irritant is anders dan verblind worden
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Simpele Ziel schreef:irritant is anders dan verblind worden
Kan, maar hoeft niet. Irritant kan ook verblindend zijn, al dan niet deels-verblindend.
Daarnaast is het een natuurlijke reactie om je ogen iets te sluiten bij irritant licht. Dit om te voorkomen dat je wel verblind gaat worden.
Je ogen iets sluiten is niet iets wat echt wenselijk is in het verkeer.
Ik heb een hekel aan iedereen die mislichten voert als het niet mistig is. Als je mistlichten hebt behandel ze dan als groot licht, en doe ze uit als je een tegenligger ziet. Sjonnie bakken hebben ze ook nog vaak verkeerd afgesteld staan waardoor je helemaal niets meer ziet.
Ik laat ook duidelijk merken dat ik er een hekel aan heb. Ik zet groot licht aan als ik verblind wordt. Als de tegenpartij dan ook de grootlichten aanzet, geef ik een salvo op mijn claxon. (dit soort dingen overkomt mij alleen bij golf/astra/kadett rijders…)
Ook heb ik een hekel aan mensen met achteraf ingebouwde xenon lampen, op een of andere manier verblinden die erger dan standaard xenon van nieuwe auto’s.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
M&M schreef:GoofBlikscha schreef:
Ook heb ik een hekel aan mensen met achteraf ingebouwde xenon lampen, op een of andere manier verblinden die erger dan standaard xenon van nieuwe auto’s.
Omdat fabrieks-af Xenon automatische hoogte correctie heeft en die after market pitten volgens mij niet ...
en omdat een niet schone lens (geen koplampsproeires bij aftermarket ) meer verstrooiing geeft.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
En nog een linkje naar hoe het wel moet met het voeren van verlichting: .
Ik kan me de irritatie wel voorstellen bij het gebruik van dimlicht met mistlicht voor. Overdag zou de combinatie met stadslicht veel beter zijn.
Ik zet wel de mistlichten vóór aan op smalle weggetjes in de polder, daar vertoef ik nogal vaak. In dit donkere jaargetijde kan je de (modder)weg nauwelijks onderscheiden van de berm.
Fout, maar ik doe het toch:
Ook goed, maar formeel fout:
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@Patrick, aub zeg, ik wordt zowat verblind
GoofBlikscha schreef:
Ik laat ook duidelijk merken dat ik er een hekel aan heb. Ik zet groot licht aan als ik verblind wordt. Als de tegenpartij dan ook de grootlichten aanzet, geef ik een salvo op mijn claxon. (dit soort dingen overkomt mij alleen bij golf/astra/kadett rijders…)
Typisch, dit zie en hoor ik alleen maar Citroën rijders doen
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Simpele Ziel schreef:
Typisch, dit zie en hoor ik alleen maar Citroën rijders doen
Iets met tolerantie?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik voer ze wel eens in situaties waar het eigenlijk niet mag; op onverlichte wegen waar ik met groot licht rijd. Bij een BX heb je dan weinig verlichting meer op de weg dichter voor je, dus dat duistere deel vul ik dan op met de mistlampen. Ik ga natuurlijk wel meteen naar dimlicht + geen mistlampen als er tegenliggers aankomen.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simpele Ziel schreef:langevelsloo schreef:Mensen die mistlampen voeren i.c.m. dimlicht krijgen van mij standaard altijd grootlicht terug!!!
En helemaal als het regent. Het water op de voorruit gaat glinsteren en de weg spiegelt omdat het nat is.
Donder op met je ‘stoere’ lampjes!
Zo dat ben ik kwijt…Ik gebruik ze dan ook niet ‘savonds…
Persoonlijk ben ik er meer voor om in de regen stadslichten te voeren.. maar dat is een andere discussie.
naar mijn idee proberen altijd dimlicht te voeren.
waarom niet?
in de zomer onzin?
juist in de zomer, aangezien je dan nog wel eens vanuit een licht gebied ergens de schaduw inrijdt, dan kan je toch iemand sneller zien in die donkere schaduw.
maar goed idd andere discussie
Ik zag gisteravond ook nog een Renault rijden met mistlicht aan.
Vorige week met die mist weer gemerkt dat het bijzonder irritant is als tegenliggers mistlicht (of zijn het verstralers) aan hebben staan. Je ziet echt helemaal niks meer dan. Zou verboden moeten worden…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Caroline81 schreef:Vorige week met die mist weer gemerkt dat het bijzonder irritant is als tegenliggers mistlicht (of zijn het verstralers) aan hebben staan. Je ziet echt helemaal niks meer dan. Zou verboden moeten worden…
Volgens mij is het de combinatie dimlicht en mistlicht die de boosdoener is. Maar ja dankzij Europese regels moet die combinatie nu juist wel gebruikt worden. Zie verder voor in het draadje voor de foto’s.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is gewoon veels te veel licht aan de voorkant als je allebei hebt aan staan. Je rijdt een witte muur in, zeker als je een aantal auto’s achter elkaar hebt met het zelfde grapje dan ben ik blij als ik de weg ken….
Het is inderdaad zo, als men stadslicht icm mistlicht voert zou ik er veel minder problemen mee hebben! Maar helemaal als het een beetje regent, je ziet helemaal niets meer. Maar civic en golf jeugd kan dat niets schelen. (sorry voor de stereotypes, maar ik kom ze dagelijks tegen…)
Ik heb zelf ook mistlichten in de BX deauville zitten, maar heb ze niet aangesloten. Alleen al om te voorkomen dat ik ze gebruik
Als men het voor de ‘leuk’ doet, draai er dan simpele lampjes in die alleen de unit verlichten.
Als je op een donkere weg rijdt waar geen tegenliggers zijn, vind ik het ook prima als je alle lampen gebruikt die er op je auto zitten. Doe ze alleen wel uit als je een tegenligger tegen komt, het komt mij regelmatig voor dat men dat vergeet, of principieel niet doet. (al 3x voorgekomen bij mercedes rijder vsus acadiane…) Mijn vader had daar een oplossing voor: 2 Hella Rallye2000 lampen op het dak. 1 keertje seinen, probleem opgelost
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In de meeste gevallen vind ik ze inderdaad nutteloos al ziet het er wel cool uit, en zie je dichtbij idd een stuk meer. Ik vind ze wel erg handig op onverlichte, bochtige wegen, en daarvoor heb ik toch graag op de auto zitten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!