Nou er zijn regelmatig vragen over het vervangen van de verlichting etc.
Ik ben er toevallig vandaag mee bezig geweest ( heb rode IPV witte lampjes erin gezet) en ik heb de nodige foto’s gemaakt voor informatie.
Binnenkort ook foto’s hoe de verlichting uitziet in het donker.
Het gaat zich hierbij om een ZX Furio uit 1995.
Eerst de kachel-unit.
Je begint met de hoes van de pook los te maken.
Dit kapje zit gewoon geklikt dus je kan het simpel losmaken met een schroevendraaier ofzo ( die had ik niet eens nodig ervoor )
Schuif daarna gewoon het boeltje omhoog en voila.
Daaronder zit een moertje ( sleuteldop 10 ) die moet je helemaal losdraaien. ( zie foto )
Als je dat hebt gehad haal je de asbak uit zijn houder.
Neem aan dat iedereen weet hoe dat moet gewoon het veertje omlaag drukken.
Daarachter zitten weer 2 schroeven, draai die ook helemaal eruit.
Het kunnen kruis of tork schroeven zijn, bij Citroën weten ze nooit wat ze willen haha.
Als het goed is kun je nu het middenconsole weghalen.
Til hem eerst aan de achterkant op en draai dan links of rechtsom om hem eronder uit te krijgen.
Soms zit die ook nog vast aan die flappen aan de zijkant dit was in mijn geval niet zo ( bij de ZX van mijn vader wel ) en pas op voor de snorkels.
( ps: het rode kastje is van mijn neon licht dus daar geen aandacht aan schenken )
Om een voorbeeld te geven, dit is dus het benedendeel van het middenconsole, het is 1 geheel. ( zie foto ).
Nu kom je bij het volgende onderdeel.
Draai de 2 schroefjes onder de kachelunit helemaal eruit.
Dit is waar normaal de asbak zit ( zie foto )
Haal de radio eruit.
Draai vervolgens de 4 schroefjes ( zie foto ) eruit.
Je kan nu de “houder” eruit halen.
Dit is hoe de radio houder eruit ziet ( ongetwijfeld al bekend )
Nu kan je voorzichtig het middenconsole loshalen.
Het zit geklemd aan boven en onderzijde.
Steek VOORZICHTIG een schroevendraaier achter de uitblaas van de verwarming en probeer het los te wrikken ( bovekant console dus ).
Het is 1 geheel en je merkt vanzelf wel hoe het los komt.
Vergeet niet de stekkertjes los te maken van de sigarettenaansteker en het lampje.
Hier zie je ze zonder stekkers helemaal links zit het lampje.
Dan kan je de kachelunit losmaken.
Wel een controleren welke kabel waar zit.
Ook dit systeem is weer heel anders als het systeem in de Zx van mijn vader. De kabels kan je met de klemmetjes onthaken en vergeet de stecker niet los te maken.
Hier heb ik het paneeltje van de kachel losgemaakt.
Zit gewoon geklemd aan boven en onderkant je ziet het vanzelf.
Zo ziet de kachelunit van binnen uit.
Dit kan ook per ZX weer verschillen !!
Dit is het afdekplaatje.
De lampjes zie je vanzelf zitten en je kan ze gewoon met de hand ( of een tangetje ) losmaken het zijn 2 lampjes voor de kachel en 1 naas de sigarettenaansteker.
Dan komen we nu bij de tellerverlichting !!
Draai als 1e de 4 schroeven los van het tussenstuk.
Tussen het stuur en de dockpit. ( zie foto )
De schroeven zitten aan de onderkant.
Haal dan de kap los ( je hoeft alleen de bovenkant los te maken.
Draai vervolgens de 2 schroeven los in de cockpit ( zie foto )
Zet het stuur in de laagste stand en draai de andere 2 schroeven los.
Dan kan je de buitenste “rand” loshalen.
Let wel op er zitten nog stekkers aan ( bij mijn auto 4 stuks ).
Maak die los voordat je de kap helemaal naar voren trekt.
Schroef dan de 2 schroeven van de tellerplaten lost.
Schroefjes zitten onderin de hoeken.
Haal dan voorzichtig de klokken naar voren.
Haal de stekkers los en haal voorzichtig de kilometerkabel los.
( Lukt dit niet moet je even onder de motorkap de kabel loskoppelen.
Deze kan je los schroeven op de plaats vlak voordat hij de auto in gaat )
De klokken kun je nu gemakkelijk helemaal naar voren halen.
Zoals je ziet zitten onderlangs een heleboel lampjes.
Deze zijn van de controle lampjes etc.
Maar die heb ik niet vervangen heb alleen de lampjes achter de tellers vervangen.
Ik heb ook nog even de klokken uit de hoes gehaald.
Zit ook alleen met klemmen vast en 2 schroefjes dit wijst zich vanzelf.
Als er nog vragen zijn, stel ze ik ken het dashbord “zowat” van binnen en buiten haha.
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Nou goed man! Nog een klein stukje en we weten hoe we de kachelradiator moeten vervangen!
Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Uitbouw, lampjes vervangen en inbouw?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Nou goed man! Nog een klein stukje en we weten hoe we de kachelradiator moeten vervangen!
Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Uitbouw, lampjes vervangen en inbouw?
Haha ja inderdaad daarbij komt het handschoenenvak nog..
En het stuur losmaken ( uit de beugels ) en nog een paar kleinigheidjes haha.
Hiermee ben ik 2 uurtjes bezig geweest.
Maar daarbij was ik wel vanalles door elkaar aant doen haha.
Lampjes verwisselen etc.
In 2 uur kan ik normaal gezien het complete dashboard los hebbe ( binnenkant dan wel )
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Ik laat me graag verrassen!
Blijft een megaklus maar vele handen maken het werk licht.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
en als aanvulling hierop: bij mij is het exact hetzelfde, behalve dat ik het stuk plastic om de versnellingspook tot aan de onderkant van de asbak niet heb. een derde optie is nog zoals ie in de haynes staat: dat de middelste inblazers van de kachel loszitten van de middenconsole en dus kunnen blijven zitten als je de rest van het middenconsole er uit haalt om bij de kachelbediening te komen…
ik heb hierover nog een vraag:
mijn dagteller ist kapot. Ik kan wel de naald indrukken, maar ie spring niet meer op ‘000’
wat kan ik hieran doen??
moet ik de heele tellerunit vervangen of zo??
BX-newbee
Zoek maar eens op dagteller. Typische Citroënkwaal. Ben bang dat je ermee moet leren leven.
Jos van der Voort
Zwabberende teller is je tellerkabel. Die kost maar een eurotje of 15. Als je de boel zover uit elkaar hebt als Blaze hierboven dan kun je die simpel vervangen.
En dan neem je de lampjes natuurlijk ook mee…
Jos van der Voort
Dan wil je zeker ook foto’s van de vervanging van de kachelradiateur?
Vind het wel een goed plan om die bij jou op de site te zetten. Gebroederlijk naast de silentblocs….
Jos van der Voort
ZX-Cruiser schreef:Hey Blaze, mag ik dit op m’n site zetten? Wil er toch wat meer tech-info op zetten en dit is echt een ZX ‘mankement’
Tuurlijk geen probleem
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Mooi fotoverslag
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
inderdaad het is een mooi verslag en ook erg handig als je er nog mee aan de gang moet, ik heb het zelf ook ondervonden toen ik mijn zx kreeg deed alleen het lampje van de cigaret aansteker het nog voor de rest was alles aarddonker inclusief het instrumentenpaneel.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Hé Mark, hoe is het met het lampje in je handschoenenkastje?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
er is voor de kerst vakantie een “sloop"dag gepland ik ga dan samen met mijn zwager ( die van de volcane) even op stropers jacht voor diverse onderelen en ga dan ook kijken of ik iets voor de verlichting kan scoren.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Hmm.. Mag ik een “boodschappenlijstje” maken?
Zoek nog CV met bliep.
Heb een collega die vlak bij Zwolle woont. Die kan het wel ophalen en voor mij afrekenen.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
je kunt allicht een lijstje achterlaten met dingen die je nog zoekt, vermeld dan wel even wat je ongeveer hier voor uit wilt geven zodat ik mij daar niet hoef af te vragen of je dat er wel voor wilt geven.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt