Vandaag was de velgenboer bezig om nieuwe licht metaaltjes erop te schroeven!
Hij zegt je hebt een probleem.
Ik dacht wat lult hij nou weer!
Hij zegt je verliest LHM!
Wat bleek.. t spul sijpelde er gewoon onderuit.
In het midden van het motor ruim.
Dikke plas groen spul op de grond. Lampje aan op me dash!
Dat betekende dus :
auto laten staan! Morgen wordt ie opgehaald met een autoambulance en gaat ie weer op eenzame hoogte in de garage!
Word je toch niet goed van! Nog geen 3 maanden terug 2 retour bundels vervangen (+/- 450 euri’s)
Wat kan dan het probleem dan zo 123 zijn?
Mvg Joost
de lhm-leidingen willen mede door de ouderdom ook nog wel eens breken.
chassis/auto staat stil terwijl de moter staat te schudden/trillen.
ik bedoel dus de leidingen welke vanaf het chassis =vast naar de moter
welke trilt lopen zoals voor de stuurbekrachtiging.
ook de retour van de drukregelaar wil er nogal eens uitschieten(zelf na montage/demontage)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:de lhm-leidingen willen mede door de ouderdom ook nog wel eens breken.
chassis/auto staat stil terwijl de moter staat te schudden/trillen.ik bedoel dus de leidingen welke vanaf het chassis =vast naar de moter
welke trilt lopen zoals voor de stuurbekrachtiging.
ook de retour van de drukregelaar wil er nogal eens uitschieten(zelf na montage/demontage)
Wat zijn de kosten dan, die horen bij de evt oorzaken die je nu op noemt!
Mvg Joost
je zult echt fff onder de auto moeten kijken, voor het zelfde is de retour van de drukregelaar er uitgeflopt en kost het je niks deze kun je terugduwen met een tangetje (slang zal wel glad zijn vanwege de LHM)
lekt hij als je de moter uitzet of als de moter draait ???
als hij lekt bij uitgezete moter is het een retour anderom een drukleiding
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:je zult echt fff onder de auto moeten kijken, voor het zelfde is de retour van de drukregelaar er uitgeflopt en kost het je niks deze kun je terugduwen met een tangetje (slang zal wel glad zijn vanwege de LHM)
Kan daar nu niet naar kijke.. Auto staat nog bij de velge boer en word morge met auto ambulance opgehaald!
lekt hij als je de moter uitzet of als de moter draait ???
als hij lekt bij uitgezete moter is het een retour anderom een drukleiding
Goed dat je hier naar vraagt! wilde het nog vermelden omdat t mij namenlijk ook al opviel!
Want hij stopte met lekken terwijl er nog lhm in het vat zat!
De auto lekt dus als de motor aan is!
Dus dit gaat me geld kosten aan een druk leiding?
Dit kan ik nie onder de garantie van de evt kapote retourleiding drukke(omdat dat het dus waarschijnlijk niet is!)
Wat kost een drukleiding|? en zit dat ook verbonden in een t stukje en daar weer 30 slangen aan vast of is dat 1 slang?
Mvg Joost
bij draaiende moter dan spuit het eruit en is het dus een drukleiding.
helaas voor jou heb je dan inderdaad geen garantie op het vervangen.
een drukleiding hoeft niet veel te kosten.
het zit ‘m meer in het arbeidsloon: looppt de leiding van voor naar achteren dan moet i op de brug (bijv. leiding naar de hoogteregelaar achter) maar er is hoop…......................
er worden ook wartels geleverd door o.a. chyparse/soesterberg >>
mocht de leiding verder in goede staat zijn en gaat het om een gaatje in de leiding dan deze op de desbetreffende locatie doorzagen en er een wartel tussenzetten.
Zelf ben ik iemand die dan toch maar de gehele leiding vervangt en de wartel alleeen als noodoplossing ziet
maar aangezien ie bij de velgenboer staat is de wartel (in dit Geval) een goed alternatief ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:bij draaiende moter dan spuit het eruit en is het dus een drukleiding.
helaas voor jou heb je dan inderdaad geen garantie op het vervangen.
een drukleiding hoeft niet veel te kosten.
het zit ‘m meer in het arbeidsloon: looppt de leiding van voor naar achteren dan moet i op de brug (bijv. leiding naar de hoogteregelaar achter)
Ik denk dat het gaat om een leiding die naar de hoogteregelaar voor toegaat! Maar daarom vroeg ik: is dit dan 1 leiding of zitten daar meerdere aan vast?
Ik bedoel daarmee, dat de prijs dan nog welleens kan meevallen als het maar gaat om 1 slangetje ofzoiets! Zijn ze natuurlijk minder lang mee bezig dan dat ze een hele bundel slangen opnieuw moeten aanbrengen!
er worden ook wartels geleverd door o.a. chyparse/soesterberg >>
mocht de leiding verder in goede staat zijn en gaat het om een gaatje in de leiding dan deze op de desbetreffende locatie doorzagen en er een wartel tussenzetten.
Zelf ben ik iemand die dan toch maar de gehele leiding vervangt en de wartel alleeen als noodoplossing ziet
maar aangezien ie bij de velgenboer staat is de wartel (in dit Geval) een goed alternatief ops:
Jah goed hij word morgen vroeg opgehaald bij de velgen boer.
Dus dan staat ie in de garage en dan moeten ze er daar maar eens naar kijken op de brug!
Hopelijk valt er dan zon wartel te monteren want ik zie het nu ff nie zitten om weer een dikke rekening te gaan ontvangen van een paar rubberen slangetjes!
Maar een wartel is dan natuurlijk alleen te plaatsen als de breuk midden in de leiding zit! Wanneer dit bij een t stukje zit dan lukt dat natuurlijk niet!
(toch?) Daarom wilde ik ook weten of er een afzonderlijke leiding is of dat alles in 1 bundel hangt.
Mvg joost
gelukkig hebben de lhm-drukleidingen GEEN last van T-splitsingen zoals de retourleidingen (beter bekend als: de octopus )
alle drukleidingen hebben een begin en een einde ZONDER aftakkingen.
dus fff op de brug kijken welke het is,dan een wartel maar die zal je wel niet hebben zodat je de lekkende leiding zal moeten verwijderen.
dan naar een citroen dealer (een beetje dealer heeft verschillende leidingen op voorraad) al maken ook een heleboel dealer deze zelf
Ik hoopt dat het laatste voor jou van toepassing hebt zodat je gelijk de juiste lengte hebt
suc6
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:gelukkig hebben de lhm-drukleidingen GEEN last van T-splitsingen zoals de retourleidingen (beter bekend als: de octopus )
alle drukleidingen hebben een begin en een einde ZONDER aftakkingen.
dus fff op de brug kijken welke het is,dan een wartel maar die zal je wel niet hebben zodat je de lekkende leiding zal moeten verwijderen.
dan naar een citroën dealer (een beetje dealer heeft verschillende leidingen op voorraad) al maken ook een heleboel dealer deze zelfIk hoopt dat het laatste voor jou van toepassing hebt zodat je gelijk de juiste lengte hebt
suc6
Ohw dat scheelt dat er dan (als het om de drukleidingen gaat) geen aftakkingen aan zon ding zit!
Scheelt in prijs !
Hopelijk heeft de garage ‘t probleem morgen verholpen!
Enig idee op wat voor een kosten ik rekenen kan?
Incl btw, incl arbeidsloon, inc een bepaald onderdeel, inc Lhm en wat dr nog meer bij komt kijken.
Ff een globale schatting dan he. Hoeft niet super nauwkeurig!
Zat zelf dan zoiets te denken aan €100,-
Kan dat in de buurt komen?
Mvg joost
Mischien nog ff handig om te vermelden:
Normaal als mijn bix uit is en hij staat in de laagste stand, en ik zet mijn hoogte hendel op de rijstand komt de auto niet omhoog!
(logisch lijkt mij)
Maar dat gebeurde dus nu wel. Ik weet niet of dit wat uit maakt en of jullie wat aan deze informatie hebben.
Mvg Joost
is het een leidinkje van 50 cm dan is het een kwartiertje werk
is het een leiding van voor naar achteren dan wordt het al (financieel)
iets meer ................. dus moeilijk te zeggen maar met 100 euro kom je toch aardig in de richting.
100 euro is 2 uur arbeidsloon
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Van voor naar achteren lijkt me haast onmogelijk, omdat de lhm er aan de voorkant uit lekte. Of je bedoelt dat de leiding die naar achteren loopt, aan de voorkant kapot is!?
Als je aan de voorkant onder de auto keek dan zag ik een rond ding zitten waar de Lhm van af sijpelde!
Weet iemand mischien hier nog iets vanaf???:
Normaal als mijn bix uit is en hij staat in de laagste stand, en ik zet mijn hoogte hendel op de rijstand komt de auto niet omhoog!
(logisch lijkt mij)
Maar dat gebeurde dus nu wel. Ik weet niet of dit wat uit maakt en of jullie wat aan deze informatie hebben.
Mvg Joost
heeft i stuurbekrachtiging : :
en was dat ronde ding groen van kleur :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nee geen stuurbekrachtiging.
Dat ronde ding was gewoon van metaal kleur
(mischien klein beetje groen vanwege de LHM die er langs droop )
Maar dat bedoel je natuurlijk er niet mee
Mvg Joost
klopt…...... ik dacht mischien is het de voorraadbol.
de leidingen daar willen nogwel eens breken
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Vanochtend is mijn bixje dus met de auto ambulance opgehaald!
Op de brug ermee, en wat schetst tot mijn verbazing!
Lhm circuit = kurk droog
Geen lekkage aan het lhm gebeuren!
Wat er wel aan de hand is:
Koelwatercircuit is leeggelopen. De boosdoener was een gescheurde leiding naar de waterpomp.
Wel raar want mijn lampje van het lhm systeem op t dashboard lichte op en d’r lekte groene vloeistof uit!
Koelwatervloeistof dus! Wel raar dat dat dan ook groen is.
Ik was dr van overtuigd dat het lhm was.
Maar al met al valt het me reuze mee dat me lhm systeem in orde is en dat ik er nog vanaf kom met een relatief goedkope reparatie!
Dan staat deze topic dus nu verkeerd!
Mvg Joost
Ps. De gedachte dat het dus een drukleiding was vanwege het niet meer lekken bij stilstaande motor kwam dus omdat toen ik mijn motor uitzette me koelvloeistof dus op was! (ik was de in de veronderstelling dat het Lhm was) Maar toch fijn dat ik dat nu ook weer weet voor evt de volgende keer, als er dan wel wat mankeert aan het lhm circuit! Maar jah ik hoop niet dat ik dat nog een keer mee ga maken!