Hallo mede-DS-knutselaars,
Al zolang ik de DSuper5 heb (5 jaar) remt ze bij normaal intrappen van het pedaal voor wat schokkerig. Alsof de schijven enigszins krom zijn. Maar dat is niet zo. Als de remmen namelijk nog koud zijn, remt ze uitstekend en vloeiend. Naarmate de remmen warmer worden, gaat het steeds schokkeriger.
Hij komt elke keer vlekkeloos door de keuring, want als je wat forser remt, gaat het ook prima. Wat kan het zijn? Remblokjes maar eens vernieuwen? Vorige eigenaar zei dat het geen originele waren. Komt het iemand bekend voor?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja..mij: ik heb precies hetzelfde,alleen bij mij treedt het op als ik iets steviger rem.
Wanneer ik dan nog harder rem is het weg.
Heeft nix met je voorremmen te maken,maar met de afstelling van je remschoenen achter in je trommels…
Hierdoor lijkt het alsof je met kromme schijven rondkachelt.
Trommels laten controleren of ovaliteit (eventueel iets uitdraaien) en remschoenen afstellen zoals het hoort: kijk op de clubsite hoe dat moet.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Heb precies het zelfde probleem sinds ik een motorwissel heb uitgevoerd (bak en schijven zijn de zelfde gebleven). Ik heb begrepen dat het heel nauw komt hoe de schijven zijn gemonteerd. In mijn geval weet ik zeker dat het niet aan de achterremmen ligt omdat ik een paar keer de remblokken (voor dus) heb geschuurd en gereinigd waarna het “schokken” een tijdje weg was. Een oplossing is waarschijnlijk slijpblokken, maar ik hoop ook nog steeds op een elegantere oplossing.
Iemand?
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Ja mij ook.
Het schokkend remmen ligt aan de remschijven. Remschijven; die hebben in de loop van de tijd plaatselijk verdikkingen gekregen. Deze verdikkingen zijn het gevolg van temperatuurwisselingen in de schijf bij gebruik van de parkeerrem. Afslijpen is een optie.
Als je het bij je achterremmen voelt, dan is er achter iets loos.
Bij montage moeten de schijven uitgelijnd worden. Als dat niet gebeurd is (Tatababa), dan is de kans groot, dat ze scheef (ofwel krom) gemonteerd zijn. Ze raken niet vanzelf krom door het remmen; dat kan niet.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Cees78 schreef:Ze raken niet vanzelf krom door het remmen; dat kan niet.
Mijns inziens kon dit wel, door een magere warmteafvoer kunnen de schijven spontaan kromtrekken en na het behandelen met slijpblokken komt dit dan ook vaak terug omdat de materiaalstructuur is vervormd.
Het uitlijnen van de remklauw hoort dacht ik ook zo te gebeuren als werd omschreven door ze te lossen en geremd weer aan te trekken. Kan inderdaad kleine uitlijnfouten verhelpen. Misschien ook nieuwe diabolo rubbers monteren en dan de klauw weer goed monteren?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Slijpblokken plaatsen, rijdend kort en zachtjes remmen en je bent er voor een tijd van af.
Ik heb het een half jaar geleden gedaan: een verademing.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marten schreef:Slijpblokken plaatsen, rijdend kort en zachtjes remmen en je bent er voor een tijd van af.
Ik heb het een half jaar geleden gedaan: een verademing.
ik ook!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>