Misschien is dit hier al lang eens behandeld, maar dan kan ik het even niet vinden.
Wanneer ik de boordcomputer op de “afstand tot de volgende tankbeurt” zet (zo noem ik dat maar even) dan loopt die afstand tijdens het rijden sterk op. Ik rijdt elke dag ‘s ochtends 50 km en ‘s avonds 50 km. Vanmorgen stond mijn dagteller, die ik bij het tanken op nul had gezet, aan het einde van de rit op 167 km en de nog te rijden afstand op 1033 km. Samen dus 1200 km. Zodra ik vanmiddag de auto startte veranderde de 1033 km in 537 km. Gedurende de rit liep dat weer langzaam op tot 989 km. De gereden afstand is nu 217 km, dus totaal 1206 km.
Hoe wordt die resterende afstand nou berekend? Het lijkt erop dat die pas na ongeveer 50 km stabiel wordt en per gereden km ook echt een km zakt.
Het lijkt toch zo simpel de computer weet hoeveel diesel er nog in zit en wat ik gemiddeld verbruik. Dan is de rekensom toch heel eenvoudig?
?
Het wordt berekent op basis van je actuele verbruik. Het zou wat zijn als daarvoor het gemiddelde verbruik genomen werd.
Dan kan je volgens je boordcomputer nog 40 km, rijd je in de bergen met een verbruik van 10 L/100 km, sta je met een gemiddeld verbruik van 5 L/100 km toch iets eerder zonder brandstof zonder dat je daarover geinformeerd wordt!!!
Vandaar dat de afstand iedere keer verandert.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Het wordt berekent op basis van je actuele verbruik. Het zou wat zijn als daarvoor het gemiddelde verbruik genomen werd.
Dat dacht ik eerst ook. Maar ik rijd de eerste 10 km niet anders dan de laatste. Dan is het gemiddelde verbruik vanaf het starten niet echt wezenlijk anders (hoewel een koude motor wel iets meer verbruikt).
Het verklaart zeker niet een verschil van 537 km naar 989 km. Wanneer ik daar de tussenliggende 50 km bij optel is dat een factor 2!
En zoveel kan dat gemiddelde verbruik niet veranderen, tenzij ik bij het starten gigantisch veel brandstof in één keer verstook…
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Ik meen ergens in de documentatie gelezen te hebben dat de computer het voortschrijdend verbruik berekent op grond van de laatste 10 minuten van die rit. En ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat de volgende rit die laatste 10 minuten niet onthouden worden. De eerste minuten is je verbruik door koude dieselmotor en waarschijnlijk stadsverkeer met stoplichten, bochten, stilstaan en optrekken verre van optimaal en als je steeds dit soort 5 km ritjes zou hebben, dan zou je waarschijnlijk zelfs geen 600 km halen.
Ik vind dat de ‘geschat te rijden afstand’ zoals aangegeven na een tankbeurt redelijk klopt met de werkelijkheid. Het wordt wel ietsje minder rooskleurig als je over de helft van de tank zit, maar tussen die eerste schatting en de werkelijkheid zit -10 - 15%.
Wees blij dat het niet andersom is; stel je voor je stapt in je volgetankte auto met 1200 km te gaan, rijdt 50 kilometer en dan kun je nog maar 537 km. De volgende dag stap je in met 537 km te gaan en na 50 kilometer kun je weer voltanken
Verkocht, helaas schade gereden!
De afstand die nog afgelegd ka worden wordt berekend aan de hand van het actuele verbruik op dat moment, dus neit het gemiddlede verbruik!!!
Bij een koude motor is het verbruik bijvoorbeeld 1:8 dus met een tankinhoud van ongeveer 40 l kun je op dat moment nog 320 km rijden.
Rijdt je nu op de snelweg met een verbuik van 1:12 dan kun je met diezelfde 40 l, 480 km rijden. Zo komt het dus dat je hele uiteenlopende waarden kunt krijgen.
Volgens mij is dat toch niet zo. Zoals ik al zei rijd ik op mijn dagelijkse afstand over meerdere stukken waar ik redelijk hetzefde rijd. Dat zijn stukken 80 km weg van ongeveer 8 km. lang. Als de theorie van Blade klopt zou ik daar bij warme motor dezelfde resterende afstand moeten krijgen. En dat is niet zo. Bij elk stuk is de resterende afstand weer hoger en loopt ook weer wat op, totdat ik aan een totaal waarde (gereden afstand + nog te rijden afstand) van 1100 tot 1200 km zit. Dan pas fluctueert die rond die waarde.
Het lijkt erop dat de computer ervan uitgaat dat ik bij het starten er net een bepaalde afstand op heb zitten waarbij ik het hoogst mogelijke verbruik heb gereden. Vanaf dat moment middelt hij het gebruik over die afstand plus de werkelijke afstand. Dit om zeker te stellen dat de getoonde afstand altijd minder is dan de werkelijk resterende afstand.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
ruwo schreef:
Het lijkt erop dat de computer ervan uitgaat dat ik bij het starten er net een bepaalde afstand op heb zitten waarbij ik het hoogst mogelijke verbruik heb gereden. Vanaf dat moment middelt hij het gebruik over die afstand plus de werkelijke afstand. Dit om zeker te stellen dat de getoonde afstand altijd minder is dan de werkelijk resterende afstand.
Ik heb een proefje met koude motor gedaan; Volgetankt en computer gereset, en toen op gemiddeld verbruik gezet. Wat blijkt: hij begint met een astronomisch gemiddeld verbruik van 30,0 liter/km en het verbruik loopt daarna snel terug. Het is m.i. logisch dat voor het berekenen van de af te leggen weg met dezelfde data gewerkt wordt.
Verkocht, helaas schade gereden!
Leuk dat je een experiment voor me doet wizardwilly!
Ik zit nu twee maal per dag die waarde in de gaten te houden en kom langzaam tot de conclusie dat het inderdaad zo werkt. Ik overweeg eigenlijk om binnenkort tijdens een rit bij elke 5 km even de waarde op te schrijven (of vanuit veiligheidsoogpunt misschien beter even in te spreken….)
Kan ik het eens in een grafiekje zetten.
Of is dat misschien toch wat overdreven : :
Je kan dat wel proberen maar een exacte wetenschap is het niet. De aangegeven waardes kunnen net zo’n fout hebben als de snelheidsmeter, aangezien de boordcomputer snelheid (afstand) nodig heeft.
De boordcomputer berekend het instantane verbruik, en dus ook het gemiddelde en lopende gemiddelde, op basis van informatie van het motormanagment.
Het weet hoe veel inspuitingen er zijn geweest en gebruikt de standaardwaarden voor de injectors om het verbuik te berekenen. Maar dit kan afwijken van het echte verbuik (door toleranties van de injectoren bijv.) Er zit dus geen echte brandstofmeter in
Het brandstofniveau wordt ook aangegeven op basis van deze berekeningen, een echte meting wordt alleen gebruikt bij de start. Harde bochten of het rijden op een helling hebben dan ook geen invloed op het brandstofniveau.
Om te voorkomen dat mensen stil komen te vallen door de onnauwkeurigheid van de berekeningen, geeft de boordcomputer bij een kleinere verwachte actie-radius dan ~40km niks meer aan.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije