Hallo, heb sinds een paar weken een ds 21 ie pallas uit 1971, die ik steeds beter leer kennen. Heb al veel gehad aan de berichten op dit forum. Toch zijn er nog enkele vragen:
-De temperatuurmeter gaat in zijn laagste stand als ik het contact aanzet en komt pas in beweging als ik het contact weer uitzet, hoewel motor wel op temp. komt. Heb al contactjes schoongemaakt maar kan niet ontdekken waar de sensor zit (in het pomphuis?)
-Er ligt steeds een beetje olie op het hitteschild onder de rechter veerbol na het rijden, kan niet ontdekken waar die lekkage vandaan komt.
-Soms hoor ik een “klonk"van rechtsachter als de ds haar hoogte weer bijstelt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Hallo en paar vragen
Kees76 schreef:
-Soms hoor ik een “klonk"van rechtsachter als de ds haar hoogte weer bijstelt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Als je tijdens het omhoog komen van de achterkant een geluid hoort, kloing of ploing oid, dan is de kans groot dat het kogeltje en het eind van de veerstang braampjes vertonen en aan vervanging toe zijn. Oorzaak is vaak een gescheurd stofhoesje zodat er water bij kan komen. Als hier lang mee doorgereden wordt kan de stang breken. De auto zakt dan in een halve seconde tot op de grond en stop de vering, de veer zuiger wordt uit de cilinder gedrukt en de hydraulique belandt op straat (uit ervaring). Als de olie in het vat op is stoppen ook de stuurbekrachtiging en de remmen.
Het kogeltje vervangen voor een nieuwe , het einde van de veerstang gladpolijsten met bijv. een dremel en een slijpsteentje. (moet heeel glad worden) het geheel met voldoende vet en een nieuwe stofhoes monteren .
Omdat je toch in de buurt bent , ook de lekzak controleren op scheurtjes en of slijtage (bron:http://www.borneman.demon.nl/ tips en trucs tip 3)
op de eerste vraag:
zou in het waterpomphuis moeten zitten, contact met 1 draad.
op de derde vraag:
Mogelijke oorzaak: even de kogel inspecteren / invetten, die zit waar de stang van je veercilinder aan de draagarm zit.
Bedankt voor jullie (zeer snelle) reacties. ga morgen gelijk even checken. Van het waterpomphuis komt helemaal geen draad. Zou die op de voorkant van het huis moeten zitten?
Het contact zou zich ongeveer moeten bevinden op de plaats, zoals aangegeven op de foto. Hier zit er wel een gewone dop in.
Bij een injectie moet er zowiezo een contact inzitten. Is het niet die van de temperatuur meter dan zou het die van het controlelampje moeten zijn.
Bedankt voor de mooie foto. Dacht dat er op die plek niets zat, maar zal morgen nog eens speuren. Zit de sensor voor het controlelampje bij een injectie niet bij de koudeluchtstartklep?
Kees76 schreef:Zit de sensor voor het controlelampje bij een injectie niet bij de koudeluchtstartklep?
Zit daar in ieder geval als er een temperatuurmeter is. Bij mij zat hij origineel in het waterpomphuis, maar heb hem moeten verplaatsen (ander contact want de diameter is niet gelijk) naar de koudeluchtstartklep bij het monteren van de temperatuurmeter.
een aantal ds’n heeft wel een temp. meter onder het mom:
het staat wel leuk. Maar,..... deze zijn lang niet altijd aangesloten.
Ik vermoed dat dat bij jou het geval is. tot september 1972 hoort de sensor bij IE modellen in het waterhuis te zitten (zie citrods) daarna zat hij op de IE modellen in de extra luchtschuif. het draad hoort op het vrije stekkertje van het gele aansluitblokje achter de temp meter te zitten.
wat die olie betreft dat kan het klepdeksel rubber zijn (al lijkt me dat sterk) ik ga meer uit van de rubberen ring die tussen de veerbol en de veerpoot cilinder zit. draai de bol er eens af en kijk dan of het ringetje geen platte vlakjes vertoont ivm onjuiste montage of uitdroging.
de enige juiste manier is het ringetje in de cilinderpoot leggen en dan de bol erin draaien. wel fff kijken of het ringetje op z’n plaats blijft liggen tijdens het indraaien.
wat die “klonk” betrefd: zie opmerking(en) pete72ds
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Zie inderdaad ook geen draad op de plek waar die in het gele stekkertje zou moeten zitten, en geen sensor zitten. Is het mogelijk om de bestaande temp. meter aan de praat te krijgen door een senor te plaatsen en draad te trekken naar de gele stekker (of is dit te simpel gedacht) of is het beter een losse temp.meter te plaatsen.
Kees76 schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties. Zie inderdaad ook geen draad op de plek waar die in het gele stekkertje zou moeten zitten, en geen sensor zitten. Is het mogelijk om de bestaande temp. meter aan de praat te krijgen door een senor te plaatsen en draad te trekken naar de gele stekker (of is dit te simpel gedacht) of is het beter een losse temp.meter te plaatsen.
je kunt inderdaad: de bestaande temp. meter aan de praat te krijgen door een senor te plaatsen en draad te trekken naar de gele stekker bespaard je ook nog de kosten van een losse temp.meter.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Chyparse heeft die sensoren. Wel heb ik begrepen dat je erg voorzichtig moet zijn bij het losschroeven van de bout in het waterpomphuis waar de sensor in moet: het waterpomphuis breekt erg makkelijk. Er wordt gezegd dat je het alleen moet proberen als je een nieuw waterpomphuis al klaar hebt liggen.
fluidphreak schreef:Chyparse heeft die sensoren. Wel heb ik begrepen dat je erg voorzichtig moet zijn bij het losschroeven van de bout in het waterpomphuis waar de sensor in moet: het waterpomphuis breekt erg makkelijk. Er wordt gezegd dat je het alleen moet proberen als je een nieuw waterpomphuis al klaar hebt liggen.
zeer goed oppassen .... gaat zelden goed !!