Hallo allemaal,
Sinds 2 dagen heb ik een probleem met m’n hydraulisch systeem.
Normaliter hoor je de pomp tikken als het systeem weer op druk gebracht moet worden, echter dit geluid hoor ik nu niet meer, en het duurt een behoorlijke tijd voordat het stoplampje uit is.
Wel moet ik de opbrengstregelaar nog vervangen, maar volgens mij staat dit hier los van.
De pomp heb ik dit jaar al vervangen. Moet ik nu soms gaan denken aan ee defecte acumulator??
groet,
Marcel
P.S: De riem van de HD-pomp slipt niet.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
wat ga je nu precies vervangen: je drukregelaar of je opbrengstverdeler? jij maakt van die twee een combinatie terwijl het toch echt twee verschillende onderdelen zijn. je zegt al dat je de pomp vervangen hebt dus die zal dan wel in orde zijn. de pomp leverd altijd druk. de drukregelaar gaat open op het moment dat het systeem druk nodig heeft ( het getik ). als je dit niet meer hoort of een lang gesis/geratel kan het zijn dat de drukregelaar niet meer naar behoren werkt. drukregelaar: daar waar de voorraadbol op gemonteerd zit. opbrengstverdeler: zit op de drukregelaar gemonteerd, is het verdeelstation van de opbrengst voor de stuurbekrachtiging, vering en remmen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:wat ga je nu precies vervangen: je drukregelaar of je opbrengstverdeler? jij maakt van die twee een combinatie terwijl het toch echt twee verschillende onderdelen zijn. je zegt al dat je de pomp vervangen hebt dus die zal dan wel in orde zijn. de pomp leverd altijd druk. de drukregelaar gaat open op het moment dat het systeem druk nodig heeft ( het getik ). als je dit niet meer hoort of een lang gesis/geratel kan het zijn dat de drukregelaar niet meer naar behoren werkt. drukregelaar: daar waar de voorraadbol op gemonteerd zit. opbrengstverdeler: zit op de drukregelaar gemonteerd, is het verdeelstation van de opbrengst voor de stuurbekrachtiging, vering en remmen.
groeten Pasqual.
===========================================
Wat ik zowiezo moet vervangen is de opbrengstregelaar (verdeelstation zoals jij dat omschrijft). Dit in verband met een haperende stuurbekrachtiging.
Mijn vraag is echter: nu ik geen getik meer hoor als het systeem op druk gebracht moet worden, is dit mogelijk te wijten aan een versleten drukregelaar? (accumulator).
Jouw mail lezende, heb je al eigenlijk het antwoord gegeven. De drukregelaar kan in dit geval de schuldige zijn.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De drukregelaar is het nu-niet-meer tikkende onderdeel.
ik zou deze even demonteren en schoonmaken,vaak is dat al voldoende.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:De drukregelaar is het nu-niet-meer tikkende onderdeel.
ik zou deze even demonteren en schoonmaken,vaak is dat al voldoende.
Succes!
============================================
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hier mee aan de slag!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
of voordat je alles gaat demonteren: vervang de LHM eens en maak het reservoir en de filters schoon. en daarna het complete systeem spoelen. gebruik de zoekfunctie maar eens. wellicht zit er een opeenhoping van vuil in je drukregelaar of opbrengstverdeler. dit kan in ieder geval geen kwaad en het kost je ongeveer 4 liter LHM. baat het niet, schaadt het niet.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:of voordat je alles gaat demonteren: vervang de LHM eens en maak het reservoir en de filters schoon. en daarna het complete systeem spoelen. gebruik de zoekfunctie maar eens. wellicht zit er een opeenhoping van vuil in je drukregelaar of opbrengstverdeler. dit kan in ieder geval geen kwaad en het kost je ongeveer 4 liter LHM. baat het niet, schaadt het niet.
groeten Pasqual.
Het systeem is dit jaar al gereinigd. Heb zo’n 2500km gereden met spoelvloeistof, daarna weer keurig gevuld met verse LHM.
Update van vandaag:
Had gisteren zo de balen van de hydrauliek, heb een hamer gepakt en de opbrengstregelaar een paar dreunen gegeven. Wat schertst mijn verbazing: de accumulator slaat weer vrolijk aan (tikken), het stoplampje gaat weer netjes uit en de wagen komt weer fatsoenlijk op rijhoogte.
Bij deze dus de schuldige gevonden: de opbrengstregelaar.
Heb ik gelukkig al liggen, dus nu zo snel mogelijk ff vervangen.
Daarna de volgende klus:
Linker aandrijf as vervangen en olie + filter vervangen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
De vorige eigenaar van mijn auto had ook alleen een hamer en een schroevendraaier. Die heeft zeker ook naar die opbrengstregelaar lopen zoeken en in het proces alles maar een ram gegeven…..
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:De vorige eigenaar van mijn auto had ook alleen een hamer en een schroevendraaier. Die heeft zeker ook naar die opbrengstregelaar lopen zoeken en in het proces alles maar een ram gegeven…..
=========================================
Tja, kan je lang zoeken bij een ZX!!
Zelf heb ik gereedschap zat, daar ligt het gelukkig niet aan. Het enige wat ontbreekt is een sleutelplek die overdekt is.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Wel lekker dat je probleem tijdelijk zo opgelost kon worden.
Maar ja, aandrijfas en olie en zo is ook niet zo’n lekker klusje voor op straat. Das weer minder…..
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Wel lekker dat je probleem tijdelijk zo opgelost kon worden.
Maar ja, aandrijfas en olie en zo is ook niet zo’n lekker klusje voor op straat. Das weer minder…..
===========================================
Het ging me niet zozeer om het probleem tijdelijk op te lossen, maar meer om een aantal factoren uit te schakelen. Je kan alles wel meteen gaan vervangen, maar wat niet nodig is mag blijven zitten.
Ik weet nu tenminste dat de HD-pomp nog goed is en dat de accumulator het ook nog goed doet.
Tja, en die aandrijfas….., moet ik a.s. donderdag eerst maar eens ophalen en daarna zien we wel weer. Het voordeel is, dat je bij een aandrijfaswissel niet op de grond hoeft te liggen. Lekker comfortabel zitten op het gedemonteerde wiel is toch wat prettiger.
En oliewissel, eerst goed warmdraaien, en dan pas wisselen. Heb je ook weer wat warmte van het motorblok. Is toch een klusje wat in een kwartiertje gedaan is.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Nou dat klinkt alsof je het wel vaker gedaan hebt! Succes ermee!
Jos van der Voort
Ga je de lange of de korte aandrijfas vervangen?
Ik heb een probleempje met de lange as (bijrijderskant) waar hij soms “knakt” en ratelt. Maar ik heb begrepen dat ie daar oud mee kan worden. Als ik normaal rij heb je er niet eens last van, maar het zal toch een vervangen moeten worden.
Zou je me er hier eens een verslagje van willen doen incl. een paar foto’s indien mogeleij? Kan ik eventueel bepalen of ik het zelf kan ja/nee?
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Niet onder de auto liggen ?
Ik zou er voor die paar euro toch maar een nieuwe keerring in tikken.
Kan je in de toekomst onnodig leed voorkomen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
marx-7 schreef:Ga je de lange of de korte aandrijfas vervangen?
Ik heb een probleempje met de lange as (bijrijderskant) waar hij soms “knakt” en ratelt. Maar ik heb begrepen dat ie daar oud mee kan worden. Als ik normaal rij heb je er niet eens last van, maar het zal toch een vervangen moeten worden.
Zou je me er hier eens een verslagje van willen doen incl. een paar foto’s indien mogeleij? Kan ik eventueel bepalen of ik het zelf kan ja/nee?
Marc
Hangt er van af hoe handig je bent,maar is niks in zich zelf!! Juist het verwijderen van het onderste deel van de draag arm kan wel eens hard zijn,maar een paar goeie droge mokerslagen met een blok hout ertussen en die schiet zo los(normaal)!! ook niet vergeten van de 2 boutjes gedeeltelijk los te draaien aan het tussenlager!! en beiden een kwart te verdraaien!!
Piet Visser schreef:Niet onder de auto liggen ?
Ik zou er voor die paar euro toch maar een nieuwe keerring in tikken.
Kan je in de toekomst onnodig leed voorkomen
==============================================
Okee, die twee minuten was ik in de gauwigheid ff vergeten. Moet zeggen, als je het met beleid doet, de aswissel, dan heeft de keerring ook niets te lijden. Met de aswissels tot nu toe die ik gedaan heb, is het nog nooit gekomen tot een olielekkage achteraf.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.