Eric schreef:auto heeft nog steeds geen apk!
Gisteren begonnen ze bij de kwik fit over verroeste remschijven!?
Kan ik die ook nog gaan vervangen.
Blijven we lekker bezig.
Waarom ga je dan ook in vredesnaam naar de kwikfit. Met alle (not) respect voor de onafhankelijkheid van keurmeesters in NL. Als ze ergens NIET onafhankelijk keuren in het wel de kwikfit. Bovendien hebben ze daar van die platenbanken waar een BX (soms door enige vertraging op de achterremmen) meestal ook niet best op presteert). Ik zou naar een station waar ze een rollenbank hebben of helemaal geen vaste remmentestbank. In dat laatste geval moeten ze de vertraging meten met losse vertragingsmeter gedurende een proefrit.
Waarom niet het APK station waar je eerst naar toe was geweest?
DAnkzij de lastafhankelijke achterremmen is roestvorming wel eens een issue, met name bij lichter gemotoriseerde versies die wat minder echt doorgeremd worden.
Een flink gewicht achterin (zandzakken, een versnellinsbak, etc) wil wel eens helpen. Rij er een weekje mee rond en rem meer en steviger door dan je normaal doet. Zorg tevens dat de achterremmen goed ontlucht zijn. Ik hoop dat je bij het vervangen van de lange remleidingen naar achteren je remklauwen wel goed hebt ontlucht??
DE schijven mogen overigens best een flinke roestrand vertonen zolang de remwerking maar gehaald wordt. Ik heb de precieze norm niet meer bij de hand, maar een roestrandje van pakweg 1 cm is zeker geen probleem. Als er verse roest op zit (zal nog wel licht aangekoekte vliegroest zijn) dan zou ik nog eens ontluchten, want dan heeft het wslk toch te maken met het vervnagen van je HD leidingen naar achteren.
Succes. T’is wel een taaie zeg om goedgekeurd te krijgen!! (het lijkt mijn grijze prul wel indertijd, die was ook niet makkelijk: maar de aanhouder wint).
de remwerking was prima! alleen mag een bepaalde mate van het oppervlak remschijf ingeroest zijn. Dus het is geen afkeur op de remmen maar op de staat van de schijf. Wanneer een schijf een roestplek krijgt zullen de blokken niet over hun totale oppervlak druk kunnen leveren. Dit veroorzaakt weer onregelmatige slijtage. And so on… Het goede nieuws is dat ze mijn auto helemaal top vonden voor de rest. Dus dit is echt het puntje op de i.
o ja wat ook gek is dat ze bij de kwik fit de keuring laten doen door een extern bedrijf. Mijn auto is gekeurd door een apk station uit Uden. En de kwik fit zit in Utrecht. Gelukkig kostte de keuring maar 19 euro. En de volgende keer gratis! En het waren deze keer aardige lui.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:de remwerking was prima! alleen mag een bepaalde mate van het oppervlak remschijf ingeroest zijn. Dus het is geen afkeur op de remmen maar op de staat van de schijf. Wanneer een schijf een roestplek krijgt zullen de blokken niet over hun totale oppervlak druk kunnen leveren. Dit veroorzaakt weer onregelmatige slijtage. And so on… Het goede nieuws is dat ze mijn auto helemaal top vonden voor de rest. Dus dit is echt het puntje op de i.
o ja wat ook gek is dat ze bij de kwik fit de keuring laten doen door een extern bedrijf. Mijn auto is gekeurd door een apk station uit Uden. En de kwik fit zit in Utrecht. Gelukkig kostte de keuring maar 19 euro. En de volgende keer gratis! En het waren deze keer aardige lui.
Verhaal van de schijven is (voor mij) bekend. Maar ik vroeg me af over hoeveel oppervlak ze verroest waren en waarom dat bij de eerste keer keuren blijkbaar wel OK was en nu ineens niet.
Is ie nu daadwerkelijk goedgekeurd of moet je nu eerst nog weer de schijven + blokken gaan vervangen. Let wel, je kan de schijven alleen vervangen, maar aangezien de blokken het patroon van de oude schijven hebben zul je ze OF mooeten vervangen of zodanig afschuren dat ze weer mooi egaal zijn.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Eric schreef:o ja wat ook gek is dat ze bij de kwik fit de keuring laten doen door een extern bedrijf. Mijn auto is gekeurd door een apk station uit Uden. En de kwik fit zit in Utrecht. Gelukkig kostte de keuring maar 19 euro. En de volgende keer gratis! En het waren deze keer aardige lui.
Das niet zo gek… Ze zullen waarschijnlijk zelf de keuringsbevoegdheid zijn kwijtgeraakt door een misser hier of daar, of door het wisselende personeelsbestand even geen keurmeester meer hebben. En inderaad, dat ze aardig zijn is veel belangrijker dan dat ze kwaliteit leveren!
Gr Martijn
P.S. Overigens mag de schijf vlgns. de APK norm voor max. 50% verroest zijn.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Eric schreef:de remwerking was prima! alleen mag een bepaalde mate van het oppervlak remschijf ingeroest zijn. Dus het is geen afkeur op de remmen maar op de staat van de schijf. Wanneer een schijf een roestplek krijgt zullen de blokken niet over hun totale oppervlak druk kunnen leveren. Dit veroorzaakt weer onregelmatige slijtage. And so on… Het goede nieuws is dat ze mijn auto helemaal top vonden voor de rest. Dus dit is echt het puntje op de i.
o ja wat ook gek is dat ze bij de kwik fit de keuring laten doen door een extern bedrijf. Mijn auto is gekeurd door een apk station uit Uden. En de kwik fit zit in Utrecht. Gelukkig kostte de keuring maar 19 euro. En de volgende keer gratis! En het waren deze keer aardige lui.
Ik ben beter bekend geweest met de knikfit dan me lief is en ik kan maar één advies geven: Niet daarheen gaan voor APK. Met mijn vorige auto kreeg ik 3 jaar geleden het advies om hem weg te gooien wnat alles was gaar volgens hun, en dan waren ze nog wel halverwege gestopt i.v.m. tijdgebrek dus wie weet wat er nog meer allemaal mis mee was!
Na het vervangen van de voorpijp en remblokken voor (bij elkaar 30 euro) werd de auto bij een andere garage in 30 minuten goedgekeurd zonder dat ze ook maar een woord vuil hebben gemaakt aan de kwikshit afkeurpunten.
Reden dat kwiksnot zo zeikerig is, is omdat ze streng door de rdw in de gaten worden gehouden v.w.b. steekproeven. Ze liggen zogenaamd ‘onder vuur’.
Overigens hebben sommige filialen helemaal geen keurmeester maar huren ze altijd een extern bedrijf in. Wel wat meer moeite voor hun maar als de auto wordt afgekeurd op een paar dubieuze remschijven en gladde banden, ben je wel sneller geneigd om dat bij de kwakflut te laten doen. Je bent er dan immers toch al.
Ik heb wel eens gehoord van een man die bij kwiksnot zijn remblokken had laten vervangen i.c.m een kleine beurt ofzo. Toen hij terugkwam vertelden ze dat zijn remvloeistof zo smerig was dat ze het wel móesten vervangen Toen hij vroeg wat ze erin hadden gedaan en hij uitlegde dat er LHM in moest snapten ze niet zo goed wat hij bedoelde. Na een lang verhaalgaven ze maar toe dat ze hem hadden geprobeerd hem iets te rekenen wat natuurlijk niet was gedaan!
Conclusie: als je weet wat je wil en een beetje verstand hebt van auto’s maar bijvoorbeeld geen gereedschap of brug, is de kwikfit best een optie voor reparaties. Niet voor apk! Maar zorg ervoor dat je enigzins op de hoogte bent van prijzen, blijf er bij en laat je niet overrompelen door de gladde verkooppraatjes en gratis remmenchecks!
Eveneens ben ik tevens ook.
Zo schijfremmetjes vervangen en mijn Leadertje is net goedgekeurd door een garage in Utrecht. De monteur had het over dat de achterlichten soms dienst weigerden.? Dit door een printplaatje wat los zou zitten. Hij zei net door de telefoon dat hij het heeft gerepareerd met een popnagel. Heel gek verhaal of niet? Ik heb nog nooit gezien dat mijn achterlichten het niet deden. Moeten die mensen nou altijd meer aan je verdienen dan afgesproken? Is tie weer een uurtje mee bezig geweest natuurlijk. Het is nu de derde apk die ik laat uitvoeren en nu komen ze met dit verhaal.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:Het is nu de derde apk die ik laat uitvoeren en nu komen ze met dit verhaal.
Daarom doe ik het altijd bij een universeel APK-only station en zorg ik dat ik erbij ben. Jammer dat het nodig is, maar sindsdien gaan APK’s altijd feilloos OF ben ik het volledig eens met de afkeurpunten.
Maarrrrrrrrr het belangrijkste: je hebt wel weer mooi APK! Gefeliciteerd daarmee. Het ging helaas niet vanzelf, maar uiteindelijk blijkt: de aanhouder wint.
Ja, het koste 35 euro dus dat valt ook wel mee…
Lekker legaal 2007 in met een hele verse bx.
Iedereen bedankt voor tips en motivatie.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:Ja, het koste 35 euro dus dat valt ook wel mee…
Lekker legaal 2007 in met een hele verse bx.
Iedereen bedankt voor tips en motivatie.
gefeliciteerd! Het heeft even geduurd maar nu weer lekker rijden!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Had ik ook laatst met de DS: enorm vaag verhaal over de koplampen die niet goed vastzaten en ‘gesloopt’ en weer gerepareerd moesten worden. Volgens mij gewoon een excuus om een uurtje werk te kunnen rekenen, ik zag er helemaal niets anders aan na afloop. Als-ie maar goedgekeurd wordt!
Gefeliciteerd met je APK! Je mag weer een jaar street-legal…
fluidphreak schreef:Had ik ook laatst met de DS: enorm vaag verhaal over de koplampen die niet goed vastzaten en ‘gesloopt’ en weer gerepareerd moesten worden. Volgens mij gewoon een excuus om een uurtje werk te kunnen rekenen, ik zag er helemaal niets anders aan na afloop. Als-ie maar goedgekeurd wordt!
dat zou nog wel kunnen kloppen, zie je inderdaad niet, maar de hoogteverstelling moet wel in orde zijn. Vaak is dit nogal gaar bij de wat oudere wagens dus ben je soms best lang mee aan het prutsen. Ik heb ´t vaak genoeg iig Maar valt altijd wel iets op te verzinnen
feli met je APK
Citroën D Special 1970