Ik heb een Saxo uit 1997 (1.1i, airco, TU1M+, 77000 gelopen). Hij wordt alleen maar gebruikt om korte afstanden mee af te leggen (max. 10km per dag). Onlangs viel mij op dat de ventilator na zo’n 4 a 5 km aansloeg. Raar, want zo warm is het niet. Ook blijft de ventilator na de rit nog doordraaien.
Dit probleem lijkt op het probleem van Spookeend (ander topic), echter bij mij worden de radiateur en de bovenste toevoerpijp wel warm (niet echt heet) en bovendien komt er bij mij wel enorm hete lucht uit de verwarming. Met de verwarming vol open kan ik dus 5 km rijden zonder dat de ventilator aanslaat.
Waar kan dat aan liggen? Ik heb gechecked en er is genoeg koelvloeistof (en geen lekkage) en de koelvloeistoftemperatuursensor heb ik doorgemeten en is prima. De verwarming doet het prima, de radiateur en pijpen worden warm, waaruit ik dan concludeer dat er water wordt rondgepompt (pomp is niet kapot).
Zou het de thermostaat kunnen zijn? Of misschien is er niet genoeg stroming in het systeem? Hoe kan ik de waterpomp testen?
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
in eerste instantie zou ik de bruine sensor vv die in het thermostaathuis zit, als deze defect is gaan de koelvinnen uit veiligheid op volle sterkte draaien.
Bedankt voor je suggestie. Echter, de ventilatoren draaien niet altijd op volle sterkte: soms als ik de motor afzet draaien ze erg rustig, soms erg hard en soms niet (als de verwarming helemaal opengestaan heeft).
Als ik het goed begrijp: als de bruine sensor kapot zou zijn, dan zouden ze altijd full-speed moeten draaien. Dat doen ze niet, dus is de bruine sensor niet kapot.
By the way, wat betekent “vv”? (dit rijmt )
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor