Hallo,
Ik heb 2 dagen geleden een BX gekocht (TRD-automaat).
Hoe simpel/lastig is het om een toerenteller in te bouwen?
Re: Toerenteller inbouwen
diek-bx schreef:
Hallo,Ik heb 2 dagen geleden een BX gekocht (TRD-automaat).
Hoe simpel/lastig is het om een toerenteller in te bouwen?
Als er al ergens een BDP-sensor zit, is het een kwestie van metertje inbouwen en bedraden. Vaak bungelt er al een stekkertje (3 polig bruin, 1 metalen of zwarte draad en 1 rode en groene, rechthoekig, uiteinde ong. zo groot als het topje van een duim) in de buurt v/d zijkant van de motor, boven het vliegwielhuis, soms zit ie zelfs in een klemmetje. Helaas is die wel vaak stuk; hij moet ohms doormeten tussen rood en groen, ik kan me niet precies herinneren wat, ik twijfel tussen de 20 en 90 ohm, als je *iets* laags meet klopt het vaak wel.
Je hebt een speciale diesel-toerenteller nodig, andere meters zijn alleen maar voor andere signaalsoorten. Je herkent ze aan het rode gebied, begint al bij 4500 toeren.
Ich bin ein Breaker
Of er een sensor of stekker aanwezig is weet ik (nog) niet: ik moet de auto nog ophalen (binnen ± 2weken).( :
Alvast bedankt voor de info.
Proefrijden was erg prettig en erg kort , dus hoe ‘t rijdt kan ik nog niet echt zeggen :
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Toerenteller inbouwen
karel schreef:diek-bx schreef:
Hallo,Ik heb 2 dagen geleden een BX gekocht (TRD-automaat).
Hoe simpel/lastig is het om een toerenteller in te bouwen?Als er al ergens een BDP-sensor zit, is het een kwestie van metertje inbouwen en bedraden. Vaak bungelt er al een stekkertje (3 polig bruin, 1 metalen of zwarte draad en 1 rode en groene, rechthoekig, uiteinde ong. zo groot als het topje van een duim) in de buurt v/d zijkant van de motor, boven het vliegwielhuis, soms zit ie zelfs in een klemmetje. Helaas is die wel vaak stuk; hij moet ohms doormeten tussen rood en groen, ik kan me niet precies herinneren wat, ik twijfel tussen de 20 en 90 ohm, als je *iets* laags meet klopt het vaak wel.
Je hebt een speciale diesel-toerenteller nodig, andere meters zijn alleen maar voor andere signaalsoorten. Je herkent ze aan het rode gebied, begint al bij 4500 toeren.
Hey Karel;
ik heb ook een BX diesel voor de dochter,waarvoor ik een gti (veglia) dach op de kop heb kunnen tikken! Dus steek ik hier een toerenteller van een diesel of turbodiesel in(veglia) en dan?? de stekker heb ik ook gevonden bruin met de 3 draadjes in en dan de hamvraag?? welk kleur draadje hoort waar thuis op het GTI dach aub?? van die schema’s heb ik nog niet zo veel kaas gegeten maar leg het maar even uit als je het weet graag?? en een eventueel fototje van de aansluitpunten op het dach ,zijn ook welkom
ziehier de achterkant van het gti dach,welke ik heb!!
hierop kan je mss aanduiden waar ik op moet aansluiten voor de dieseltoerenteller!Dus oorspronkelijk zit er geen tt in en moet ik nog de bedrading leggen
je kunt maasel hebben dat de stekker er zit maar reken er niet te veel op.
kijk wel uit met het aansluiten want bij mij is er ook al eens een dash in rook opgegaan.
er zijn vraagbraken waar het electraschema in staat daar kan je persies terug zien hoe het zit ivm mat al je mods die u wil uitvoeren misschien wel erg handig
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Toerenteller heeft 4 pennetjes. eerste 2 zijn voor de + en de -. Even uitzoeken welke waar.
De derde is voor het signaal en de vierde geeft bij diesels de stroom af.
Oftewel je monteerd de derde en de vierde draad met dat bruine stekkertje. Danwel met de 2 draden. niet met dat afgeschermd massa kabeltje. Deze dien je aan massa te verbinden om storingen te voorkomen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Mocht je nog een diesel toerenteller nodig hebben, ik heb er nog 1 liggen..
Re: Toerenteller inbouwen
blooper1963 schreef:
hierop kan je mss aanduiden waar ik op moet aansluiten voor de dieseltoerenteller!Dus oorspronkelijk zit er geen tt in en moet ik nog de bedrading leggen
Als je een dieseltoerenteller monteert vervang je ook de zwarte ronde stekker bij de oude toerenteller. Daar moet je dan de + - en signaaldraden op aansluiten. Het handigst werkt het met een sloop diesel, daar kun je alle benodigde kabeltjes uit halen (al is het wel een beetje spaghettibrei).
Ich bin ein Breaker