Helemaal mee eens, rustig rijden spaart je auto. Begrijp uit bovenstaande dat jouw ervaring voornamelijk op diesels rust? zoals ik hiervoor al schreef hebben deze geen gasklep en dus ook niet het verhoogde olieverbruik. Benzine motoren waarbij de motor als rem wordt gebruikt zullen dit wel vertonen. Hierbij moet wel onderscheid worden gemaakt tussen in de stad van het gas voor het insturen van een bocht of zo, en op de snelweg op hoog toeren gas lossen. Welbekend zijn de oude 3-series die bij 190+ gas lossen en de hele caterinhoud door de uitlaat overboord pompen.
Afremmen op de motor behoord ook bij het nieuwe rijden oid. Ik heb met rijlessen geleerd zo min mogelijk te remmen en zo veel mogelijk op de auto. Nou is elke auto verschillend, maar een naief persoon weet niet beter.
Ik weet dat ik niet met 60/50 km/h in niet direct moet terug schakelen naar de 3e versnelling, zeg maar in 1 keer koppeling in, naar zijn 3, en klaar, nee dan rammelt mijn pook zo ontzettend dat het lijkt alsof ie zijn hoogtepunt heeft gehad… Soms vliegt hij dan ook in de vrij, geeft nogal onbeholpen lawaai…
Piet Visser schreef:Helemaal mee eens, rustig rijden spaart je auto. Begrijp uit bovenstaande dat jouw ervaring voornamelijk op diesels rust? zoals ik hiervoor al schreef hebben deze geen gasklep en dus ook niet het verhoogde olieverbruik. Benzine motoren waarbij de motor als rem wordt gebruikt zullen dit wel vertonen. Hierbij moet wel onderscheid worden gemaakt tussen in de stad van het gas voor het insturen van een bocht of zo, en op de snelweg op hoog toeren gas lossen. Welbekend zijn de oude 3-series die bij 190+ gas lossen en de hele caterinhoud door de uitlaat overboord pompen.
is inderdaad geen broodje aap
kan de uitleg ook best geloven aangezien ik zelden een opa wagen heb gezien met veel olie in het luchtfilter terwijl je dit veel ziet bij een jonge kerel
kan wel moeilijk geloven dat je echt merkbare sleet krijgt
my 2 cent
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Piet Visser schreef:Helemaal mee eens, rustig rijden spaart je auto. Begrijp uit bovenstaande dat jouw ervaring voornamelijk op diesels rust? zoals ik hiervoor al schreef hebben deze geen gasklep en dus ook niet het verhoogde olieverbruik. Benzine motoren waarbij de motor als rem wordt gebruikt zullen dit wel vertonen.
Ja veel diesels. Hier en daar wel wat benzine, maar voor 95%diesel. Dat is gewoon de mooiste motor die er is. Maar goed, taxi’s en bussen zijn standaard diesel. Ik heb één keer een taxi op benzine gehad, maar de kleppen liepen te warm tijdens het stationair draaien op de standplaats.
Ja ik weet het, motor uitzetten, maar voor telkens 5 tot 10 minuten….en dat 100 keer per dag ofzo.
Neen, doet U mij maar diesel….
Test
citroenc2 schreef:
50 in ze 5 leuk voor een nieuwe type auto maar niks voor een bx
Niet voor nieuwe diesels, want die moet je juist een beetje doorblazen af en toe, vanwege alle tere milieu-bevorderende maar rij-eigenschappen verslechterende mechanica.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:citroenc2 schreef:
50 in ze 5 leuk voor een nieuwe type auto maar niks voor een bx
Niet voor nieuwe diesels, want die moet je juist een beetje doorblazen af en toe, vanwege alle tere milieu-bevorderende maar rij-eigenschappen verslechterende mechanica.
Mechanisch gezien zijn de nieuwe motoren echt niet veel anders dan die oude motoren. Het enige veschil is dat door de moderne brandstofsystemen het lijkt alsof ze die lage toerentallen heel makkelijk draaien. Maar de leibaankrachten waar we het hier over hebben treden ook op bij moderne motoren.
mpostma schreef:karel schreef:citroenc2 schreef:
50 in ze 5 leuk voor een nieuwe type auto maar niks voor een bx
Niet voor nieuwe diesels, want die moet je juist een beetje doorblazen af en toe, vanwege alle tere milieu-bevorderende maar rij-eigenschappen verslechterende mechanica.
Mechanisch gezien zijn de nieuwe motoren echt niet veel anders dan die oude motoren. Het enige veschil is dat door de moderne brandstofsystemen het lijkt alsof ze die lage toerentallen heel makkelijk draaien. Maar de leibaankrachten waar we het hier over hebben treden ook op bij moderne motoren.
Ja, ok, maar wat dacht je van dat geweldige EGR-systeem wat je af en toe domweg door *moet* blazen omdat het je anders koppijn bezorgt? Kun je de lagers wel gaan sparen maar rijdt je nog van de ene storing naar de andere.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je laat gewoon tijdig het gas los, en je schakeld op tijd terug. Mét een tussengasje, want dan draait de koppelplaat aan motorzijde even snel als aan bakzijde, en en kun je koppelen zonder slijtage!!
Ik ben niet goed bekend met het begrip tussengas, maar dan geef je dus wat gas bij terwijl de koppeling ingedrukt is en dan pas koppel je weer?
Het “tussengas” geven kan ik me alleen herinneren van vroeger, mijn vader gebruikte dat volgens mij in bergritten op vakantie met onze Ami6/Dyane destijds. Was toen 6, maar heb dus nooit begrepen wat dat nu inhield ops:
50 in ze 5 Shocked leuk voor een nieuwe type auto maar niks voor een bx
Mijn Xantia vindt dat ook niks. Het nieuwe rijden ten spijt, ik schakel altijd zo op dat ik in de volgende versnelling terugval op het toerental wat hoort bij het maximaal koppel. ( rond de 2000 tpm).
Jeroen
toniclight schreef:Je laat gewoon tijdig het gas los, en je schakeld op tijd terug. Mét een tussengasje, want dan draait de koppelplaat aan motorzijde even snel als aan bakzijde, en en kun je koppelen zonder slijtage!!
Ik ben niet goed bekend met het begrip tussengas, maar dan geef je dus wat gas bij terwijl de koppeling ingedrukt is en dan pas koppel je weer?
Het “tussengas” geven kan ik me alleen herinneren van vroeger, mijn vader gebruikte dat volgens mij in bergritten op vakantie met onze Ami6/Dyane destijds. Was toen 6, maar heb dus nooit begrepen wat dat nu inhield ops:
Juist. Als je zonder tussengas terug schakeld, draait de koppelplaat aan motorzijde langzamer dan aan bakzijde. De bakzijde plaat drijft dus de motorzijde plaat weer op toeren, waardoor dus ook je motortoerental toeneemd. Door deze aandrijving slijten je koppelplaten. Als je tijdens het overschakelen, dus het moment dat je even in vrij bent een klein tussengasje geeft, draait de koppelplaat aan motorzijde wat sneller. Als je je auto goed kent weet je precies hoeveel gas je bij moet geven. Op het moment dat je dan een lagere verscnelling inschakeld en je koppeling op laat komen, draaien de platen nagenoeg even snel, waardoor er dus nauwlijks wrijving en dus nauwlijks slijtage optreed.
Test
Hetzelfde principe kun je trouwens ook bij het opschakelen gebruiken.
Bij vrachtwagens en bussen moest je vroeger ook een tussengasje doen. Maar dit was omdat grote voertuigen, en heel vroeger auto’s ook niet, geen gesynchroniseerde versnellingsbak hadden. Je moest dan een tussen gasje doen om de tandwielen in de bak even een swieper te geven zodat deze weer in elkaar grepen. Anders kon je geen versnelling schakelen.
Test
Bij die oude ongesynchroniseerde bakken moet je zelfs ‘dubbelclutchen’ met terugschakelen, dus in z’n vrij, koppeling laten opkomen, tussengas, koppeling intrappen en naar de lagere versnelling. Dit vereist een zekere ervaring en gevoel.
Ik trapte op een gegeven moment door de koppeling heen van mijn Jaguar uit 1969. Zuiger van de slave cylinder (hydraulische koppelingbediening) aan gort.
En zo moet je dan naar huis rijden zonder koppeling, wat op zich geen groot probleem is. Alleen een rood stoplicht is verdomd lastig, motor uitzetten, in z’n eerste versnelling en als hij op groen gaat de auto in z’n één starten en wegrijden. Dat is niet zo geweldig met een auto van 1700 kilo en een startmotor zonder solenoide maar een die nog een bendix heeft die door de natuurkundige wetten naar voren vliegt. En die mist de starterkans wel eens wat dan weer wonderlijke geluiden oplevert.
Ik heb wel bij mensen in de auto gezeten die het afremmen op de motor wat erg letterlijk nemen en bij hoge snelheid de koppeling intrappen en alvast een versnelling lager gaan, waarbij je dan de bak hoort gieren van pijn en je de synchromesh ringen kunt horen slijten.
Het kan handig zijn als je weet hoe dingen werken, kan je ook veel geld besparen.
Zo denk ik dat motoren het prettigst lopen in het gebied waarin ze in de buurt zijn van hun maximum koppel. Daar hebben ze hun grootste rendement en halen dus zoveel mogelijk kracht uit de brandstof.
Ik heb bijvoorbeeld een familielid die met elke auto altijd problemen heeft met de koppeling en dat wordt veroorzaakt door veelvuldig met slippende koppeling rijden, dat moet je echt tot een minimum beperken. In de eerste versnelling, beetje gas en dan zo snel mogelijk de koppeling helemaal los, dat kan echt binnen vijf meter rijden. En dan net zoveel gas er op als je nodig acht. Maar dat wegrijden met veel toeren en slippende koppeling is echt funest, probeer dat met een caravan er achter en je koppeling is binnen no time vertrokken naar de eeuwige jachtvelden.
Bijdeweg, het afremmen op de motor schadelijk? Lijkt me niet, alleen met een tweetaktmotor die de olie uit de brandstof krijgt, maar ook de tweetaktmotor heeft doorgaans een oliepomp met olie reservoir.
Al lezende is het volgens mij nog niet ter sprake geweest: Misschien ligt het ook een beetje aan wat voor type motor heb je. Ik weet ieder geval dat het afremmen op de motor voor mijn oude Panhard funest is. Waarom?
Omdat bij gas los er geen benzine wordt aangevoerd, maar alleen lucht.
Benzine heeft een koelend effect en dus wordt de motor vanwege het hele arme mengsel steeds heter. Hier kunnen de zuigeroppervlakken van de oude dame niet goed tegen, die zijn op dit punt relatief gezien vrij zwak. Het is maar hoe goed een bepaald type motor daar tegen kan. Stoplicht in de verte is dus in z’n vrij en rustig met de remmen afremmen, niks op de motor. Dez rijstijl heb ik mij vanwege de Panhard noodzakelijkheidshalve aangemeten en met de Citroen overgenomen.
Dit voorzover het verkeer dit dus toelaat. En extra remblokslijtage?
Bij de Saxo heb ik ze net vervangen. Voor het eerst bij 59.000 km.
Dyna Z1: Tout alu.
Volgens mij is het de bedoeling dat de benzine verbrandt en wel met explosieve kracht.
Ik heb niet de indruk dat de benzine wordt gebruikt om de zuigers te koelen. Bovendien koelt lucht ook heel goed, benzine op zich koelt niet of niet meer dan andere vloeistoffen als water, het is het verdampingsproces dat warmte onttrekt aan de omgeving.
Zo werkt de koelkast ook, op het natuurverschijnsel verdamping.
Rem jij maak lekker af op je Panhard motor hoor, gaat hij niet stuk van, bovendien is hij luchtgekoeld dacht ik.
Han S schreef:Ik heb niet de indruk dat de benzine wordt gebruikt om de zuigers te koelen. Bovendien koelt lucht ook heel goed, benzine op zich koelt niet of niet meer dan andere vloeistoffen als water, het is het verdampingsproces dat warmte onttrekt aan de omgeving.
Volgens mij verdampt benzine toch een stuk beter dan water….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Carburatie motors geven altijd benzine al rem je af op de motor… Dat is gewoon het stationair sproeiertje…. of stand
Injectie daarintegen, de moderne variant daar dan nog van die registreren geen vraag (gaspedaal is los immers) maar wel toeren (dus de bak drijft motor aan) conclusie is dan van de computer geen brandstof inspuiten…
Dus dezen krijgen geen brandstof op moment van remmen op de motor
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard