waar moet ik op letten?
fjeroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-2006

Gepost: 09 december 2006 02:37 PM

Hallo!
Binnenkort wil ik een BX aanschaffen. Het uiterlijk en eigen identiteit spreken mij erg aan. Alleen weet ik nog niet zo goed waar ik op moet letten bij aanschaf.
- Tot welke km. stand zit ik relatief veilig (onderhoudstechnisch)?
- Is de 1.9 echt veel dorstiger dan de 1.4 (en hoeveel verbruiken ze..)?
- Wat is de meest betrouwbare versie?

Als jullie me kunnen helpen hoor ik dat graag!

Mvg,
Jeroen
Groningen

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 09 december 2006 02:43 PM
  [ # 1 ]

http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174617&highlight=aanschaftips

http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=269&highlight=aanschaftips

http://www.tramontana.co.hu/citroen/maintenance/maintenance.php#GoingToBuy


Wink

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 09 december 2006 02:57 PM
  [ # 2 ]

Tsja, dan is alles al gezegd Smile .

Ik heb een 1.4 gehad en rijd nu (nog even) 1.6 . Persoonlijk vind ik de 1.6 (tzi) veel fijner rijden + al z’n opties en betere stoelen. De 1.6 verbruikt gek genoeg ook minder brandstof.
Maar ik heb ervaren dat een 1.4 wel een stukje betrouwbaarder is. Mijn citroenspecialist onderschrijft dat trouwens volledig. Dat neemt overigens niet weg dat een 1.6/1.9 ook een hele betrouwbare wagen kan zijn. Alles valt of staat ook een beetje met de staat van onderhoud.
Bepaal eerst welke uitvoering je zoekt en ga dan op zoek. Er staan er genoeg te koop.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 09 december 2006 04:34 PM
  [ # 3 ]

Jeroen, maak voor jezelf eens een lijstje wat je belangrijk vindt op een auto in het algemeen. Bedenk eens of je allerlei electrische optisch wilt hebben zoals electrische ramen, centrale deurvergrendeling, etc.
Hoef je al die poespas niet dan is een BX 14 een perfecte auto. Ik heb allerlei soorten BX’en gereden in de afgelopen 4½ jaar, van basisuitvoering BX 14 tot top of the range; BX 19 GT, BX 19 Digit en BX Sport. Tóch gaven de 14’tjes mij een grotere smile op m’n gezicht hoor. Er kan ook zo weinig aan kapot en je kunt overal lekker bij.

Daarmee doe ik niets af aan de luxe versies. Ik rij nu al een hele tijd in een Digit met alles erop en eraan en er is nog nooit iets kapot gegaan.

- Wil je auto gebruiken als dagelijks vervoer of zomaar voor erbij?
- Kun je enigszins inzien hoeveel kilometers per jaar je zou gaan rijden? Indien meer dan ~ 15.000 km/jaar, dan kun je denken aan een BX op LPG of een diesel. Zeker de diesels zijn onverwoestbaar (ik heb zelf een diesel gehad met 455.000 km in topstaat en nog voor dezelfde prijs kunnen verkopen als mijn aankoopprijs).

Goed, ik denk dat je met de andere informatie al redelijk een beeld kunt vormen van de Citroën BX (je kunt ook even een avondje gaan googlen voor nóg meer mooie plaatjes e.d.  Very Happy ).

Succes met je keuze en alvast welkom in de schitterende wereld die BX heet.

En dan ook meteen even lid worden van de BX Club Nederland hè.  Wink

Groetjes,
Wouter

Profiel  
 
fjeroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-2006

Gepost: 10 december 2006 08:05 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties! Daar kan ik wat mee.
Ik denk dat ik voor de 1.6 ga, heb gelezen dat de 1.4 eigenlijk net iets te licht is voor de auto. Ben absoluut geen racer, maar een beetje reserve vind ik wel prettig.
Verder is een beetje luxe ook nooit weg.
Hoeveel verbruikt zo’n 1.6 eigenlijk bij rustig gebruik?

