ZXfurore schreef:ik heb je auto al zien staan inderdaad. ik hoor helaas niet veel goede berichten over de 1.6 motoren. vandaar dat ik op zoek ben naar een 1.8
maar ik zou zeggen: overtuig me maar!
0-100 in 12 seconden
top van 180 (190 op de teller)
motortje is niet vreselijk fel maar perfect geschikt voor dit type sloep. Gewoon rustig cruisen. cruissnelheden van 160km/u zijn prima te doen, geen hoop lawaai uit het vooronder maar gewoon rustig voortzoeven.
dat was overigens bij de ZX die ik gehad heb met 1.6 motor wel anders, die maakte een hoop herrie dus denk dat het meer ligt aan de auto dan aan de motor zelf ..
Qua snelheid en verbruik liggen de 1.6 en 1.8 vrij dicht bij elkaar.
1.6 is echter qua motor wat sterker als het gaat om degelijkheid (1.8 heeft net als bv de 1.4 motortjes in de zx vaak last van kantelende zuigers en olieverbruik heb ik uit betrouwbare bron vernomen .. )
het verbruikt varieert nogal dus dat is helemaal afhankelijk van je rechtervoet en het soort weg wat je rijdt.
Rij jij constant 160 dan lust ie een slokje (1 op 10-11), rij je constant tussen de 100 en 120 dan haal je 1 op 14 wel. en in de zomer bij veel franse bergweggetjes is 1 op 15- 16 ook te halen.
Ik was overigens dezelfde mening toebedeeld voor ik deze xantia kocht maar na een proefrit viel het me 100% mee.
Ik twijfel alleen of ik de xantia wel weg wil doen
Had uit zuinigheidsoogpunt een suzuki swift gekocht maar echt heel gelukkig ben ik er niet mee.
Het rammelt, het heeft geen enkele vorm van vering, het verbruik viel me tegen (1 op 13!). Heb constant het gevoel dat ik dingen afbreek als ik ze aanraak.. Alleen de stoelen zitten wel fijn.
Aangezien ik niet echt een keuze kan maken nog (vaste lasten van een swift zijn wel lager) heb ik ze allebei te koop gezet en ik zie wel welke er eerder weg is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ZX > XM
n XM heeft ook veerbollen…
ieksEmmu schreef:ZX > XM
n XM heeft ook veerbollen…
ruik ik een ruildeal?
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Ruilen? met wie? Heb nog een ZX in de aanbieding met een inpandig zwembad.
Jos van der Voort
ZXfurore schreef:ik weet niet of je weleens in een ZX 1.4 hebt gereden…. die vind ik op zich snel zat, alleen niet comfortabel genoeg op lange stukken, vooral rumoerig. ik rijd ongeveer 400 km per week
ik heb wel eens zx gereden en op zich viel het niet tegen maar echt snel enz vond ik het niet
wat ik wel weet is als ik bijv een andere xantia zou kopen ik wel voor een 2 liter ga kijken want ik vind de 18 niet echt snel
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ZXfurore schreef:ieksEmmu schreef:ZX > XM
n XM heeft ook veerbollen…
ruik ik een ruildeal?
nee helaas, als t nou een AX was geweest…
het is een opgepompte ax aandrijflijn is gelijk, je hebt alleen een hoop meer auto om je heen.. en oke, hij weegt 100 kg meer, maar voelt wel een tikkie degelijker aan..
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Hij heeft gelijk: is echt geen verkeerde auto!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ZXfurore schreef:het is een opgepompte ax aandrijflijn is gelijk, je hebt alleen een hoop meer auto om je heen.. en oke, hij weegt 100 kg meer, maar voelt wel een tikkie degelijker aan..
ik doelde er eigenlijk meer op dat een XM kwa typeaanduiding een logischer stap groter is dan Xantia…
ooh bedoelde je dát
mijn idee lijkt me ook best lucratief
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73