Ik heb ...sinds ik met mijn 3-deurs ZX rijd…..al heel wat keren zitten te vloeken, als ik de rugleuning van de achterbank weer terug wilde drukken in de 2 dikke pennen.
(en daardoor al heel wat keren met losse achterleuning maar doorgereden)
Omdat blijkbaar de zitting hem omhoog drukt als je hem plat gooit….en hij onderin aan 2 pennen scharniert, die alleen in de *platte stand* in de onderste ronding te krijgen zijn.
Als dat dan eindelijk gelukt is en je doet de rugleuning weer omhoog…..schiet hij er weer uit !!
Hebben andere ZX-rijders dat nou ook ?
In alle BX’en van de afgelopen jaren heb ik daar nooit een probleem mee gehad…..tevens viel mij op dat de hoedenplank niet helemaal goed aansluit tegen de achterleuning…...je kunt er als het ware tussen kijken.
Net of je dus iets mist…..er zitten ook een paar haakjes aan de hoedenplank..(in de breedte dus, aan de achterkant)....waarvan ik me afvraag waarom ze er op zitten.
Klopt Hij schiet uit het onderste scharnierpunt als je de leuning plat legt. Daarna moet je de zitting omhoogdoen om de rugleuning weer goed te krijgen. Ik heb ook wel wat zitten schelden de eerste keer dat ik dit moest ‘oplossen’!
Ik heb overigens een 5-deurs, dus het is geen speciaal 3-deurs probleem…. Geen idee of je dit makkelijk kan modificeren. Ik klap niet zo heel vaak de leuning om, zeker niet sinds ik een dochtertje heb, dus ik heb me er verder niet zo heel druk over gemaakt. Als je het wel vaak doet kan ik me voorstellen dat het erg irritant is!
Een zeer bekend probleem. Ik loste het alijd op door de rugleuning stevig naar (onder een hoek van 45 graden) beneden te drukken. En vervolgens de rugleuning naar achteren te duwen. Ondertussen moet je de de boel ook nog eens stevig naar beneden blijven drukken (zucht). De zitting kon bij mijn ZX blijven zitten.
Maar het is een bagger-systeem! Een kwestie van oefenen. Later gaat het vanzelf
Dus toch…..ik dacht al dat IK dat probleem weer had als enige…..maar Nee dus.
Overigens is het wel weer makkelijk om hem er snel uit te halen…dat dus wel.
Tsja….het komt bij mij wekelijks voor….soms zelfs elke dag…..vrijdag moest er een grote vierkante doos in (dus leuning plat)...die ik naar Beek moest brengen (Zd-Limburg).....en toen was het al donker, het regende ook nog eens…dus ik dacht…la maar effe zitten.
Maar verder geen kwaad woord hoor over deze ZX 1.9D…...hij rijdt verder prima….de olielekkage is ook verholpen….verder doet alles het (nou ja, *alles*....voor zover er iets aan optie’s inzit dan )
Volgende *halte* is voor mij wel een ZX Turbodiesel 5 deurs…omdat ik nogal eens iets op de achterbank moet *gooien*....en dat gaat wat *stroef* met een 3-deurs…..dus kijk niet gek op als hij komende tijd een keer op Marktplaats staat :hunk
Ik kan alleen maar melden dat het inderdaad een ZX-Kwaaltje is, waar wel mee te leven valt
als ik de achterbank plat wil hebben, doe ik tegenwoordig altijd de zitting omhoog. dit ook nav het vele gevloek als de leuning eruit schoot.
en als de zitting omhoog is en de leuuning plat heb je een veel vlakkere laadvloer
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Die volgende stap 5-deurs ZX, gaat je in ieder geval niet van dat kwaaltje afhelpen hoor! (Zoals eerder vermeld). Je kan alleen wat makkelijker bij de bank om de leuning weer op z’n plek te krijgen…. wink
theiz schreef:Die volgende stap 5-deurs ZX, gaat je in ieder geval niet van dat kwaaltje afhelpen hoor! (Zoals eerder vermeld).
Je kan alleen wat makkelijker bij de bank om de leuning weer op z’n plek te krijgen….
Dat ook….maar ook hetgeen ik eerder al zei…..als je iets op de achterbank wilt leggen…moet je je altijd in een bocht wringen, de leuning van de stoel naar voren…...allemaal erg lastig (voor mij dan)....maar dat wist ik uiteraard toen ik hem kocht.
Voor mij was eerste prioriteit…een goed rijdende diesel met stuurbekrachtiging…en daaraan voldoet hij uitstekend.
Patrick schreef:als ik de achterbank plat wil hebben, doe ik tegenwoordig altijd de zitting omhoog. dit ook nav het vele gevloek als de leuning eruit schoot.
en als de zitting omhoog is en de leuning plat heb je een veel vlakkere laadvloer
Dat is een goede tip van je….zal ik voortaan ook maar doen.
Dus eigenlijk andersom…..eerst die achterleuning weer vastklikken…..daarna de zitting.
Dat bedoel je toch ?
Voor de ZX had ik een Berlingo Daar had ik nooit dit soort problemen..
Maar ja Dat was weer geen fijne diesel de 1.8, geen fijne vering, en geen stuurbekrachtiging (het was even zoeken, maar mijn vrouw wilde een auto waar bijna niets stuk aan kon gaan, dus zonder poespas enzo).
ZX-Cruiser schreef:Hmmz nergens last van
Jullie hebben allemaal zeker een gewone achterbank? Ik heb zo’n schuifachterbank, kan naar voor en naar achter schuiven. Maar daarom kan de zitting niet kantelen of er makkelijk uit.
Patser
Bram schreef:Patrick schreef:als ik de achterbank plat wil hebben, doe ik tegenwoordig altijd de zitting omhoog. dit ook nav het vele gevloek als de leuning eruit schoot.
en als de zitting omhoog is en de leuning plat heb je een veel vlakkere laadvloer
Dat is een goede tip van je….zal ik voortaan ook maar doen.
Dus eigenlijk andersom…..eerst die achterleuning weer vastklikken…..daarna de zitting.
Dat bedoel je toch ?
ja, zo bedoel ik het. en zo heb je er nooit meer problemen mee.
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Is het ook normaal dat de zitting van de achterbank af en toe blijft haken als je deze naar voren wil klappen?. Ik wilde afgelopen zomer een Airco inladen die ik had gekocht, de zitting kreeg ik na enige moeite naar voren geklapt.
PS: Dat was ook de enige keer dat ik kon zeggen dat ik een Airco in mijn ZX had