Nou, nu maar even zoeken naar een goed onderhouden exemplaar. Maar soms de jacht wel net zo leuk als de vangst!

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 10 december 2006 11:30 PM
  [ # 5 ]

Ik heb zelf weinig met 1600’tjes gereden, maar heb begrepen dat het verbruik van de 1600’s nogal tegenvalt en vrijwel gelijk is aan het verbruik van de 1900’s. Correct me if I’m wrong.  Wink

Als je voor een leuke 1600 gaat, kom je al gauw uit bij een BX Chic of bij een BX Progress.

Chic is op basis van een 16 TZI, dus met electrische ramen, centrale deurvergrendeling, mooi speciaal zwart velours interieur en 16V-stuurtje.

Progress is op basis van een 16 TGI, dus zonder electrische poespas maar met zwart GTI-interieur.

Beide modellen zijn veel verkocht in Nederland en goed vertegenwoordigd in de tweedehamndsmarkt voor de Citroën BX.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 11 december 2006 01:11 AM
  [ # 6 ]

een 1400 loopt ergens tussen de 1 op 13-15, 16’s ongeveer 1 op 11 tot 13, een 19 rijd ergens tussen de 10 en 12. Dit is allemaal ongeveer, afhankelijk van je rijstijl kan het hoger of lager uitvallen.

Wil je luxe, kies je voor een TZx, 1600 TZi of 1900 TZi, zoals Wouter hierboven zegt is een chic een hele mooi auto ook qua looks.

Een progress zou ik niet nemen, ik houd niet van slingers en heeft volgens mij ook geen CV ofwel en ook geen stuurbekrachtiging.. Rolling Eyes

Maar er is hier genoeg info over te vinden over aankoop…

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 11 december 2006 07:06 PM
  [ # 7 ]
XBXG schreef:

Ik heb zelf weinig met 1600’tjes gereden, maar heb begrepen dat het verbruik van de 1600’s nogal tegenvalt en vrijwel gelijk is aan het verbruik van de 1900’s. Correct me if I’m wrong.  Wink

I will correct you Wink

Op lange stukken heb ik met mijn 1.6 zonder al te veel moeite 1 op 16 á 17 gehaald. Niet veel harder dan 100 á 110….dat wel Rolling Eyes

Gemiddeld met stadsverkeer kom ik toch op een nette 1 op 13 á 14, ben een rustige rijder die meestal onder de 3000 toeren overschakelt. Goed onderhoud zal uiteraard ook wel meehelpen.

Een 1.9 lijkt me toch een stuk dorstiger.

Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 11 december 2006 07:12 PM
  [ # 8 ]

als je een 1600 wilt hebben voor het vermogen dan zou ik kijken naar een TRI deze heeft een multipoint motor en is daarmee lekker snel (tot ‘89 105pk), een monopoint 1600 vind ik persoonlijk erg gezapig, alhoewel het heerlijke toerbakken zijn, een 1400 voelt net wat feller aan.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 11 december 2006 07:17 PM
  [ # 9 ]
Mechuccio schreef:

als je een 1600 wilt hebben voor het vermogen dan zou ik kijken naar een TRI deze heeft een multipoint motor en is daarmee lekker snel (tot ‘89 105pk), een monopoint 1600 vind ik persoonlijk erg gezapig, alhoewel het heerlijke toerbakken zijn, een 1400 voelt net wat feller aan.

Yep gezapig…..maar dan bouw je hem om en dan ziet ie er tenminste snel uit Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 11 december 2006 07:22 PM
  [ # 10 ]

Re: waar moet ik op letten?

fjeroen schreef:

Hallo!
Binnenkort wil ik een BX aanschaffen. Het uiterlijk en eigen identiteit spreken mij erg aan. Alleen weet ik nog niet zo goed waar ik op moet letten bij aanschaf.
- Tot welke km. stand zit ik relatief veilig (onderhoudstechnisch)?

BX’en zijn daarvoor te oud. Het hangt meer af van de staat van onderhoud dan van de kilometerstand. Laag is leuk, als er iets van een onderhoudshistorie bijzit is het leuker

fjeroen schreef:

- Is de 1.9 echt veel dorstiger dan de 1.4 (en hoeveel verbruiken ze..)?

Een type 3 19i doet tussen de 1: 10 á 11. Zuinig rijden wordt nauwelijks beloond, dus hoef je ook niet te proberen en dat rijdt meteen een stuk ontspannender.

Op het forum schijnen de 14i’s tegen 1: 15 te kunnen lopen, en de 1600 kunnen ook zuinig zijn.

fjeroen schreef:

- Wat is de meest betrouwbare versie?

Diesel zonder turbo. Of niet. Zie eigenlijk het eerste antwoord. Zelf zou ik het inschatten als:

1) Diesel
2) TurboD
3) 14
4) 16/19

toen ze nieuw waren. Dat speelt nu dus geen rol meer.

Kijk naar je te verwachten gebruik (meer snelweg / B-weg of meer stad) en het te verwachten jaarkilometrage. Een 14 lijkt pittig door de hele korte overbrenging maar op de snelweg is dat een stuk minder. Een goede 16 schiet al wat meer op, een benzine 19 is een beul.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 11 december 2006 07:54 PM
  [ # 11 ]

Re: waar moet ik op letten?

rb schreef:
fjeroen schreef:

Hallo!
Binnenkort wil ik een BX aanschaffen. Het uiterlijk en eigen identiteit spreken mij erg aan. Alleen weet ik nog niet zo goed waar ik op moet letten bij aanschaf.
- Tot welke km. stand zit ik relatief veilig (onderhoudstechnisch)?

BX’en zijn daarvoor te oud. Het hangt meer af van de staat van onderhoud dan van de kilometerstand. Laag is leuk, als er iets van een onderhoudshistorie bijzit is het leuker

Hier ben ik het helemaal mee eens. De conditie van een oudere auto is volledig afhankelijk van het gepleegde onderhoud. In het verleden ben ik zo wel eens in het mes gelopen door een oude auto zonder onderhoudsgegevens te kopen. Dan kan de vorige eigenaar/garagehouder nog zo mooi praten van wat er allemaal wel vervangen is; het is toch prettig als het allemaal keurig op papier staat.

Mijn 1600 doet nu denk ik zo’n 1 : 13. In de zomer zeker 1 : 16 gehaald. Hij is zuiniger dan mijn oude 1400. Verder is de grotere brandstoftank ook een pluspunt, want ik heb een hekel aan tanken.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 december 2006 09:05 PM
  [ # 12 ]

Re: waar moet ik op letten?

rb schreef:
fjeroen schreef:

- Is de 1.9 echt veel dorstiger dan de 1.4 (en hoeveel verbruiken ze..)?

Een type 3 19i doet tussen de 1: 10 á 11. Zuinig rijden wordt nauwelijks beloond, dus hoef je ook niet te proberen en dat rijdt meteen een stuk ontspannender.

als je bij een 1900 flink gas geeft is je verbruik duidelijk hoger dan als je het “nieuwe rijden” wat meer toepast Wink

verder zijn het wel soepele motoren Cool

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 12 december 2006 01:06 AM
  [ # 13 ]

Re: waar moet ik op letten?

arjan_verkade schreef:
rb schreef:
fjeroen schreef:

- Is de 1.9 echt veel dorstiger dan de 1.4 (en hoeveel verbruiken ze..)?

Een type 3 19i doet tussen de 1: 10 á 11. Zuinig rijden wordt nauwelijks beloond, dus hoef je ook niet te proberen en dat rijdt meteen een stuk ontspannender.

als je bij een 1900 flink gas geeft is je verbruik duidelijk hoger dan als je het “nieuwe rijden” wat meer toepast Wink

Nooit wat van gemerkt.

Zuinig rijden = 1: 11
Niet-zuinig in de winter in de stad = 1: 10.

Was gauw klaar met zuinig rijden.

arjan_verkade schreef:

verder zijn het wel soepele motoren Cool

Zeker. Van 1500 toeren af trekken als een puber, alhoewel de overbrenging ook erg kort was en dat hielp ook mee.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook