georgeskawa schreef:het volstaat ook prima, ‘t is alleen iets onderhoudsgevoeliger, maw als je de kettingspanner vervangt zet je of een hydraulische of een ‘renforcée’, een versterkte, dus niet de originele, kdenk dat die zelfs niet eens meer te krijgen zijn, mvg, Georges
DS of SM?
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citrods schreef:blooper1963 schreef:citrods schreef:ieksEmmu schreef:toch mooi om te zien hoe zo’n grijs vlakje zo’n ketting kan aanspannen…
Weet ik, maar het is die bewuste spanner van “Van Der Laan”, dus geen foto’s van op het forum plaatsen staat er hier ergens.
ff een vraagje: in de DS’en 21 en 23 I.E.,zit daar ook geen hydraulische spanner in?? om de distributieketting gespannen te houden??
nee, een mechanische. In de DS werkt dit prima. Door deze goede ervaringen in de DS dacht men vroeger dat dit in de SM ook wel zou volstaan.
De DS spanner is weldegelijk hydraulisch. het mechanisme wat er inzit zorgt enkel voor het verkleinen van het traject wat de spancilinder moet afleggen bij een verslijtende ketting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ citrods, khad ‘t over de SM
waterman771 schreef:citrods schreef:blooper1963 schreef:citrods schreef:ieksEmmu schreef:toch mooi om te zien hoe zo’n grijs vlakje zo’n ketting kan aanspannen…
Weet ik, maar het is die bewuste spanner van “Van Der Laan”, dus geen foto’s van op het forum plaatsen staat er hier ergens.
ff een vraagje: in de DS’en 21 en 23 I.E.,zit daar ook geen hydraulische spanner in?? om de distributieketting gespannen te houden??
nee, een mechanische. In de DS werkt dit prima. Door deze goede ervaringen in de DS dacht men vroeger dat dit in de SM ook wel zou volstaan.
De DS spanner is weldegelijk hydraulisch. het mechanisme wat er inzit zorgt enkel voor het verkleinen van het traject wat de spancilinder moet afleggen bij een verslijtende ketting.
Ok, dan had ik het fout.
Moet er bij het monteren van het oliepompasje iets geborgd worden, of is het gewoon voldoende om het nieuwe versterkte asje er in te steken?
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citrods schreef:Moet er bij het monteren van het oliepompasje iets geborgd worden, of is het gewoon voldoende om het nieuwe versterkte asje er in te steken?
Volgens mij niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:citrods schreef:Moet er bij het monteren van het oliepompasje iets geborgd worden, of is het gewoon voldoende om het nieuwe versterkte asje er in te steken?
Volgens mij niet.
ik heb op het yahoo forum eens gelezen dat ze er een dubbelgevouwen rubber ringetje tussen steken.. weet niet of dat nodig is..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar kwam dit daarnet op het net tegen: vervangen + borgen.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is is je nieuwe asje langer dan de oude. in princiepe niet sterker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Als het goed is is je nieuwe asje langer dan de oude. in princiepe niet sterker.
Het asje (tussen de uiteinden met de vertanding) is toch ook een beetje dikker, dus indien materiaalsterkte’s overeenkomen zou het toch ook wat steviger moeten zijn?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:citrods schreef:Moet er bij het monteren van het oliepompasje iets geborgd worden, of is het gewoon voldoende om het nieuwe versterkte asje er in te steken?
Volgens mij niet.
ik heb op het yahoo forum eens gelezen dat ze er een dubbelgevouwen rubber ringetje tussen steken.. weet niet of dat nodig is..
Andrew Brodie bedoeld dat je een stuk van een dikke tube-joint snijd en dit achter het asje steekt .
Tot zover de theorie , praktijkervaring heb ik NOG niet
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:bogaard77 schreef:waterman771 schreef:citrods schreef:Moet er bij het monteren van het oliepompasje iets geborgd worden, of is het gewoon voldoende om het nieuwe versterkte asje er in te steken?
Volgens mij niet.
ik heb op het yahoo forum eens gelezen dat ze er een dubbelgevouwen rubber ringetje tussen steken.. weet niet of dat nodig is..
Andrew Brodie bedoeld dat je een stuk van een dikke tube-joint snijd en dit achter het asje steekt .
Tot zover de theorie , praktijkervaring heb ik NOG niet
Walter
In mijn motor zit een originele oliepomp-as, maar er zit een veertje achter die het asje op z’n plek houdt. werkt al 65000 km, net als m’n BX14 dynamo…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste