18 van de 39
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
wtr’s digit: straks een bijna nieuw blokkie
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 07 december 2006 10:53 PM
  [ # 256 ]
Alcyone schreef:

Staat ze alleen voor te hoog? Ben je al aan het gymnastieken geweest? Hoe is het begonnen? Heb dat ff gemist in je topic ben ik bang.

geen idee eigenlijk. ineens vond ik hem erg stuiteren en dacht dus aan bollen (omdat die volgens mij al jaren niet gecheckt waren).
Het is wel zo dat ie toen ik hem kocht voor met gymnastieken op gang moest krijgen. Daarna geen last gehad tot een aantal weken terug.
misschien is de regelaar wel gaar. Kweenie, maar ik ga denk ik eerst maar eens naar nieuw zeeland, tenzij ik de hoogte makkelijk af kan stellen.
hoogte achter heb ik niet gecheckt maar het leek mij altijd dat ie achter wat lager stond, blijkt nu dus andersom Rolling Eyes

edit: ook de handchoke weer gemaakt, er was een moertje losgegaan waardoor de kabel niets meer bediende…. Nu maar met lockt. vastgezet

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 11 december 2006 01:05 AM
  [ # 257 ]

nou, dat stuiteren is nu echt niet leuk meer Evil or Very Mad
het lijkt wel voor en achter stug te zijn. Ook lijkt voor nu (net gecheckt) weer iets lager te staan en wat beter te veren.
iemand tips wat ik kan checken?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 december 2006 11:56 AM
  [ # 258 ]
woutersmits schreef:

nou, dat stuiteren is nu echt niet leuk meer Evil or Very Mad
het lijkt wel voor en achter stug te zijn. Ook lijkt voor nu (net gecheckt) weer iets lager te staan en wat beter te veren.
iemand tips wat ik kan checken?

Misschien dat de hoogteregeling zelf niet zo lekker werkt. Door interne vervuiling of door een stroef werkend mechanisme kan ie heel traag gaan regelen, zodanig dat de hoogte eigenlijk continu verkeerd staat. Dat is natuurlijk niet goed voor het veergedrag. Maar het kan ook zijn dat je veerpoten zelf stroef en versleten zijn en dat ie daardoor slecht veert. 50 bar druk zou ie prima op moeten veren idd. Met 25 bar begin je te voelen dat het minder wordt.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 11 december 2006 12:51 PM
  [ # 259 ]
mpostma schreef:
woutersmits schreef:

nou, dat stuiteren is nu echt niet leuk meer Evil or Very Mad
het lijkt wel voor en achter stug te zijn. Ook lijkt voor nu (net gecheckt) weer iets lager te staan en wat beter te veren.
iemand tips wat ik kan checken?

Misschien dat de hoogteregeling zelf niet zo lekker werkt. Door interne vervuiling of door een stroef werkend mechanisme kan ie heel traag gaan regelen, zodanig dat de hoogte eigenlijk continu verkeerd staat. Dat is natuurlijk niet goed voor het veergedrag. Maar het kan ook zijn dat je veerpoten zelf stroef en versleten zijn en dat ie daardoor slecht veert. 50 bar druk zou ie prima op moeten veren idd. Met 25 bar begin je te voelen dat het minder wordt.

tja, maar voor en achter tegelijk versleten poten en hoogteregelaars..? hij komt verder netjes, zonder kraken en voor en achter ongeveer tegelijk omhoog.. zou het iets met het stangesstelsel kunnen zijn? Ik zal ook de filters van de LHM eens bekijken, het systeem is 10000 km geleden gespoeld en voorzien van nieuwe olie…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 december 2006 01:10 PM
  [ # 260 ]
woutersmits schreef:
mpostma schreef:
woutersmits schreef:

nou, dat stuiteren is nu echt niet leuk meer Evil or Very Mad
het lijkt wel voor en achter stug te zijn. Ook lijkt voor nu (net gecheckt) weer iets lager te staan en wat beter te veren.
iemand tips wat ik kan checken?

Misschien dat de hoogteregeling zelf niet zo lekker werkt. Door interne vervuiling of door een stroef werkend mechanisme kan ie heel traag gaan regelen, zodanig dat de hoogte eigenlijk continu verkeerd staat. Dat is natuurlijk niet goed voor het veergedrag. Maar het kan ook zijn dat je veerpoten zelf stroef en versleten zijn en dat ie daardoor slecht veert. 50 bar druk zou ie prima op moeten veren idd. Met 25 bar begin je te voelen dat het minder wordt.

tja, maar voor en achter tegelijk versleten poten en hoogteregelaars..? hij komt verder netjes, zonder kraken en voor en achter ongeveer tegelijk omhoog.. zou het iets met het stangesstelsel kunnen zijn? Ik zal ook de filters van de LHM eens bekijken, het systeem is 10000 km geleden gespoeld en voorzien van nieuwe olie…

” hobbelen”  is ook wel een redelijk generieke term. Voor hetzelfde geld is het iets als onbalans, een gewokkelde aandrijfas, een paar wielbouten die bijna los zitten of vergelijkbare ongein die niks met de vering te maken heeft.

Het moet voor een BX rijder met wat sleutelervaring toch wel te zien zijn of de vering ong. goed staat. Veel te hoog of te laag zal problemen geven, maar ong. in het midden maar niet helemaal goed geeft pas problemen met hele specifieke drempels.

Versleten voorveerpoten kunnen trouwens wel vreselijk onaangenaam veergedrag op met name kleine hobbeltjes geven, terwijl ze lange hobbels wel goed wegfilteren.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 december 2006 01:10 PM
  [ # 261 ]
woutersmits schreef:
mpostma schreef:
woutersmits schreef:

nou, dat stuiteren is nu echt niet leuk meer Evil or Very Mad
het lijkt wel voor en achter stug te zijn. Ook lijkt voor nu (net gecheckt) weer iets lager te staan en wat beter te veren.
iemand tips wat ik kan checken?

Misschien dat de hoogteregeling zelf niet zo lekker werkt. Door interne vervuiling of door een stroef werkend mechanisme kan ie heel traag gaan regelen, zodanig dat de hoogte eigenlijk continu verkeerd staat. Dat is natuurlijk niet goed voor het veergedrag. Maar het kan ook zijn dat je veerpoten zelf stroef en versleten zijn en dat ie daardoor slecht veert. 50 bar druk zou ie prima op moeten veren idd. Met 25 bar begin je te voelen dat het minder wordt.

tja, maar voor en achter tegelijk versleten poten en hoogteregelaars..? hij komt verder netjes, zonder kraken en voor en achter ongeveer tegelijk omhoog.. zou het iets met het stangesstelsel kunnen zijn? Ik zal ook de filters van de LHM eens bekijken, het systeem is 10000 km geleden gespoeld en voorzien van nieuwe olie…

Stuiteren/wisselende hoogte/ene keer soepel, andere keer stug had/heeft m’n CX ook. Ik kan ‘t niet beredeneren, maar filters schoonmaken hielp aanzienlijk, maar niet blijvend. Misschien nog een keer schoonmaken.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 11 december 2006 01:40 PM
  [ # 262 ]

naar mijn idee?? staat ie zeker voor, en volgens mij ook achter wel een cm of 4-5 te hoog. Achterkant was gisteravond zwaar om in te drukken. voor dus wat minder zwaar, maar hij stond dus ook wat lager dan daarvoor.
inderdaad zijn het de kleine hobbels die ik zeer goed voel. Daar begon het eigenlijk mee een paar weken terug, ik dacht ook aan de bollen omdat ie achter nog heel goed veerde, zelfs redelijk snel doorsloeg. maar nu lijkt hij gewoon helemaal hard.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 december 2006 01:45 PM
  [ # 263 ]
woutersmits schreef:

naar mijn idee?? staat ie zeker voor, en volgens mij ook achter wel een cm of 4-5 te hoog. Achterkant was gisteravond zwaar om in te drukken. voor dus wat minder zwaar, maar hij stond dus ook wat lager dan daarvoor.
inderdaad zijn het de kleine hobbels die ik zeer goed voel. Daar begon het eigenlijk mee een paar weken terug, ik dacht ook aan de bollen omdat ie achter nog heel goed veerde, zelfs redelijk snel doorsloeg. maar nu lijkt hij gewoon helemaal hard.

Als ie echt te hoog staat dan krijg je idd zo’n bepaald punt dat kleine hobbeltjes nog net gaan, maar net iets grotere hobbels niet meer lekker opgevangen worden. Ik zou dan toch eens checken of het mechanisme wel goed werkt.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 december 2006 03:53 PM
  [ # 264 ]
mpostma schreef:
woutersmits schreef:

naar mijn idee?? staat ie zeker voor, en volgens mij ook achter wel een cm of 4-5 te hoog. Achterkant was gisteravond zwaar om in te drukken. voor dus wat minder zwaar, maar hij stond dus ook wat lager dan daarvoor.
inderdaad zijn het de kleine hobbels die ik zeer goed voel. Daar begon het eigenlijk mee een paar weken terug, ik dacht ook aan de bollen omdat ie achter nog heel goed veerde, zelfs redelijk snel doorsloeg. maar nu lijkt hij gewoon helemaal hard.

Als ie echt te hoog staat dan krijg je idd zo’n bepaald punt dat kleine hobbeltjes nog net gaan, maar net iets grotere hobbels niet meer lekker opgevangen worden. Ik zou dan toch eens checken of het mechanisme wel goed werkt.

Als ik het goed begrijp (en wat ik ook gevoeld heb) zijn het juist de kleine hobbeltjes, richels, gaten etc. die niet goed verwerkt worden, grotere hobbels heeft ‘ie minder moeite mee. Zo is een klinkerweg ellende, terwijl de meeste verkeersdrempels nog steeds probleemloos gaan. Wouter, correct me if I’m wrong.

In ieder geval zou ik proberen om de hoogte goed af te stellen en idd checken of ‘t nog goed werkt. Dat maakte bij m’n vorige BX echt een wereld van verschil. Die stond voor slechts zo’n 3cm te hoog. En zoals ik met m’n CX heb gemerkt, de filters reinigen kan een groot verschil maken, zelfs als recent (net als bij m’n CX) de LHM ververst is. Als ik jou was zou ik dat laatste ‘t eerste proberen en dan ‘s flink gymnastieken, omdat net als bij m’n CX het hard/zacht-verhaal bij je Digit kennelijk nogal variabel is.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 11 december 2006 10:17 PM
  [ # 265 ]

nou, net even wat testwerk gedaan en de filters schoongemaakt. deze waren niet erg vies (enkel een lichte zwarte aanslag).
Met lopende motor ben ik op de voorbumper gaan staan, na inzakken duurde het ong 4 seconden voor de pomp moest gaan werken en na 6 seconden kwam ie weer omhoog. Wel iets minder hoog weer: bijna 1 hand. toen ik er op ging staan was het 1 hand + 1 vinger.
Toen ik er af sprong kwam ie omhoog en na een sec of5-6 zakte hij weer tot stand hand + vinger.

achter reageerde de regelaar ongeveer hetzelfde (leek iets langer, maar 2e keer was het ook ong 6 sec) Hoogte daar is ong een cm of 3 onder de velgrand.

zijn dit normale reactietijden?
kan de afstelling van de regelaar zomaar verlopen?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 13 december 2006 03:02 PM
  [ # 266 ]

Volgens mij vraagt dit om karel Idea

Heeft filters reinigen ondertussen nog een merkbaar effect gehad?

Reactietijden lijken me niet normaal, als ‘ie ook zo traag reageert op opeenvolgende hobbels, zou dat ‘t stuiteren kunnen verklaren.

Afstelling van de regelaar kan volgens mij verlopen (ook mijn BX moest eens in de zoveel tijd weer op de goeie hoogte gezet worden), maar ik heb niet meegekregen waar dat aan kan liggen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 december 2006 03:18 PM
  [ # 267 ]
beerpeet schreef:

Volgens mij vraagt dit om karel Idea

Heeft filters reinigen ondertussen nog een merkbaar effect gehad?

Reactietijden lijken me niet normaal, als ‘ie ook zo traag reageert op opeenvolgende hobbels, zou dat ‘t stuiteren kunnen verklaren.

Afstelling van de regelaar kan volgens mij verlopen (ook mijn BX moest eens in de zoveel tijd weer op de goeie hoogte gezet worden), maar ik heb niet meegekregen waar dat aan kan liggen.

Het is niet de bedoeling dat de hoogteregeling geactiveerd wordt bij hobbels. Alleen echt statische veranderingen in de hoogte worden door de hoogteregeling gecompenseerd. Dynamische tijdelijke veranderingen van de hoogte als gevolg van hobbels dienen geen invloed te hebben op de hoogteregeling.

Toch vind ik die 5/6 sec. wel lang duren. Dit duurt bij een net schoongemaakte hoogteregelaar met een licht werkend mechaniek meestal niet meer dan 1/2 sec. Het feit dat ie ook niet helemaal tot dezelfde hoogte terugkomt, geeft mij de indicatie dat het allemaal wat stroef werkt. Dit kan deels liggen aan een in mechanisch opzicht wat zwaar draaiend mechanisme (dus de draaipunten in de stangetjes).

Echter: de hoogteregeling kan door interne vervuiling ook erg stroef worden en dan krijg je hetzeflde effect. Dan zou een rondje hydrorincage wel verbetering moeten kunnen brengen of anders fysiek demonteren, uit elkaar halen, schoonmaken en weer monteren.

Let overigens op het volgende:

als de wagen ingedrukt wordt moet de hoogteregelaar snel reageren (je hoort dit als je in de buurt zit dat ie gaat sissen). Hierna zal dan spoedig (afhankelijk van de capaciteit en de staat van de voorraadbol) de pomp moeten inslaan om de druk te herstellen.

Met een goede accubol kan het dus wat langer duren voordat de pomp inslaat.

Er zit enige “hysteris” in het mechanisme. Ofwel het punt waarop ie gaat bijregelen als ie te hoog staat is iets hoger dan het punt waarop ie gaat bijregelen als ie te laag staat. Dit kun je in de metingen compenseren door 1 x de hoogte op te meten na de wagen ingedrukt te hebben (dat ie gaat bijpompen) en dan weer losgelaten te hebben en dan te wachten tot het gecompenseerd is. Daarna nog een keer de wagen optillen (dan wordt ie snel zo loodzwaar dat je hem moet laten gaan) en dan wachten tot het gecompenseerd is. De “echte” hoogte is dan het gemiddelde tussen die 2.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 13 december 2006 08:19 PM
  [ # 268 ]

Hey Wouter,

Ik heb bij mijn DS hetzelfde: stuiteren over kleine oneffenheden en soepel veren over drempels. Ik verdenk zelf de fuseekogels, die hebben namelijk nogal wat speling, bleek bij de APK keuring. Bij mij is dit eigenlijk ineens opgetreden, een maand of twee geleden. Soms is het heel erg en dan zwabbert de auto ook een beetje; soms is het weer helemaal goed. Klinkt dat bekend? Moet je misschien de fuseekogels even controleren…

groet! Frederik

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 13 december 2006 08:24 PM
  [ # 269 ]

ha marten en peter,
bedankt voor jullie reacties, ik zal nog eens, met de laatste post van marten in de hand wat drukken en tillen. Mijn idee is iig dat ik eerst de hoogte goed ga zetten en dan nog eens de reactietijden ga meten.
echter zal dit de eerste zes weken niet gebeuren want overmorgen gaan hilde en ik naar nieuw zeeland Very Happy
va 22-01-2007 dus een vervolg op dit stuiteravontuur.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3839
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 08 februari 2007 02:26 PM
  [ # 270 ]

en dat vervolg moet er nu maar eens komen. Ik heb gelezen dat hoogte afstellen zonder brug nogal lastig is. Ik denk dat ik een bezoekje aan Chyparse ga brengen en dan kunnen ze gelijk mijn stuurhoezen eens vervangen…
Wel ondertussen (noodgedwongen want gebarsten) de remschijven/blokken voor vervangen…
Tussendoor ook maar de olie verversen, die is alweer 12000 km oud
En natuurlijk, naar alle waarschijnlijkheid binnenkort weer een heel interieur! Razz Weg met de speakergaten!! Ik zal dan wel weer een nieuwe oplossing voor de speakers moeten zoeken

Profiel  
 
 
18 van de 39
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook