Ik dacht het viertaktprincipe wel beet te hebben,
maar hoezo wordt de oliedamp de inlaat ingezogen?
dat oliedamp de verbrandingskamer ingetrokken wordt snap ik nog,
maar als de inlaatklep open gaat is er in de verbrandingskamer toch een lagere druk als in het spruitstuk, waardoor er zeker geen olie de inlaat ingeblazen wordt..?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is een grote onderdruk in de verbrandingsruimte die langs de klepgeleider altijd wel wat olie mee neemt. Verder door overdruk in het carter zou er olie in de cylinder worden gedrukt. ( weet niet of dat zo is…).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tijdens afremmen op de motor zal er in het spruitstuk een veel dieper vacuum zijn als tijdens normaal rijden (immers gesloten gasklep) Bij veel auto’s hangt de carter ontluchting aan dit spruitstuk, al dan niet via een drukregelaar/terugslagklep. dit diepere vacuum slopperd dus je caterdamp eruit eventueel verergerd door luchtlakkages via caterdop of peilstok. Dit gaat dus niet op voor de dieselrijders onder ons, die beschikken niet over een gasklep. (HDI niet meegerekend)
juist ja… klinkt logisch,
was efjes de ontluchting vergeten ops:
Piet Visser schreef:Door de sterk wisselende drukken boven en beneden de zuigerveren zal het olieverbruik toenemen. Alles in en om de zuigerveren is erop gericht drukken van boven de zuiger te houden. Bij afremmen op de motor (gesloten gesklep) onstaat een vacuum boven de zuiger waardoor damp uit het carter wordt gezogen.
Bij vliegtuigmotoren zal afremmen op de motor ook vrijwel niet voorkomen, schat ik zo in. Net als bij bijv. scheepsdiesels.
Juist bij automobiele toepassingen “lijkt” het mij dat de zuigerveren erop zijn aangepast dat ze ook kunnen omgaan met vacuumdruk van bovenaf. Wellicht is het niet ideaal, maar toch weet een constructeur dat het veervuldig zal voorkomen en dient dus de constructie erop aan te passen.
Het is idd wel zo dat er dan via de zuigerveren lucht aangezogen kan worden uit het carter. Wellicht ook dat er wat olie meekomt die aan de cilinderwand zit gekleefd omdat de zuigerveren dan minder goed hun werk doen. Dat lijkt me nog niet zo’n big deal, hooguit iets extra olieverbruik bij extreme situaties. Het zou vervelend zijn als de zuigerveren er sneller van gingen slijten. Alhoewel zuigerveerslijtage vaak zelden een issue is bij PSA motoren. Meestal zijn het toch big end lagers bij afgetrapte XU motoren of distributieriemperikelen die zo’n motor aan het eind brengen.
Misschien dat afremmen op de motor in het algemeen en in de thoerie wel een lastige situaties is (je krijgt ook enorme trekkrachten op de drijfstang die normaal juist enorme duwkrachten moet opvangen) maar dat in de praktijk het slecht is voor motoren, vind ik nog steeds niet echt duidelijk aangetoond.
De levensduur van de motor zal er denk ik niet drastisch mee bekort worden, zolang je niet te laag in de toeren terugzakt. Bijv tot 50 in zijn 5 bij het verlaten van de snelweg. dan krijg je weer te maken met extreme leibaan-krachten welke de zuiger op de cillinderwand drukken. Hetzelfde met te vroeg opschakelen. wel blijf ik het makkelijker en goedkoper vinden een setje blokken te vervangen ipv. een koppeling.
Een setje remblokken en schijven vervangen is inderdaad makkelijker.
Maar als je in de bergen rijd, heb je geen zin om onderweg de remblokken en schijven en waarschijnlijk ook klauwen te vervangen als je stilstaat nadat je de heuvel af bent gereden zonder te remmen op de motor waardoor de remmen oververhit zijn geraakt.
Er staat in de bergen niet voor niets “Freinage dans votre moteur”.
Afremmen op de motor bij verlaten van snelweg is niet echt zinvol. Bij het zuinige rijden voor vrachtwagens leren ze je juist de wagen op tijd in z’n vrij te zetten en lekker uit te laten rollen en bijremmen (met de remmen uiteraard).
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Is het niet zo dat bij een HY het achterste lager in de versnellingsbak relatief snel aan gort gaat wanneer er regelmatig op de motor geremd wordt?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
We zijn nu al een aantal pagina’s verder in deze materie en het eene uiterste tot het ander uiterste word er bij gehaald. De essentie waar het om gaat: Is het slecht voor je citroen personenwagen / kleine bedrijfswagen om op de motor te remmen? Is soms ver te zoeken.
Tevens lijken sommige mensen niet de moeite te nemen om eerder vermelde materie goed door te werken waardoor diverse mede forummers op verschillende pagina’s met een zelfde soort bijdrage komen.
De conclussie die tot nu toe vele malen is gesteld word steeds weer tot discussie getrokken: “Het zou theoretisch mogelijk slecht kunnen zijn voor je motor, doch zal deze slijtage een zodanige geringe mate aanwezig dat het (drastisch) de levensduur van je motor zal verkorten”
Oftewel samengevat: Uitgekauwd!
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
GoodOldDiesel schreef:Oftewel samengevat: Uitgekauwd!
Geldt jouw samenvatting ook voor mijn bovenstaande opmerking?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Piet Visser schreef:De levensduur van de motor zal er denk ik niet drastisch mee bekort worden, zolang je niet te laag in de toeren terugzakt. Bijv tot 50 in zijn 5 bij het verlaten van de snelweg. dan krijg je weer te maken met extreme leibaan-krachten welke de zuiger op de cillinderwand drukken. Hetzelfde met te vroeg opschakelen. wel blijf ik het makkelijker en goedkoper vinden een setje blokken te vervangen ipv. een koppeling.
wat is te vroeg opschakelen?
ik schakel meestal bij 2500 toeren, zeker als de motor koud is kom ik hier niet boven, ik heb hier ook wel eens een discussie over gehad, en daar kwam het fietsprincipe weer naar boven, als je meteen in de hoogste versnelling er vandoor gaat dan trap je je suf terwijl je nauwelijks naar voren komt, vertaald naar een motor betekend dit teveel kracht moeten leveren. als ik schakel valt het toerental terug naar ~1500 en ik heb het gevoel dat de motor dit prettig vind, althans, ik hoor geen gerammel of gebok van het blok vandaan komen. maar waar begint het schadelijk te worden? ik neem aan dat dit ook afhankelijk van de motor is. ik zit bij 50km/h al in de 5 als ik me als normaal chauffeur gedraag. maar ik vraag me dat toch wel af, na ruim 300dkm wil ik de motor wel zo veel mogelijk ontzien.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Piet Visser schreef:De levensduur van de motor zal er denk ik niet drastisch mee bekort worden, zolang je niet te laag in de toeren terugzakt. Bijv tot 50 in zijn 5 bij het verlaten van de snelweg. dan krijg je weer te maken met extreme leibaan-krachten welke de zuiger op de cillinderwand drukken. Hetzelfde met te vroeg opschakelen. wel blijf ik het makkelijker en goedkoper vinden een setje blokken te vervangen ipv. een koppeling.
wat is te vroeg opschakelen?
ik schakel meestal bij 2500 toeren, zeker als de motor koud is kom ik hier niet boven, ik heb hier ook wel eens een discussie over gehad, en daar kwam het fietsprincipe weer naar boven, als je meteen in de hoogste versnelling er vandoor gaat dan trap je je suf terwijl je nauwelijks naar voren komt, vertaald naar een motor betekend dit teveel kracht moeten leveren. als ik schakel valt het toerental terug naar ~1500 en ik heb het gevoel dat de motor dit prettig vind, althans, ik hoor geen gerammel of gebok van het blok vandaan komen. maar waar begint het schadelijk te worden? ik neem aan dat dit ook afhankelijk van de motor is. ik zit bij 50km/h al in de 5 als ik me als normaal chauffeur gedraag. maar ik vraag me dat toch wel af, na ruim 300dkm wil ik de motor wel zo veel mogelijk ontzien.
50 in ze 5 leuk voor een nieuwe type auto maar niks voor een bx
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
citroenc2 schreef:Mechuccio schreef:Piet Visser schreef:De levensduur van de motor zal er denk ik niet drastisch mee bekort worden, zolang je niet te laag in de toeren terugzakt. Bijv tot 50 in zijn 5 bij het verlaten van de snelweg. dan krijg je weer te maken met extreme leibaan-krachten welke de zuiger op de cillinderwand drukken. Hetzelfde met te vroeg opschakelen. wel blijf ik het makkelijker en goedkoper vinden een setje blokken te vervangen ipv. een koppeling.
wat is te vroeg opschakelen?
ik schakel meestal bij 2500 toeren, zeker als de motor koud is kom ik hier niet boven, ik heb hier ook wel eens een discussie over gehad, en daar kwam het fietsprincipe weer naar boven, als je meteen in de hoogste versnelling er vandoor gaat dan trap je je suf terwijl je nauwelijks naar voren komt, vertaald naar een motor betekend dit teveel kracht moeten leveren. als ik schakel valt het toerental terug naar ~1500 en ik heb het gevoel dat de motor dit prettig vind, althans, ik hoor geen gerammel of gebok van het blok vandaan komen. maar waar begint het schadelijk te worden? ik neem aan dat dit ook afhankelijk van de motor is. ik zit bij 50km/h al in de 5 als ik me als normaal chauffeur gedraag. maar ik vraag me dat toch wel af, na ruim 300dkm wil ik de motor wel zo veel mogelijk ontzien.50 in ze 5 leuk voor een nieuwe type auto maar niks voor een bx
16V voelt zich er voor mijn gevoel prettig bij, ook de TRi vond het niet vervelend, maar ze hebben wel enorm korte bakken natuurlijk, 3700tpm in zijn 5 @120 vind ik gewoon zonde, mja, bij de 16V begint het feest natuurlijk pas bij 4500 tpm dus zo hoog vind ik het nu niet meer maar je ga ik bijvoorbeeld in zijn 5 rond de 1200 toeren rijden, dan merk ik zeer duidelijk dat de motor het dan niet prettig heeft, dan hoor je echt een bokkend borrelig geluid, maar dat doen alle auto’s daarvan weet ik zeker dat het niet goed is, maar is het perfecte toerental een vast gegeven? of is dit iets dat je meer gevoelsmatig moet benaderen omdat dit zeker bij oudere auto’s nogal eens kan verschillen vanwege slijtage en onderhoud. Ik heb bij de 16V het gevoel dat hij het bij 1500tpm al prima naar zijn zin heeft, en dat is 55 km/h in zijn 5 op de gps, en als ik dan 80 mag gaan rijden zit ik daar ook nog redelijk vlot op zonder te schakelen, ik rijd graag lui namelijk. Deze rijstijl hanteerde ik in de XM ook, en ook bij die auto voelde dat altijd prima aan. Maar deze snelheid in de 5 van de picasso HDI van mijn vader was echt geen goed idee, dat vond die auto echt niet prettig.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Denk dat de discusie over afremmen op de motor evenveel tegen als voorstanders heeft en dus zonder duidelijke uitkomst blijft. Met te vroeg opschakelen doel ik niet op het ‘fietsprincipe’. Het gaat erom of de motor de te verzetten hoeveelheid energie over afdoende toeren kan spreiden. Bij constante snelheid is die hoeveelheid ook constant, de grootte van de leibaan krachten is echter afhankelijk van het toerental. Een motor slijt dus sneller van 100 toeren te weinig dan van 500 meer (in een lagere versnelling). bedenk dat bij lagere toeren de oliedruk ook lager is.
Piet Visser schreef:wel blijf ik het makkelijker en goedkoper vinden een setje blokken te vervangen ipv. een koppeling.
??? Ik weet niet hoe jij afremd op je motor, maar je koppeling slijt daar niet van. Je laat gewoon tijdig het gas los, en je schakeld op tijd terug. Mét een tussengasje, want dan draait de koppelplaat aan motorzijde even snel als aan bakzijde, en en kun je koppelen zonder slijtage!! Als je je motor en bak héél goed kend, kun je zelfs schakelen zonder te koppelen. Zowel op als terug schakelen. En dat zonder stoten of schokken.
Waarschijnlijk bedoel jij met afremmen op de motor een lagere versnelling inschakelen, en vervolgens langzaam de koppeling op laten komen, zodat de wagen afremd. Dit rijdt wel heel mooi, maar dit vreet inderdaat koppeling. Dan spreek je overgins niet van afremmen op de motor, maar op de koppeling. Bij vrachtwagen en bussen is dit ongeveer de werking van de retarder, vaak uitgevoerd met een tegendraadse vloeistof koppeling of electrische retarder (telma rem).
————————————————————————————
WYD schreef:Bij het zuinige rijden voor vrachtwagens leren ze je juist de wagen op tijd in z’n vrij te zetten en lekker uit te laten rollen en bijremmen (met de remmen uiteraard).
Zowel op auto, motor, vrachtwagen en bus rijles leer je toch echt af te remmen op de motor. Ik heb ook de ‘grote’ papieren, en uitrollen in de vrij is uit den boze.
Als ik bus rij doe ik het wel eens voor de gein, zo lang mogelijk in de vrij proberen door te rollen. Stukken van 2 kilometer zijn haalbaar. 15000 kilo bus + passagiers drukt wel door.
————————————————————————————
Over het algemeen denk ik, nee, ik weet het zeker dat afremmen op de motor, vooruit kijken en tijdig je gas loslaten je hele auto sparen.
Dat handje vol kilo’s wat je zuigerveren, lagerschalen en weet ik wat van de zogenaamde verkeerde kant te verduren krijgen maken echt niks uit.
Ik ben beroepschauffeur (vroeger taxi / touringcar, heden lijnbus), en heb ook 3 jaar een werkplaats geleidt van een bedrijf met 40 taxi’s en 22 bussen. Dan merk je wel wat verschil in rijstijl is. vooral de wagens met een vaste chauffeur. De één reedt beheerst, goed vooruit kijken, op tijd anticiperen, en hun voertuigen hadden nooit klachten of extra onderhoud. Chauffeurs die graag het gas goed intrapten, en veel remden, stonden om de haverklap bij mij in de werkplaats voor nieuwe banden, remmen, schijven wiellagers enz.
Terwijl de rustig bereden voertuigen op tijd hun olie en filters kregen, en als het nodig was nieuwe banden en remmen.
Maar ik heb nog nooit zuigerveren, lagerschalen, kleppen of koppen moeten vervangen omdat er op de motor afgeremd was!!
Al met al beschik ik over een 700.000 km rij-ervaring. Als ik alle km’s optel van voertuigen die ik in onderhoudt heb / gehad heb, zit ik zeker aan 9 a 10 miljoen kilometer, en altijd lag het er weer duimendik bovenop:
Afremmen op de motor spaart je complete auto!!
Test