Nou..kom k vanavond thuis doet de richtingaanwijzer van de zx het ineens niet meer…schakelaar is overleden…zit weinig beweging meer in baggerkwaliteit Alarmlichten werken wel.
dus na de remschijven vraag, de volgende vraag: Hoe simpel zit die hendel bij het stuur gemonteerd?
de haynes manual kan ik op een of andere manier niet downloaden dus als iemand me het hier kort zou kunnen uitleggen; graag…
Volgens mij merkt ze dat ze er eigenlijk uit moet… gaat ineens van alles stuk
misschien toekomstige ZX rijder
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gebruik anders de zoekfunctie op het forum. Er staat mij bij dat er al eens wat beschreven is over het vervangen van de schakelaar annex stengel.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 678
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
als je mij een pb stuurt met je e-mail adres er in dan zorg ik dat hij bij je komt
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik heb het net een paar weken geleden gedaan.
Volgens Haynes moet je het stuur demonteren, maar ik heb het zonder kunnen doen.
Demonteer de kap die om de stuurkolom zit (onder 4 kruiskop schroeven en 1 torx schroefje), trek de twee stekkers achter de schakelaar los (de kleine zit met een lip geborgd, even goed friemelen om die borging los te krijgen) en de schakelaar zit los.
Nu moet of het stuur er vanaf (lastig) of je demonteert de strip links van het stuur waar o.a. de koplamp hoogteverstelling en de dashboard dimmer in zit. Dat is ook weer even goed kijken en voorzichting aan doen om hem niet te beschadigen.
Als die los zit heb je net genoeg ruimte (maar ook maar net) om de schakelaar naar links te schuiven.
Als je de nieuwe schakelaar erin schuift dan moet je die even goed positioneren, want het past allemaal maar net (had ik dat al gezegd? )
Tweedehands schakelaar bij de sloop: € 20
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Voordat je een nieuwe haalt zou ik hem eerste schoonmaken / blazen (even om wat lucht vragen bij je garage). Ik durf erop te wedden dat er stof en sigarettenas en zo in zit. Dan even alle schakeldelen blootmaken en inspuiten met contact spray. Dus je schakelaar even in alle standen zetten.
Terugmonteren en kijken of-ie het weer doet.
Nog twee tips:
1. Zet je wissers aan en luister buiten. Hoor je een wisgeluid dat is je mechaniek waarschijnlijk ergens los. Had ik afgelopen weekend ook met de achterwisser. Moertje vast en klaar.
2. Double check de zekeringen. Stop gewoon een nieuwe op de plek van de zekering voor de wissers. Soms is het lastig te zien of een zekering kapot is.
Jos van der Voort
We hebben het over de richtingaanwijzers en niet over de ruitenwissers. En de zekering is goed want de alarmlichten doen het ook.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
problem solved…vanmiddag bij een citroensloperij een 2ehands schakelaar gehaald voor h1 verlichting.
De 2 kappen op en onder het stuur eraf halen, paneeltje waar de hoogteregeling van de koplampen zit even los trekken, 2 schroefjes van de schakelaar los, stekkers los en je schuift de oude er zo uit en de vervanger er zo in…wat maarten al zei…
De oude schakelaar zit gewoon muuuuurvast. Vraag me niet hoe het kan maar het werkt nu weer