1malig borgend en rammelen geheid weer los als je ze hergebruikt.
Monteren in omgekeerde volgorde van demonteren