Mijn toerenteller functioneert niet en voor mij de vraag welke draden dit zouden moeten realiseren.
Ik ben er vanuit gegaan dat de draden op het onderstaande schema dit moeten doen, Mr40, R10, N9, Ve30 en J41, deze draden komen uit een geel stekkerhuisje ter hoogte van de toerenteller. Wie weet welke draad voor de toerenteller zorgt en waar worden deze op aangesloten?
De toerenteller werkt op een pulssignaal afkomstig van de bobine/verdeler. Er loopt een zwarte draad van de bobine (rode stekker) naar de gele stekker achterop de klokkenset.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ubogaart schreef:De toerenteller werkt op een pulssignaal afkomstig van de bobine/verdeler..
En die valt er wel eens af…
Soms zit ie op de bobine, soms op de verdeler.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat betekent het dan als de toerenteller vanaf ±100kph heen en weer begint te wapperen? Heeft dat ook met de bobine of verdeler (123) te maken, of moet dat gezocht worden in het klokkenspel zelf? Let wel; het probleem bij mij lijkt niet toeren-afhankelijk te zijn, want bij b.v. 3000toeren in z’n 3 (50kph) geeft ie de waarde strak aan, maar boven de 100kph zoals bij b.v. 4000rpm in z’n 4 of 2500rpm in z’n 5, begint de wijzer heen en weer te zwabberen.
Animal triste post coitum
ubogaart schreef:De toerenteller werkt op een pulssignaal afkomstig van de bobine/verdeler. Er loopt een zwarte draad van de bobine (rode stekker) naar de gele stekker achterop de klokkenset.
aha ik heb inderdaad een zwarte draad die een rode stekker heeft, maar mijn toerenteller gaat er niet van lopen als ik hem aansluit op de bobine. Ik heb trouwens wel een andere toerenteller, een klokje onder mijn dashbord, waarvan de draad naar het motorruim loopt en verbonden in met “iets” onder de benzinepomp ?? kent iemand dit ?? Het is jammer dat mijn orginele toerenteller het niet doet, nu zat ik te denken om de draad door te verbinden met die andere toerenteller maar ik weet niet zeker of dit gaat werken ?? iemand een idee ?
Serge schreef:Wat betekent het dan als de toerenteller vanaf ±100kph heen en weer begint te wapperen? in 4 of 2500rpm in z’n 5, begint de wijzer heen en weer te zwabberen.
Heeft dat niet iets met de staat waarin de waarnemer is te maken ??
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Serge schreef:zwiepzwabber-verhaal
Elke tellernaald wordt door een demper gedempt in zijn beweging,anders zou de naald continue dansen.
Aangezien dit bij jouw instrument gebeurt denk ik dat de demper is overleden.
Hiervoor moet de klok/teller uitelkaar,misschien is het handiger naar een ander exemplaar uit te kijken…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Al gekeken in
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166741&highlight;=
? Zo niet, doe maar ff
Citroen!
bedankt DD voor de tip,
bij mij zijn de kleuren van de draden zo zoals je ook al in het andere draadje schreef;
Voor de volledigheid de gele stekker:
linksboven: groen
rechtsboven (bij uitstulping): zwart (eigen gekozen kleur: extra voor watertemperatuurmeter)
linksmidden: geel (dik!)
rechtsmidden: zwart
linksonder: groen 2x
rechtsonder: grijs
mag ik aannemen dat de draad:rechtsmidden: zwart rechtstreeks naar de bobine/verdeler loopt ? maakt het nog wat uit waar hij komt te zitten op bobine ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:
mag ik aannemen dat de draad:rechtsmidden: zwart rechtstreeks naar de bobine/verdeler loopt ? maakt het nog wat uit waar hij komt te zitten op bobine ?
Ja natuurlijk! de ene kant is permanente plus. dan doet je teller het inderdaad niet! de andere kant pulst.. die moet je hebben (dus de kant die naar je verdelerhuis verbonden zit).
Serge: de 123 kan dat wel veroorzaken. maar dat ie het bij 2500 in zn 5 ook doet vind ik gek. Toch de demper eens checken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een tijdje geleden een puntgaaf dashboard incl klokkenspel op de kop getikt, dus dat oude klokkenspel komt er straks sowieso niet meer in. Mocht daarna het probleem toch nog steeds aanwezig zijn, dan kom ik er hier wel ff op terug.
Animal triste post coitum
En de toerenteller doet het voor het eerst !! bedankt voor de hulp allemaal, maar nu de volgende vraag:
zijn er “vaste"waardes als het gaat om het aantal toeren ? m.a.w stationair benzine\lpg, 1ste 2de etc etc versnelling ? Op dit moment loopt hij op lpg 1000 stationair en in de 5 zo’n 2500, is dit normaal ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:n in de 5 zo’n 2500, is dit normaal ?
Huh? hoe hard ga je dan?
Stationair is 800 officieel maar 1000 mag best als je dat fijner vindt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Huh? hoe hard ga je dan?
Stationair is 800 officieel maar 1000 mag best als je dat fijner vindt.
Zonet nog even een stukje gereden en zo rond de 100 120 geeft de teller 2500 a 2600 aan. Rij ik nu te langzaam ??
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee hoor. prima!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hier voeg ik even de volgende tip aan toe: ik had ook een zwabberende toerenteller en dat bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden doordat het asje van de grondplaat van de verdeler loszat. Dus: mocht je hier ook last van hebben: controleer de ontsteking.