zoals sommigen al hebben gelezen in het gezocht draadje wil ik mijn deauville gaan uitrusten met een 16i xu blok. Ik heb een klein lijstje gemaakt met wat er moet gebeuren.
Nodig voor ombouwproject BX 16i Deauville.
Nieuw subframe (oude is roestig)
- Ligt klaar (16 TGI, roestvrij)
Stuurbekrachtiging + alle onderdelen (pomp, verdeelblok ed)
- Ligt (bijna) klaar (19 TZI break)
1600XU blok
-Gezocht..
Nieuwe sensoren motorblok
- Bestellen
Nieuwe distributie motorblok (inclus spanrol en waterpomp)
- Bestellen
Motorkabelboom
- Ligt klaar (16 TGI, niet zeker of ie compleet is ivm startblokering)
ECU + kabelboom
- Ligt klaar (16 TGI)
Benzine pomp + dop in benzine tank + expansievat??
- Ligt klaar (19 TZI, oorsprong 16 TGI)
Benzine leidingen (3.5 meter x 2)
- Bestellen
Katalysator + 3 uitlaat delen
- Katalystator plus bocht en middendemper zijn er, einddemper is van break dus past niet.
Radiator
- Ligt klaar (19TZI)
Slangen koelsysteem
- Bestellen
Luchtfilterhuis + slangen
- Ligt klaar (16 TGI)
Octopus 1900 TZI (ivm stuurbekrachtiging)
- Grotendeels zelfbouw (festo slangen ipv rubber)—> Bestellen
Extra luchtinlaat motorkap
- Moet nog gezocht worden, ik wil niet in de motorkap gaan zagen dus moet ik een 19tzi exemplaar hebben..
Vragen:
-Moet dashboard kabelboom ook mee vervangen, of kunnen er missende stukjes bij in gestoken worden, de ECU kabelboom loopt toch appart.
-Moet ik het hittseschild van de katalysator veranderen?
-Schakelstangen veranderen?
-Aandrijfassen vervangen?
-Hydroleidingen naar achteren, kunnen deze onveranderd blijven? Of moeten ze vervangen cq ingekort worden. (ivm stuurbekr)
-Kan het remservo onveranderd blijven? Of moet die van een 19TZI er in (ivm stuurbekr.)
-Gaat de RDW erg moeilijk doen vanwege deze ombouw?
Op en aanmerkingen graag!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Niet om te zeuren, maar is ‘t niet simpeler om een BX 1,6 te kopen?
Harm schreef:Niet om te zeuren, maar is ‘t niet simpeler om een BX 1,6 te kopen?
Vast wel, maar dit is echt mijn auto. Ik heb zin in zon project, en het hoeft niet zo heel duur te zijn. (er gaat hooguit veel tijd in zitten)
Ik heb enkele auto’s als overbrugging, dus geen haast.
Ik heb deze deauville naar mijn smaak aangepast, en vind het zonde om nou een nieuwe te kopen. Hij heeft een ton gelopen, en is (nou) roestvrij. Weggedrag ed is heerlijk, kortom ik wil eigelijk geen nieuwe…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Sjee denk ik eens hulp te kunnen geven, heb je te lastige vragen voor me
Stuurbekrachtiging inbouwen is nog relatief lastig en niet zomaar gedaan, doe de inbouw VOOR motor inbouw.
Interieurkabelboom van 16 TGi lijkt mij hetzelfde als een 1400, op een toerenteller na? Ga gelijk voor een TZx kabelboom..
Niet alleen is er een andere octopus nodig maar ook een verdeelblok en extra leidingen.
Kat zou ik eronder uit laten, mocht je nog wat willen vergelijken met een 16 mag je al ff langs komen ofzo
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
leuk ombouw project hopelijk met veel foto`s zeker met sub frames plaatsen
RDW doet niet moeilijk zolang ze het niet weten veranderd ook nix op kenteken. en volgens mij mag je 40% vermogen winst hebben zonder te melden
75 x 1,4 = 105 pk
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Aandrijfassen zijn ook anders ja.
Je gaat namelijk van een TU-versnellingsbak naar een XU-versnellingsbak, die heeft wat dikkere aandrijfassen.
Verder kan het maar zo zijn dat je de kabelboom achter je dashboard ook moet vervangen. Dat had ik namelijk ook met de ombouw van 1.9monopoint naar 1.9 16V.
Je leert in ieder geval wel heel veel van zulke projecten, maar hou er wel rekening mee, dat het heel veel tijd kan kosten. Heb ik me zelf ook aardig op verkeken ops:
Doe bij deze blokken ook altijd maar preventief de klepseals. Al kan dat later ook nog wel, maar het makkelijker als je toch de distributie eraf hebt.
stuurbekrachtiging inbouwen is opzich geen drol aan. Maar wel ontzettend veel werk! Maar met uitgebouwde motor moet dat ook heel goed te doen zijn, hoor!
Remservo kan blijven zitten. Het enige dat je moet aanpassen zijn de drukregelaar en drukverdeler, leidingwerk hiervoor, retour voor de sb en leidingwerk voor de sb. En de leiding van de pomp naar de drukregelaar wordt vervangen voor 1 van de pomp naar de drukverdeler, als ik het goed heb.
Ik heb bij mijn TGD destijds (nu de TGD van Stoterstangen90) de sb ook zelf ingebouwd. Dat was met ingebouwde motor en heb me steevast voorgenomen om het nooit weer te doen. Niet met ingebouwde motor. Of in ieder geval niet met mijn dagelijkse auto.
Ik lees dat je een ander subframe monteert, das mooi, ik weet namelijk niet of de 1400 TU een aanpassing op het frame heeft omdat dat blok helemaal rechtop staat.
De 40 procent regel gaat trouwens niet op als je een standaard motorblok monteerd. Als het geleverd is conformeren ze de wagen aan de andere eisen en is het verder geen punt. Je kunt dus rustig in een 1400 een 1900 8v leggen, daar zit afgezien van de stabistang achter verder geen verschil. Om een 16v te leggen zou je alles mee moeten nemen dat afwijkt en dat ook laten zien, dan moet dat ook goed gaan. Dit alles uiteraard ALLEEN als je bij de RDW langs gaat…
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Chinco schreef:Je kunt dus rustig in een 1400 een 1900 8v leggen, daar zit afgezien van de stabistang achter verder geen verschil. Om een 16v te leggen zou je alles mee moeten nemen dat afwijkt en dat ook laten zien, dan moet dat ook goed gaan. Dit alles uiteraard ALLEEN als je bij de RDW langs gaat…
dat is goed nieuws
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nou er is geen haast meer. De deauville wordt zo geschorst, en de 14RE gaat weer in de belasting.
Ik heb vandaag de laatste rit gemaakt in de deauville, en ben er nou heel erg zat van. Misschien dat ik over enkele weken er anders over denk, maar voolopig kan ik de auto niet meer zien. Hij is nou gewoon niet langer rijdbaar vanwege dat gestotter. En sinds gister moet de achterdeur vervangen worden. En de remschijven voor zijn ineens krom. En het elektrisch systeem in de auto valt soms zo ineens uit. Geheel willekeurig.
De 14RE krijgt straks een lokale tectyl behandeling, en gaat de weg weer op. dit vind ik ook wel zonde, ik wou er niet mee rijden in de winter. Maar goed schoon maken als ze strooien dus.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993