Alhoewel het niet direct speelt (pas over een jaar of anderhalf), vraag ik me wel eens af of het interessant is om een ZX uit Duitsland te importeren. Ik heb daar op het forum wel eens wat over gezien maar dan gaat het vaak over DS, CX of XM en niet over een gewone ZX (of Xantia).
Zo maar een paar vragen:
- waar zoek ik naar zo’n auto (websites)
- wat kan je in Duitsland verwachten: zijn de auto’s daar veel luxer net als met de grote Ciets of zijn de auto’s vergelijkbaar met hier
- hoe zit het met de techniek in het algemeen: worden de auto’s daar beter (of niet of net zo) onderhouden als hier?
- waar moet je nog meer aan denken?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
- wat kan je in Duitsland verwachten: zijn de auto’s daar veel luxer net als met de grote Ciets of zijn de auto’s vergelijkbaar met hier
Auto’s zijn daar luxer omdat dat in Duitsland belastingtechnisch niet uitmaakt hoeveel extra’s er op een auto zitten dacht ik.
Stel deze vraag eens op het Xantiaforum. “Rb” heeft wel ervaringen met het importeren van Xantia’s uit het buitenland en heeft veel kennis over Xantia’s in het buitenland.
Succes.
Jeroen
Ik heb eens even gekeken en ik zie heel interessante Xantia’s (bijvoorbeeld een 2.0 VSX automaat) voor zo’n 1200 euro en minder dan 150.000 KM.
En dan zitten er al alle opties op.
Waar moet je dan speciaal op letten?
Jos van der Voort
Maar als je een wat ouder exemplaar neemt, dan valt het wel mee.
Ik zag dat je over die specifieke Xantia iets van 700 euro aan BPM moet bij betalen. Dan is ie nog onder de 2000 euro wanneer die voor de deur staat.
De vraag die dan rijst is of je dan goedkoper en/of beter uit bent.
Even misschien nog ons wensenlijstje voor over 18 maanden: zeg maar de zomer van 2008.
- Xantia of ZX (ik neig zelf wel heel erg naar Xantia)
- automaat
- 1.8, 2.0 of zes cilinder (LPG is dan wel een must: kosten? tweedehands ook?)
- climatecontrol
- alle (de meeste opties), zo mogelijk fully loaded
- ong 150.000 KM
- redelijke kostenplaatje tot voor de deur (dus inclusief BPM, invoerrechten, kenteken en dergelijke)
Typisch Hollands dus: ik wil alles hebben en het mag niks kosten!
Is dit dan wat bijvoorbeeld?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Vergeet niet de kosten om hem op nederlandse platen te krijgen, een stevige 120 euro uit mijn hoofd met keuring en al.
Verder zal de wagen naar ons land moeten komen. Hoe ga je dat doen? Export platen + verzekering of huur je iets waarmee je hem op de sjouw neemt. Dan kan je ook nog informeren wat een transporteur reknt. Wel zo handig als die verweg moet komen.
Tuurlijk je kan alles combineren met een vakantie duitsland. Maar het zijn allemaal wel toegevoegde kosten..
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Je kan mooie Xantia’s kopen in Duitsland. Wat me wel opvalt is dat er grote verschillen zijn in de prijzen van - ogenschijnlijk - bijna identieke auto’s.
Iemand een mening over hoe dat kan / zit?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hoe zit het trouwens met een buitenlandse LPG installatie? er staat me bij dat dat ok niet goedgekeurd wordt in NL.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als je toch meer neigt om naar een Xantia te gaan kijken, dan lijkt het me beter dat dit topic naar forumdeel Xantia verhuist. Of misschien naar Diversen/Algemeen. Het heeft nu namelijk weinig meer specifiek met de ZX te maken.
Hmm.. Ik zat daar zelf ook al aan te denken….
Één van de moderators zal hem vast wel willen verhuizen naar het Xantia forum. Als ik specifiek iets over de ZX wil weten kan ik dat altijd in een nieuw draadje daar neerzetten.
Moderator?
Jos van der Voort
Riep er iemand?
Hé, dank je wel René!
Jos van der Voort
Graag gedaan, acceptgiro is onderweg
Ik heb deze Xantia gezien
Deze kost 1500 euro. Stel dat ik die invoer dan moet er nog een restbedrag BPM betaald worden. Is er een slimme site waar ik er achter kan komen wat deze auto aan nieuwwaarde vertegenwoordigt in NL zodat ik de rest BPM goed kan berekene?
Jos van der Voort
staat dat niet hierbij?
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
en bij autoweek.nl kan je in de database kijken voor nieuw prijzen toen en ook later geloof ik.
C4 Cactus 1.2
ZX-Enschede schreef:Ik heb deze Xantia gezien
Deze kost 1500 euro. Stel dat ik die invoer dan moet er nog een restbedrag BPM betaald worden. Is er een slimme site waar ik er achter kan komen wat deze auto aan nieuwwaarde vertegenwoordigt in NL zodat ik de rest BPM goed kan berekene?
Nieuwprijzen zijn bij autoweek te berekenen.
BPM-berekening via http://www.vwe.nl of www.autoweek.nl. BPM kan je drukken d.m.v. koerslijstprijzen (indien van toepassing). Met de leeftijden van de auto’s richting 9, 10 jaar is dat niet zinvol.
M.b.t. accessoires: laat opvallende dingen die niet standaard waren en makkelijk te verwijderen zijn achterwege indien mogelijk. Een schuifdak is wat moeilijker , maar LM-velgen of een lederen interieur kun je uitwisselen met stalen velgen en standaard velours.
Reken op extra kosten bij RDW ongeveer € 100 + ARN € 45 en koop een exportkenteken in Duitsland inclusief verzekering voor plusminus € 150.
Overigens denk ik dat je in NL ook wel aan een 1.8 met airco kunt komen voor het bedrag dat die Duitser kost na invoer en alle moeite. Niet echt boeiend om je tijd aan te spenderen.