Ja, ik heb dus geen idee hoe ik mijn koelvloeistof niveau kan controleren…
Dit heb ik bij het onderwerp ‘verwarming’al ter sprake gebracht (29-11) maar daar is nauwelijks op gereageerd; wellicht daar off-topic, dus hier opnieuw:
Hoe kun je controleren of er voldoende water in het reservoir zit? Ik zie nl. nergens een min/max aanduiding, en ook geen kijkvenstertje in het reservoir.
(zit bij mij linksvoor tussen het spatbord en de plastic doos waar de elektra in twee aluminium dingen zit aangesloten; zal wel de ‘computer’ zijn.)
Dat reservoir is zwart, met een dop bovenop en geen afleesvenster of min/max aanduiding te bekennen…
heeft iemand misschien zo’n zelfde type ??
Overigens heb ik geen koelvloeistof problemen, maar ja, als ik niet weet hoe ik preventief kan controleren….
Wie o Wie??
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Waarschijnlijk heb jij een dop op je radiator. Echt een nivo aanduiding heb je dan niet.
FF kijken met een zaklampje of je water ziet
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Dat reservoir wat jij hebt dat heb ik niet. Ik zie het wel in m’n instructieboekje staan maar bij mij is het daar leeg . In ieder geval vul ik hem altijd via de dop op de radiator. Op de pijp die daaronder zit (en dus deel uitmaakt van de radiator) staat een max en een min streep. Het plastic is een beetje doorzichtig. Als je hem schoonmaakt zie je de vloeistof er een beetje doorheen schemeren. Anders even van bovenaf er in kijken en een beetje gokken hoe hoog het staat.
Groeten Nico
eh
er staat aan de buiten kant , waarschijnlijk onder het vuil , daar waar je hem vult… min en max… hou het in het midden…
Een andere vraag is hoe ververs je het koelvloeistof…
Re: eh
Jf schreef:
Een andere vraag is hoe ververs je het koelvloeistof…
Rechtsonder je radiator zit een kraantje. Hiermee tap je je koelvloeistof af.
Als dit gedaan is kan je de verse vloeistof erin doen. Alle ontluchtingen openen van kachel, termostaat en cilinder.
Je kachel op heet zetten en je motor dan starten. Ontluchtingen dicht zetten als er vloeistof uitkomt
Half uurtje werk bij elkaar.
Lees deze link ook even.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Inmiddels weet ik hoe ik het nivo kan controleren; ik heb het ‘service and repair’ boek van Haynes aangeschaft; hierin staat zo’n beetje het volgende:
Bij de 1.9 turbo diesel zit de koelvloeistoftank tegen de linker zijkant aan (links dus ‘voor de kijkertjes thuis’). Als je de dop eraf haalt hangt er een witte dop in de tank, hier zit vanaf halverwege tot onderin een spleet wat het nivo aangeeft als je er dus van bovenaf inkijkt. (minimaal is onderaan die witte dop en maximum is halverwege die dop en dat is dan bovenaan die spleet). Er is dus geen kijkvenstertje en omdat hij tussen het spatbord en de injectie-computer zit, kan dat ook niet.
Het grappige is trouwens, dat zij omschrijven dat dit alleen bij de 1.9 turbo diesel zo zit. Ik tank al een hele tijd benzine en daar draait de mijne toch beter op!!
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993