Dag allemaal,..
Vraagje voor de medeforummers,..
Nu ik al jaren van schoolgaand jochie en als jaren lange citroen rijder vele malen heb gehoord dat opstarten met gas geven geven slechts is voor de motor…!?
Waarom is dat dan zo, als eigenlijk mijn 1.4 cannes met gas meteen start en en 1.9 tzi ook maar dan moet de 1.9 wel in een keer starten anders verzuipt hij duidelijk…
Wat is er dus zo rampzalig aan starten met gas (benzine)..?
Inmiddels eigenaar van een 1.4 cannes maar nu ook een 1.9 tzi
Als je gas geeft bij het starten, krijgt je injectie computer(ECU) andere parameters door. Je computer geeft zelf voldoende gas om te starten. Als je zelf gas bij gaat geven dan raakt de ECU in de war. Dan gaat hij zelf gas terug nemen, en als jij dan ook het gas los laat, slaat hij af, of gaat beroerd lopen, of wat dan ook. Maar feit is dat de ECU ontregeld raakt. Even de motor uit en weer aan, en alles is weer normaal.
Bij motoren met carburateurs of diesels is dit weer geheel anders natuurlijk.
Maar ik ging even uit van je 14 en 19 BXen.
Test
Ahhaa ,..
Das mooi duidelijk,..thanks,.
Maar ..houd dat dan in dat de ecu te weinig gas bij geeft?
Misschien dat er bij een reset (accupolen los) een verbetering kan optreden!? Want te weinig startgas zoals ik dat dan maar even noem..
Waarom is dat dan.. ?
Duurt bij de tzi toch wel een paar ademhalingen langer…
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Er zijn motoren die met gasgeven tijdens starten meteen backfire geven. Das lullig als je een luchtweger hebt want die is dan meestal kapot.
Normaal gesproken bij injectie geef je nooit gas, bij een diesel ook niet en bij een carburateurmotor net wat de fabrikant voorschrijft.
Ish trouwens vlakbij, dat Gorinchem. Ik zit meestal OF in Leerdam OF in Sliedrecht, en kom ook wel eens winkelen in het midden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
er staat ook in de meeste instructie boekjes van injectie motoren dat je nooit gas mag bijgeven bij het starten
meestal met een aantal uitroeptekens
lijkt me niet verstandig om te negeren
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Bij een cabratie motor geef je idd iets gas om de wagen op gang te helpen als het weer erom vraagt.
Een injectie motor regelt dit zelf. Echter geef ik, vanwege ontstekings perikellen en daardoor ophopende brandstoffen, gas nadat ik de sleutel heb losgelaten.. anders loopt ze niet. (de 205gti 1.6)
Gas tijdens starten geven geeft alleen maar start problemen
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
hmm vreemd, mijn 1.9 TZI start vaak zonder gasgeven niet helemaal lekker of slaat direct na het starten af. Als ik dan gasgeef tijdens het starten (een beetje, anders verzuipt ie) start ie wel goed. Verder rijdt de auto heerlijk en heeft veel pit, dus de ontsteking is ok. ook pas nieuwe bougies. Iemand een idee wat dit kan zijn? Want het klinkt als ik jullie reacties lees niet goed en hoort ook niet, starten met gas….
???
M'thijs schreef:hmm vreemd, mijn 1.9 TZI start vaak zonder gasgeven niet helemaal lekker of slaat direct na het starten af. Als ik dan gasgeef tijdens het starten (een beetje, anders verzuipt ie) start ie wel goed. Verder rijdt de auto heerlijk en heeft veel pit, dus de ontsteking is ok. ook pas nieuwe bougies. Iemand een idee wat dit kan zijn? Want het klinkt als ik jullie reacties lees niet goed en hoort ook niet, starten met gas….
???
Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn 16 tzi, hij start ALTIJD maar je moet altijd wel 2x rond laten gaan en dan beeeeetje gas en spint hij aan! heel apart..
vreemd, een injectiemotor kan je toch niet zomaar verzuipen?
Overigens startte mijn 16v ook pas na het 2e rondje…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Kijk ,.
En dat bedoel ik dus..,
Waarom mag je geen gas geven (officieel) bij starten:
Omdat de ecu in de war kan raken,en meer ontregeling dan regeling krijgt/geeft..
Regelt tie dan wel genoeg.!?
Ik vind het persoonlijk niet prettig om zolang (3/6sec ) te moeten wachten en vraag me dan ook af of dat slijtage (bougies,verdelerkap,algehele slijtage etc) zou kunnen zijn of dat mischien de ecu afgeregeld zou moeten worden.
Naar een vorig antwoord van M`thijs lijkt er geen verschil met oud of nieuw materiaal..
Dan is de 1.4 toch wel beter in electronica lijkt het wel,die slaat zonder gas meteen aan..
En ja, hoe dat komt, ik weet het niet maar verzuipen lukt echt.. met een 1900 ruik je het meteen al..
Alcyone..!
Toevallig nog aan het shoppen geweest bij van Boxtel de autosloop ?
Is voor mij een Koude kermis geworden helaas,.ze zijn gestopt met bixen..
Misschien weet jij alternatieven ..??
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Van Boxtel? Das toch die mafkees aan de rand van Gorcum? ze gooien biksen meteen de pers in. Ze mogen van me doodvallen.
In Tiel zit Reuvers, die is goed. Moet ff zoeken naar het nummer.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
robski schreef:Ik vind het persoonlijk niet prettig om zolang (3/6sec ) te moeten wachten en vraag me dan ook af of dat slijtage (bougies,verdelerkap,algehele slijtage etc) zou kunnen zijn of dat mischien de ecu afgeregeld zou moeten worden.
is je accu niet gewoon wat zwak?
mijn relatief nieuwe Xsara starte ook minder goed met de oude accu.
er zit nu een nieuwe in en slaat direct aan.
Geplaatst: 04 Dec 2006 22:03 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
hmm vreemd, mijn 1.9 TZI start vaak zonder gasgeven niet helemaal lekker of slaat direct na het starten af. Als ik dan gasgeef tijdens het starten (een beetje, anders verzuipt ie) start ie wel goed. Verder rijdt de auto heerlijk en heeft veel pit, dus de ontsteking is ok. ook pas nieuwe bougies. Iemand een idee wat dit kan zijn? Want het klinkt als ik jullie reacties lees niet goed en hoort ook niet, starten met gas….
okee ik rij ook met een 1.9 tzi en starten met gasgeven is een drama ikstart altijd zonder gas geven en slaat normaal alijd aan het gebeurt wel eens dat ie dat niet doet dan moet ik ff flink doorstarten en dan slaat ie aan dit heeft mogelijk met de stappenmotor te maken.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
ik start met mijn 1.9 tzi in principe zonder gas, direct als ie aanslaat dan beetje gasgeven, dat werkt het beste. Overigens: wat is een stappenmotor en kun je daarzelf iets aan doen qua afstelling of contacten reinigen ofzo?
Groet!
Een injectiemotor heeft een computer (...) deze rekent aan de hand van de koelvloeistoftemperatuur de koud/warme start uit:
-ontstekingstijdstip, inspuithoeveelheid en inspuit-tijdstip.
Dit is dus de computergestuurde choke!
Dit zal gaan veranderen zodra je het gaspedaal bedient tijdens het starten, omdat de computer er vanuitgaat dat de gasklep in nullast (lees dicht) staat zal de computer aan de hand van een dichte gasklep gaan pepalen wat hij gaat doen bij starten.
Ga je gasgeven bij het starten is in principe het hele berekeningssysteem in de war, want zodra de computer weet dat de gasklep open staat zal hij met andere waardes gaan moeten werken dan die goed zijn voor de koude/warme start, vandaardat ook sommige injectiemotoren kunnen verzuipen.
Emiel
Alcyone schreef:Van Boxtel? Das toch die mafkees aan de rand van Gorcum? ze gooien biksen meteen de pers in. Ze mogen van me doodvallen.
.
wat een taalgebruik weer