Hoe controleer ik mijn koelvloeistofniveau?
NiekZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 13-11-2006

Gepost: 06 december 2006 01:20 AM

Ja, ik heb dus geen idee hoe ik mijn koelvloeistof niveau kan controleren…

Dit heb ik bij het onderwerp ‘verwarming’al ter sprake gebracht (29-11) maar daar is nauwelijks op gereageerd; wellicht daar off-topic, dus hier opnieuw:

Hoe kun je controleren of er voldoende water in het reservoir zit? Ik zie nl. nergens een min/max aanduiding, en ook geen kijkvenstertje in het reservoir.
(zit bij mij linksvoor tussen het spatbord en de plastic doos waar de elektra in twee aluminium dingen zit aangesloten; zal wel de ‘computer’ zijn.)

Dat reservoir is zwart, met een dop bovenop en geen afleesvenster of min/max aanduiding te bekennen…

heeft iemand misschien zo’n zelfde type ??

Overigens heb ik geen koelvloeistof problemen, maar ja, als ik niet weet hoe ik preventief kan controleren….

Wie o Wie??

Groeten,

Niek

Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 06 december 2006 06:25 AM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk heb jij een dop op je radiator. Echt een nivo aanduiding heb je dan niet.
FF kijken met een zaklampje of je water ziet Wink

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 07 december 2006 10:41 PM
  [ # 2 ]

Dat reservoir wat jij hebt dat heb ik niet. Ik zie het wel in m’n instructieboekje staan maar bij mij is het daar leeg Confused . In ieder geval vul ik hem altijd via de dop op de radiator. Op de pijp die daaronder zit (en dus deel uitmaakt van de radiator) staat een max en een min streep. Het plastic is een beetje doorzichtig. Als je hem schoonmaakt zie je de vloeistof er een beetje doorheen schemeren. Anders even van bovenaf er in kijken en een beetje gokken hoe hoog het staat.

Groeten Nico

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 08 december 2006 04:20 AM
  [ # 3 ]

eh

er staat aan de buiten kant , waarschijnlijk onder het vuil , daar waar je hem vult… min en max… hou het in het midden…


Een andere vraag is hoe ververs je het koelvloeistof…

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 08 december 2006 04:41 AM
  [ # 4 ]

Re: eh

Jf schreef:

Een andere vraag is hoe ververs je het koelvloeistof…

Rechtsonder je radiator zit een kraantje. Hiermee tap je je koelvloeistof af.
Als dit gedaan is kan je de verse vloeistof erin doen. Alle ontluchtingen openen van kachel, termostaat en cilinder.
Je kachel op heet zetten en je motor dan starten. Ontluchtingen dicht zetten als er vloeistof uitkomt Wink

Half uurtje werk bij elkaar.

Lees deze link ook even.

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
NiekZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 13-11-2006

Gepost: 13 december 2006 12:47 AM
  [ # 5 ]

Inmiddels weet ik hoe ik het nivo kan controleren; ik heb het ‘service and repair’ boek van Haynes aangeschaft; hierin staat zo’n beetje het volgende:
Bij de 1.9 turbo diesel zit de koelvloeistoftank tegen de linker zijkant aan (links dus ‘voor de kijkertjes thuis’). Als je de dop eraf haalt hangt er een witte dop in de tank, hier zit vanaf halverwege tot onderin een spleet wat het nivo aangeeft als je er dus van bovenaf inkijkt. (minimaal is onderaan die witte dop en maximum is halverwege die dop en dat is dan bovenaan die spleet). Er is dus geen kijkvenstertje en omdat hij tussen het spatbord en de injectie-computer zit, kan dat ook niet.

Het grappige is trouwens, dat zij omschrijven dat dit alleen bij de 1.9 turbo diesel zo zit. Ik tank al een hele tijd benzine en daar draait de mijne toch beter op!!


Groeten,

Niek

Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook