LPG meter aansluiten op benzinemeter?
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- ID/DS DSuper
Gepost: 09 december 2006 03:38 PM

Hallo,

Ongeveer een maand geleden heb ik LPG in mijn wagen laten zetten (een V6 uit ‘94, met G3 installatie Very Happy  )
Ik heb echter ooit wel eens een XM gezien op LPG, waar de gasmeter aangesloten was op de benzinemeter.
Als je dan van benzine overschakelde naar gas, dan ging de gewone benzine meter eerst helemaal naar beneden. En na een seconde of 30 gaf ie dan de gasstand aan. Hetgeen erg goed werkte.
Waar ik het gas heb laten inbouwen, konden ze dat echter niet; dat was ouderwets…:?:

Ik zou het toch eigenlijk wel graag willen, en dan ook aangesloten op de boordcomputer (dan kan je die ook fatsoenlijk blijven gebruiken).
Dus mijn vraag is: heeft iemand zijn LPG stand op zijn benzine meter, of weet iemand of dit zonder al te ingewikkelde schakelingen te regelen is?

Alvast bedankt!

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 december 2006 07:41 PM
  [ # 1 ]

Re: LPG meter aansluiten op benzinemeter?

FerryV schreef:

Hallo,

Ongeveer een maand geleden heb ik LPG in mijn wagen laten zetten (een V6 uit ‘94, met G3 installatie Very Happy  )
Ik heb echter ooit wel eens een XM gezien op LPG, waar de gasmeter aangesloten was op de benzinemeter.
Als je dan van benzine overschakelde naar gas, dan ging de gewone benzine meter eerst helemaal naar beneden. En na een seconde of 30 gaf ie dan de gasstand aan. Hetgeen erg goed werkte.
Waar ik het gas heb laten inbouwen, konden ze dat echter niet; dat was ouderwets…:?:

Ik zou het toch eigenlijk wel graag willen, en dan ook aangesloten op de boordcomputer (dan kan je die ook fatsoenlijk blijven gebruiken).
Dus mijn vraag is: heeft iemand zijn LPG stand op zijn benzine meter, of weet iemand of dit zonder al te ingewikkelde schakelingen te regelen is?

Alvast bedankt!

pfoeh, om het op de benzinemeter aan te sluiten lijkt me niet zo’n probleem, das gewoon hetzelfde signaal dat nu (waarschijnlijk met lampjes) het LPG niveau aangeven. ouderwets vind ik trouwens een raar argument (smoes?) want volgens mij wordt dit nog steeds vaak gedaan, het is iig een stuk handiger. Maar of je je boordcomputer kunt gebruiken weet ik niet. als dit van hetzelfde signaal (benzineniveau) gebruik maakt, dan kun je dit denk ik gemakkelijk doorverbinden. Maar je brandstofmeter zou het toch gewoon moeten kunnen doen lijkt me!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226

Gepost: 09 december 2006 10:44 PM
  [ # 2 ]

Re: LPG meter aansluiten op benzinemeter?

FerryV schreef:

Hallo,

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, ik bedoel die G3 installatie.

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  

FerryV
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- ID/DS DSuper
Gepost: 10 december 2006 04:27 PM
  [ # 3 ]

Wat betreft de boordcomputer, die werkt nu wel, met dat ie een gebruik aangeeft. Dus dat is op één of andere manier wel gekoppeld. Maar bijvoorbeeld hoe ver je nog kunt zal ie berekenen aan de hand van de benzinestand, dus dat klopt niet.
Zelf had ik ook verzonnen om gewoon die draden aan te sluiten, maar ik weet nog niet hoe ik dat moet laten schakelen tussen gas en benzine stand. Dat zal wel van de gas schakelaar af te halen zijn, maar ik wete niet helemaal hoe.

Wat betreft G3; dat is een kwestie van rondvragen bij inbouwers of ze het met G3 leveren (soms standaard, soms kost het €1100,- meer!! Exclamation ) (Ik heb Prins-VSI) En daarna is het een kwestie van afwachten… 
De inbouwer stuurt de hele papierwinkel naar het RDW. Op de papieren staat wel G3, maar de combinatie van bouwjaar etc. klopt niet helemaal. Het schijnt puur af te hangen van wie het bij de RDW behandelt, of ie G3 inderdaad toekent, of afkeurt.
Je weet het dus pas zeker als de papieren bij je op de mat vallen.. Rolling Eyes

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook