Beste Citroën-kenners,
Ik heb een C15, diesel, bouwjaar ‘91 waarin ik een koelwatertemperatuurmeter geplaatst heb. Zo heb ik gemerkt dat de temperatuur bij warmer weer hoog oploopt en moeilijk onder controle te houden is. Als ik sneller dan 120 km/u rij, blijft de temperatuur stijgen tot oververhitting indien ik niet terug 110 km/u of trager ga rijden. Ik heb recent een nieuwe radiator geplaatst, daaraan zal het dus niet liggen. Het koelvloeistofniveau staat goed en ik hoef nooit bij te vullen. De termostaat is ook al vervangen maar het probleem bleef hetzelfde. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hievan kan zijn? Ik dacht zelf aan de waterpomp. Is het mogelijk dat deze door slijtage te weinig water rondpompt?
Waterpomp is een goeie optie, in ieder gevalnooit verkeerd om te vervangen (zit volgens mij bij distributie dus riem en spanners moeten gelijk vervangen worden).
Het is ook wel bekend dat sommige diesels door koelproblemen bij hoge snelheden, temperaturen en belasting warm worden, gevolg van te weinig koeling door rijwind.
Dit kun je ook oplossen door bijv twee koelvinnen te monteren ipv eentje, en je kunt deze vinnen zelf gaan aansturen met een schakelaar. als de motor dan boven 100 graden komt zet je de vinnen gewoon aan!
succes
Emiel
Emiel bedankt voor uw antwoord.
Op de radiator zitten reeds twee koelvinnen, eens boven de 95 graden slaan deze aan. Dit is echter niet genoeg om bij warm weer en sneller dan 110 km/u de temperatuur onder controle te houden.
Ik ga toch eens overwegen om een nieuwe waterpomp te laten plaatsen.
Johan.
ik heb zelf een benzine dus weet niet hoe het bij een diesel is, maar zit er onder de motor een afschermplaat?
zo ja gewoon die plaat weghalen
maar zeker welkom op het forum
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Aan Paso,
Er zit geen afschermplaat onder, die kan ik dus niet wegnemen.
Maar toch bedankt voor de tip.
Johan.
Rataplan,
De koelsensor is geplaatst in het thermostaathuis, ter vervanging van de sensor die enkel de rode lamp van oververhitting stuurt. Het is mogelijk dat de sensor verkeerde waarden aangeeft, ik ga dat in ieder geval eens controleren zoals je zegt in kokend water en de massa eens kortsluiten. Dat mijn motor nooit overkookt is omdat ik voorzichtig ben, als de temperatuur tijdens het rijden meer dan 100 graden bedraagt (enkel bij warm weer en sneler rijden) ga ik trager rijden of stop ik even tot de temperatuur weer normaal is. In de file bij warm weer loopt de temeratuur op tot net boven 100 graden, waarna de fans de temperatuur weer naar beneden brengen. Het is eigenlijk enkel bij (zware) belasting dat de temperatuur op hol slaat.
Ik laat je nog wel iets weten als ik de tests uitgevoerd heb.
Johan.
Kan ook wezen dat je motorblok van binnen erg vuil is,aanslag in de koelruimtes door verkeerde koelvloeistof,of gewoon roest,van de cylinderbussen. gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Aan Rataplan,
Ik heb de temperatuurmeter en sensor getest door in kokend water te leggen. De meter geeft 100 graden aan, daar zit het probleem dus niet.
Aan I Claudius,
Mocht het motorblok vuil zijn binnenin bestaat er dan een manier om dit vuil te verwijderen of toch te verminderen zonder het blok te moeten demonteren? Een of andere toevoeging aan de koelvloeistof?
Johan.
Je zou het flink door kunnen spoelen met een tuinslang,eerlijk gezegd zou ik het niet weten,misschien is er in de handel een special middeltje te krijgen,om het binnenin schoon te maken.
Is het misschien mogelijk,dat er zo’n “anti-radiatorlek pil” ooit in gedaan is??
dat is handig als je een lek hebt,maar funest voor het verdere koelleven,ik heb er wel eens een verstopte kachel van gehad,doet de kachel het wel goed bij jou?? gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
een nieuwe radiateur doet wonderen kijk ook even op
http://www.dakarteamee.startje.com ops:
Rataplan,
Met zware belasting versta ik de motor veel vermogen laten leveren. Dit kan dus door snel te rijden (in mijn geval sneller dan 110 km/u bij warm weer) of veel en snel accelereren. Al dan niet zwaar geladen. De ‘normale’ temperatuur bij mijn C15 is net boven de 80 graden. De fans gaan draaien op ongeveer 95 graden. Het eigenlijke probleem is dus als ik te veel verg van de motor door bv te snel te rijden, de temperatuur blijft oplopen. Zelfs als de fans draaien.
Smedo,
Vorig jaar heb ik een splinternieuwe radiator geplaatst, daar kan de oorzaak van het probleem naar mijn mening niet liggen. (ik heb uw website bekeken )
Aan de hand van de reacties hier en ook zaken die ik op ander fora gelezen heb vermoed ik dat de kanalen in het motorblok vervuild zijn.
Ik ga het koelsysteem eens reinigen met behulp van een produkt zoals
Forté Cooling system flush.
Ik zal hier dan posten wat het resultaat is.
Johan.
Re: C15 Probleem met de koeling
CVijftien schreef:Ik dacht zelf aan de waterpomp. Is het mogelijk dat deze door slijtage te weinig water rondpompt?
kan dus zeker http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=327102#327102
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Paso,
Ik heb het topic dat je aangeeft doorlezen. Het kan dus inderdaad zijn dat de schoepen op de waterpomp bij mijn C15 ook afgesleten zijn. Ik ga eerst het koelsysteem eens spoelen. Als dat geen goed resultaat geeft laat ik de waterpomp vervangen.
Johan.
nog ne Johan
grtz Johan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nog even een update.
Ik heb het probleem met de koeling opgelost. De oorzaak van het te warm worden heb ik niet kunnen achterhalen, maar ik heb een nieuwe Berlingo 1.6 HDI gekocht . Ik hoef me nu geen zorgen meer te maken dat de temperatuur te hoog oploopt.
Iedereen die deelnam aan dit forum, bedankt voor het meedenken.
Johan.
niet weglopen, voor de Berlingo is er hier ook een plekje op het forum
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017