bogaard77 schreef:olie door de druksensor onder het inlaatspruitstuk(de draad gaat vaak los in de buurt van de dynamo)
Gevonden !! maar als ik aan dit draadje , waar een blauw “mannetje"stekkertje aanzit ..een blauw “vrouwtje stekkertje koppel, die ik nog over heb en waar stroom op zit als ik het contact aanzet en geen stroom als ik het contact uit heb, gaat er geen olielampje branden…hmm suggesties..lampje is goed
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blauw is WATERtemp!. Als je blok te heet wordt schakelt het sensortje naar aarde je lampje aan!
Olie is een dunner bruin stekkertje!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oke ik zoek verder, maar even een fototje van het motorruim waarin ik zoek
je ziet dat er onder de benzinepomp twee stekkertjes zitten een geledraad met een blauw stekkertje en rechts daarvan nog een andere aansluiting waarvan de draad links in beeld is met de twee gele stekkertjes. De draad met de blauwe stekkertjes die ook links onder in het plaatje is te zien, loopt naar achteren bij mijn inlaatspruitstuk, vandaar dat ik dacht dat deze voor de olie was.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die gele ronde (twee kanten geel) is denk ik je olie zender draad. DIe gele draad met blauw stekkertje( hoort er niet op) weet ik zo niet. De oliedruk sender zit onder je benzine pomp(die goed in beeld is)!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb mij nogmaals verdiept in het gele kabeltje met het blauwe stekkertje gaat naar het onderstaande “ding” wat ik steeds vergeet dat het ook in mn auto zit en waarvan tot nu toe niemand mij heeft kunnen vertellen waarvoor het dient. Als ik rij dan gaat het metertje ongeveer tot 4..iets met druk ..maar welke druk ?
Oliedrukmeter
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
4 bar is een perfecte oliedruk voor een DS. Als je een zon extra klokje aangesloten hebt kan het zijn dat de zender daarvan in de plaats zit van je oliedrukzender voor het waarschuwingslampje. In ieder geval iets om te checken. Als het wel goed zit heb je of een dubbele oliedrukzender of een T-stukje met twee oliedrukzenders aangesloten.
Oliedrukmeter !! Oke dat was mij niet duidelijk, maar dit geeft dus de oliedruk aan maar zal waarschijnlijk niet aangeven als er te weinig olie in de motor zit, zoals een olie waarschuwingslampje wel doet ..of niet ?
Op dit zendertje zitten dus twee draden aangesloten, de het gele kabeltje met het blauwe stekkertje en dus die gele ronde draad (twee kanten geel).
pete72ds schreef:Oliedrukmeter !! Oke dat was mij niet duidelijk, maar dit geeft dus de oliedruk aan maar zal waarschijnlijk niet aangeven als er te weinig olie in de motor zit, zoals een olie waarschuwingslampje wel doet ..of niet ?
Op dit zendertje zitten dus twee draden aangesloten, de het gele kabeltje met het blauwe stekkertje en dus die gele ronde draad (twee kanten geel).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
pete72ds schreef:Oliedrukmeter !! Oke dat was mij niet duidelijk, maar dit geeft dus de oliedruk aan maar zal waarschijnlijk niet aangeven als er te weinig olie in de motor zit, zoals een olie waarschuwingslampje wel doet ..of niet ?
Het waarschuwingslampje doet hetzelfde, alleen minder nauwkeurig. Als er te weinig olie is zal de pomp niet meer goed werken en valt de oliedruk dus weg…
Dan heb je wel ECHT te weinig olie, dus het lampje is bepaald geen alternatieve peilstok.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lijkt me sterk! Een zender voor een meter is een variabele weerstand. Een zender voor een lampje is een schakelaar. Aan of uit dus..
Zoals het nu zit gaat het lampje niet werken TENZIJ de zender TWEE APARTE aansluitingen heeft!
Je lampje geeft normaal niet aan of er te weinig olie in je carter zit. alleen of de druk te laag is! Met te weinig olie is de druk mogelijk ook te laag maar niet noodzakelijk..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik bedoelde dus ook, dat de functie van het lampje en de meter in principe gelijk is, namelijk oliedruk aangeven. Of had je het niet tegen mij?
Pete,
Als er twee aansluitingen op die zender zitten dan zou het moeten kloppen. De ene aansluiting (geel/blauw) werkt in ieder geval voor je meter en het waarschuwingscontact zou je nu moeten checken. Volgens mij zou het oliedruklampje moeten gaan branden als je de gele draad aarde laat maken. Als dat het geval is dan zit het probleem dus in het waarschuwingscontact op je drukzender want dat lampje zou wel kort moeten branden bij het starten van je motor totdat er voldoende oliedruk is.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:Ik bedoelde dus ook, dat de functie van het lampje en de meter in principe gelijk is, namelijk oliedruk aangeven. Of had je het niet tegen mij?
ja.. of nee.. eeehh.. dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
De oliedruk sender zit onder je benzine pomp(die goed in beeld is)!
piet, zie jij kans je camera vast te laten leggen hoe de oliedruksensor in je blok zit geschroefd? Die sensor moet eruit zien als een soort tonnetje met aan de bovenkant 1 of 2 aansluitingen.
Normaal gesproken kan een dergelijk tonnetje niet zomaar in je blok worden geschroefd vanwege de dikte ervan. Er moet dus een T stuk of een L-stuk geschroefd zitten in de originele opening.
Voor de aansturing van de de oliedrukschakelaar (het lampje op je klokkenwinkel) moet er dus een draad lopen vanaf 1 van de aansluitpunten van de oliedruksensor of bij montage van een T-stuk kan de originele oliedrukschakelaar weer zijn gemonteerd maar dan moet er wel een draad zijn aagesloten.
Trouwens je bent toch begin december met mij meegereden in mijn BX toen je DS was gestrand met afgebroken uitlaatspruitstukbouten….
ik lees er niets over dus alles weer top? gr. Frank