Dag lieve mensen
Laatst kwam het geliefde eendje maar op een been het nest inwandelen. Nou lijkt het me best leuk om de boel zelf even open te gooien en mischien ook het euvel te verhelpen, maar kan iemand mij de sytematische aanpak geven om het probleem op te sporen?
ik dacht zelf aan:
Ontsteking, vonk? tijdstip oke? en vooral, hoe dit te controleren?
Benzinetoevoer
Staan de kleppen goed afgesteld?
en meer wist ik zo niet helemaal te bedenken, maar ik weet zeker dat jullie vaker met zo’n bijltje hebben gehakt. Ik heb nog nooit aan een eend gesleuteld, maar ik kan best met mn handen overweg
Mvg Wytze
Bougies en bougiekabels zijn niet al te oud? Indien antiek; vervangen die hap.
Bobine wil ook wel eens aan vervanging toe zijn.
Succes ermee.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Eend loopt op één cilinder
snoopduck schreef:ik dacht zelf aan:
Ontsteking, vonk? tijdstip oke? en vooral, hoe dit te controleren?
Benzinetoevoer
Staan de kleppen goed afgesteld?
Waarschijnlijk is dit geen probleem, maar achterstallig onderhoud?
Wanneer is voor het laatst een 10.000 km-beurt uitgevoerd? Want dan worden dat soort zaken vervangen/gesteld.
Kijk eens welke cillinder niet mee wil doen door tijdens draaien een voor een de bougiekabels eraf te trekken, de cillinder waarbij ie NIET afslaat is de schuldige. Steek dan een losse bougie in de bougiekabel en hou em tegen het blok. dan weer starten om te kijken of ie wel vonkt.
Bij geen vonk, puntjes kijken.
Wel vonk, kleppen kijken.
Zou als je voor het eerst een eend gaat openschroeven eens kijken of er een club in de buurt zit om daar advies in te winnen. Sommige hebben zelfs cursusdagen eendologie waar dit soort dingen worden behandeld.
Succes!!
hij heeft vlak voor de zomervakantie een grote beurt gehad bij ad van de horst. heeft daarna niet superveel gelopen, dus onderhoud is wel in orde.
ik vond wel dat ie na die beurt wat slechter liep, sloeg soms af voor hget stoplicht en begon wat meer te zuipen. ik ga zoderekt even kijken of de kabels nog goed zijn, de linkercilinder loopt iig niet, want die uitlaatpijp wordt niet warm.
wytze
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Kan zijn dat de ontsteking toch wat verlopen is. Gebeurt wel vaker vlak na het stellen van de ontsteking. Even laten checken, is ook niet het meeste werk.
Andere optie: oude bougiekabels. Bij twijfel vervangen. Zorg dat ze niet te lang zijn en dus niet tegen het plaatwerk (binnenkant wielscherm) aanlopen.
Steek even de slinger erin, kan je vrij eenvoudig voelen of beide cillinders (globaal dezelfde compressie hebben)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Piet Visser schreef:Kijk eens welke cillinder niet mee wil doen door tijdens draaien een voor een de bougiekabels eraf te trekken, de cillinder waarbij ie NIET afslaat is de schuldige. Steek dan een losse bougie in de bougiekabel en hou em tegen het blok. dan weer starten om te kijken of ie wel vonkt.
Bij geen vonk, puntjes kijken.
Tenzij de kabel grondig verrot is, zal hij wel vonken. De andere vonkt immers ook. En bij een eend vonken links en rechts tegelijk. Omdraaien b.w.v. test kan dus ook.
wheuj
de linkerbougiekabel heeft op het spruitstuk gelegen en is wat gesmolten:P ik heb ze omgewisseld en toen deed ie het alsnog niet, maar toen ik ze weer op de goeie plek had zag ik dat er en stukje gesmolten was, dat heb ik even met tape gedaan en nou loopt ie weer. nieuwe kabels zijn onderweg
deze kan denk ik wel dicht, anders laat ik m wel weer opengooien.
bedankt voor de respons in ieder geval!
wytze
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
snoopduck schreef:de linkerbougiekabel heeft op het spruitstuk gelegen en is wat gesmolten:P
Heuh, hoe is dat dan gebeurd? De bougiekabel loopt normaal niet eens in de buurt van het spruitstuk.
Ik heb toch af en toe mijn twijfels bij Ad vd Horsts werk als ik dit weer lees.
uhm die pijp die naar de kachelslangen gaat…heet vast geen spruitstuk maargoed…het wordt wel flink warm
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
snoopduck schreef:uhm die pijp die naar de kachelslangen gaat…heet vast geen spruitstuk maargoed…het wordt wel flink warm
Da’s de uitlaat. Maar als het goed is, raakt hij die niet. Behalve als hij veeeel te lang of te kort is of verkeerd loopt. Fotootje?
Even wat dingetjes erbij getekend:
1: op dat punt ligt de kabel dus op de uitlaat
2: Let vooral even op het prachtig roestkleurige kleppendeksel
3: stukje van de uitlaat waar een of andere idioot met een elektrodenlassapparaat heeft proberen te werken. Resultaat: mooie hapjes eruit een prachtige bolletje sstaal erop.
En nog even het geheel:
Beide kabels zijn te lang.
Zo te zien zitten de afdichtingen om de kabel in de koelbeplating er ook niet meer. Is een verlies van koellucht voor de achterkant van de koppen.
Het lassen aan de warmtewisselaar gebeurd wel meer, na verloop van tijd ontstaat er speling tussen blikken buitentrommel en de binnenpijp.
Levert een irritante rammel op, vandaar.
de afdichtingen liggen naast me, had ik er voor het gemak even afgehaald.
maar die warmtewisselaar zit alsnog niet vast
Gietijzer op staal lassen blijft tricky!