Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Wanneer ik in mn 2.0 achteruit rijd, maakt ie een normaal geluid:
een gelijkmatig hèèèèèèèèèèèèèèèng…
Wanneer ik in mn 3.0 achteruit reed, maakte ie een ander geluid:
een kort repeterend hèng hèng hèng hèng…
dit is met constante snelheid achteruit.
ander versnellingen niks aan de hand.
-wat zou de oorzaak kunnen zijn?
-voor een versnellingsbakrevisie gaan sparen?
Allebei handgeschakeld?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Simpele Ziel schreef:Allebei handgeschakeld?
ja
wellicht tanden gepoetst door vorige eigenaar?
Klinkt mij als een beetje speling op de achteruit versnelling.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
speling met 120.000 km?
Maarja, wel 120.000km met een v6 eraan…
De bak van de AX heeft ook behoorlijk speling op de achteruit versnelling, en dat bij 168.000 km inmiddels
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
volgas achteruit? Wat zou zn topsnelheid dan zijn?
Weet ik niet, de teller van de 16v ging tot 200, maardan onderlangs
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Klinkt als een aandrijfas met overmatige speling, probeer het eens met het stuur volledig uitgestuurd tijdens achteruit rijden. als het van heng,heng omslaat in kloppen weet je genoeg.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Piet Visser schreef:Klinkt als een aandrijfas met overmatige speling, probeer het eens met het stuur volledig uitgestuurd tijdens achteruit rijden. als het van heng,heng omslaat in kloppen weet je genoeg.
Ik dacht dat het geluid meer uit het midden kwam dan van voren…
Maar ik zal er aan denken, wanneer ik m uit de stalling haal ergens in 2008…
Het geluid komt ook uit je versnellingsbak en word veroorzaakt door de rechte vertanding van de achteruit tandwielen, in tegenstelling tot de ‘vooruit’ tandielwen die een schuine vertanding hebben. Bij een versleten aandrijfas zal de weerstand in de homokineet tijdens het draaien ‘pulseren’. Probeer het eens met het kruiskoppelingetje in de doppendoos. Dit pulseren zorgt voor een korte onderbreking in aandrijfkracht die je door de rechte vertanding dus kan horen. Als het echt aan de aandrijfas ligt tenminste.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Piet Visser schreef:Het geluid komt ook uit je versnellingsbak en word veroorzaakt door de rechte vertanding van de achteruit tandwielen, in tegenstelling tot de ‘vooruit’ tandielwen die een schuine vertanding hebben. Bij een versleten aandrijfas zal de weerstand in de homokineet tijdens het draaien ‘pulseren’. Probeer het eens met het kruiskoppelingetje in de doppendoos. Dit pulseren zorgt voor een korte onderbreking in aandrijfkracht die je door de rechte vertanding dus kan horen. Als het echt aan de aandrijfas ligt tenminste.
Duidelijk!
Het “probleem” ligt dus buiten de versnellingsbak, dat lucht wel enigzins op. (als het tenminste de aandrijfas is).
Kan niet veel kwaad, toch?
ik heb nooit iets anders geweten dan “jang-jang-jang-jang-jang”-Citroënachteruitversnellinsbakken?
Maar dat zingen komt door de rechte vertanding, dat bonken komt van je aandrijfas.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI