Airco is inderdaad leuk, alleen het koelsysteem he
Ik heb mijn hersens al eens flink laten kraken op de theorie en het schema voor de airco in mijn Xantia.
Dat draaien van die fan heeft ook met de Airco te maken en die 2 sensoren (o.a. Bitron), als het princiepe hetzelfde is als bij de Xantia, dan gaat de fan draaien als je één stekker eraf trekt. Wil je het zeker weten, verdiep je dan in het elektrische schema.
Een goede Citroen specialist is echt niet zo duur hoor, voordeel is dat die lui zoveel ervaring hebben dat ze een probleem heel snel gevonden hebben. Waar ergens woon je? er is vast en zeker wel een goede specialist bij je in de buurt.
Ik woon in Brielle, gooi op die adressen, kan ik wellicht in het nieuwe jaar eens gaan kijken bij een specialist.
Dan van de week de eend maar van stal halen, mijn vrouw moet toch naar haar werk, en elke keer de auto van haar ouders, is ook niet handig, haar pa heeft m ook gewoon nodig.
In ieder geval, nogmaals bedankt voor alle reacties, nou kom ik tenminste ergens, ik weet zowat alles van de eend, maar van een nieuwe auto gewoon niet veel.
Greatnix Spookeend
ik heb het net even opgezocht, maar jouw auto heeft wel een bitron moduul die de beide koelvinnen aanstuurt.
het is echter wel een probleem waarvan ik niet zo 1 2 3 kan zeggen wat het is zonder de schema’s die ik momenteel niet kan inzien ivm ziekte.
maar als je niet naar de garage wilt/kunt gaan zou ik de temp sensor van de ecu eens nader controleren, aangezien de ecu de bitron aanstuurt.
meer kan ik je momenteel ook niet adviseren.
spookeend schreef:Ik woon in Brielle, gooi op die adressen, kan ik wellicht in het nieuwe jaar eens gaan kijken bij een specialist.
Is niet heel erg dicht bij, maar absoluut de moeite waard, zeer professionele en eerlijke mensen, en ze heben het airco (STEK) specialisme in huis.
Deze garage is voor mij ook niet echt in de buurt, maar ik kom er graag, ben een tevreden klant daar.
rataplan schreef:effe ideetje hoor maar heb je bij het ontluchten je kachel (verwarming) volaan open staan?
Indien niet blijft bij deze motoren een behoorlijke luchtbel hangen.
Ik dacht dat dit bij de Saxo niet nodig was (continue circulatie).Dyna Z1: Tout alu.
sat2000 schreef:ik heb het net even opgezocht, maar jouw auto heeft wel een bitron moduul die de beide koelvinnen aanstuurt.
het is echter wel een probleem waarvan ik niet zo 1 2 3 kan zeggen wat het is zonder de schema’s die ik momenteel niet kan inzien ivm ziekte.
maar als je niet naar de garage wilt/kunt gaan zou ik de temp sensor van de ecu eens nader controleren, aangezien de ecu de bitron aanstuurt.
meer kan ik je momenteel ook niet adviseren.
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat de helft van de door jouw gebruikte termen voor mij nog nieuw is. Het enige wat ik nu ondervonden heb, is dat de koelfans 2 standen hebben, normaal en een soort opstijg mode, dan trilt en schudt de hele saxo ernstig namelijk. Op welke foto is de sensor van de ecu te zien? Eerlijk is eerlijk, ik ben bang dat ik er niet zelf aan durf te gaan komen, straks gaat er meer kapot dan ik kan fixen.
Krimpen is niet echt heel ver weg, half uurtje rijden. Probleem is alleen, hoe kom ik daar. Nu slaan de fans na 5 minuten al vol aan, en staat de temp meter in de hoek en gaat soms het lampje branden. Het heeft weinig zin dat ik onderweg het blok aan puin rij om m te gaan laten maken….....
lastig geval zo…...........
Greatnix Spookeend
kijk ik kan op afstand moeilijk beoordelen of de motor ook te warm word, de thermostaat opengaat enz enz… dat zijn zaken die jijzelf vast moet stellen.
het hele proces begint met goed ontluchten van het koelsysteem.
als je daar zeker van bent dat dat 100% goed is gebeurd kan de auto onmogelijk na 2 minuten al zo heet zijn dat de meter bovenin de hoek staat (dat lukt niet eens zonder koelvloeistof denk ik)en heb je dus gewoon een electrisch probleem.
dus als de motor goed is ontlucht kan er weinig misgaan aangezien de koelvinnen aanslaan zal de auto niet te warm worden en kan jij rustig naar de dealer rijden.
de sensoren voor de temperatuurmeter en de ecu zitten aan de zijkant van de kop ingeschroefd, dat zijn de groene en de blauwe sensoren.
nou, waar ik dus een beetje bang voor ben, is dat de fans aanslaan, maar het hete water de radiateur niet bereikt. Volgens mij zit die temp sensor niet in de radiateur maar in het blok? Of bedenk ik nou een verkeerde weg?
Greatnix Spookeend
dat is iets wat je zelf eenvoudig controleren kan, de verwarmingsslangen zitten ‘‘voor’’ de thermostaat en zullen in het begin qua temperatuur oplopen tot een graad of 86 tot die tijd blijft de radiateur nagenoeg koud omdat de thermostaat dicht staat, en is dus een normaal beeld.
op het moment dat de thermostaat open gaat (86 graden) zal de koelslang die naar de radiateur toe loopt ook warm moeten worden en daarmee ook de radiateur. als dit naar behoren werkt ben ik er niet bang voor om er mee te rijden.
dus als je dit kan controleren weten we ook meer.
succes
Goed, we zijn vandaag bij een bevriende dealer geweest, via mijn neef, die zit tot over zijn oren in peugeot.
Blijkt helaas niet uit te lezen te zijn, met de computer, geeft storing, dus ergens zit er iets niet goed. Koelsysteem nagekeken en helaas kwam er nu wel olie naar boven in de radiateur. Dus, Koppakking…..........................
Daar komt nog bij dat er opeens nu een airbag lampje gaat branden. En, nu ik beter gekeken heb, blijkt er dus helaas ooit eens een plakbandje over het lampje gezeten te hebben, dus niet de eerste keer. Ook zag iemand van die werkplaats iets aan de deksel van de passagier airbag, dus ik weet zelfs niet eens zeker of er wel of niet een inzit. Dit ook omdat ik er pas al achter kwam dat de saxo betrokken is geweest bij een kop staartje.
Nog een probleem, aandrijfassen, waren op mijn aandringen vervangen door ruilassen wegens tikken, en dat begint nu weer. De dealer waar ik was met mijn neef vertelde, dat het bv goed zou kunnen dat de auto niet helemaal recht meer is. Dan zou het kunnen dat de aandrijfassen dus niet helemaal recht zouden kunnen zitten en gaan ze ook tikken.
Dus…....... ik ben nogal in dubio wat nu te doen. Laten maken is ff geen optie, helaas, en, ook omdat ik nu dus twijfel aan de rest van de auto, is het het dan nog waard om te laten doen. Zelf doen is mogelijk, kost minder en is met beetje geluk in een dag te doen.
Iemand een tip??
Greatnix Spookeend
ooh heeft de auto schade gehad, dat kan natuurlijk een belangrijke aanwijzing zijn. bedrading wat flink in de knel heeft gezeten kan hele grote problemen opleveren. en aangezien de bitronmoduul onder de langsligger lv is geplaatst zou ik daar maar eens goed naar kijken of je daar iets aan kan zien (zwart kastje van ongeveer 10 bij 5 cm) of dat daar misschien de bedrading niet in orde is.
een airbag lampje die brand is 99 van de 100 keer een stekker van de gordelspanner onder de stoel, maar in dit geval durf ik daar ook niks over te zeggen (zoals je misschien begrijpt)
en het vervangen van een koppakking valt bij zo’n motor echt wel mee, als jij er iemand bij hebt met een beetje sleutelvaardigheid en je poot een beetje aan dan loopt je motor weer na een uurtje of 2 en het kost je niet de wereld aan onderdelen, want veel heb je daarvoor ook niet nodig.
Ik heb naar aanleiding van reacties op het Xantia en het Saxo forum het hele verhaal even in 1 bericht samen gesteld. Er zijn ondertussen verdere ontwikkelingen, waar ik jullie op zich wel van op de hoogte wil houden.
Ik kan daar dan even een vers topic voor aanmaken in evt. een Saxo offtopic subforum. Dit omdat het wel gaat om een Saxo, maar vooral omdat het wellicht anderen kan helpen. Dat hangt natuurlijk van het verloop af, van wat er verder gebeurt. Maar ik heb zo ondertussen begrepen dat ik als particuliere koper sterker sta dan dat ik dacht. Dus zijn alle zelf oplossingen even van de baan, en gaan ik, na ik contact heb gezocht met de ANWB en de Bovag, om te zien waar ik precies sta, weer contact op nemen met de verkoper van de Saxo.
Als het ok is, dat ik ergens (een suggestie van welke subforum??) dan post ik het, anders niet.
Greatnix Spookeend