1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
aandrijfas vervangen - enkele vraagjes
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 03 december 2006 03:20 PM

nadat recentelijk de rechteraandrijfas van mijn auto door de garage is vervangen en daarmee alle rare geluiden verdwenen waren, begon 2 weken later de linker toch ook maar te laten merken dat ie z’n beste tijd gehad heeft. wederom verbazend dat het lijkt alsof beide hoezen nog gewoon heel zijn, maar dat zal dan dus wel niet.

de linker wil ik dus zelf gaan vervangen en daar had ik een paar vraagjes over:

-nieuwe aandrijfasmoer, waar haal ik die? dealerspecifiek of heeft elke onderdelenzaak zoiets liggen?

- bij de vorige aandrijfasvervanging (eerste week van november) is waarschijnlijk de bakolie vervangen. als dit zo is zou ik dan gewoon wat ik uit de bak opvang later er weer in kunnen gooien of raak ik zoveel kwijt dat ik maar beter wat extra kan halen?

-haynes zegt dat de boutjes bij de onderste fuseekogel ook vernieuwd móeten worden. is dit noodzakelijk? in een ax-howto op dit forum werd het niet echt vermeld.

-nog andere adressen voor gereviseerde aandrijfassen in de regio delft (naast een eerder op dit forum genoemd adres in Barendrecht) die de moeite waard zijn?

alvast bedankt voor antwoorden!

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 december 2006 11:25 PM
  [ # 1 ]

Re: aandrijfas vervangen - enkele vraagjes

mkatgert schreef:

nadat recentelijk de rechteraandrijfas van mijn auto door de garage is vervangen en daarmee alle rare geluiden verdwenen waren, begon 2 weken later de linker toch ook maar te laten merken dat ie z’n beste tijd gehad heeft. wederom verbazend dat het lijkt alsof beide hoezen nog gewoon heel zijn, maar dat zal dan dus wel niet.

Net als met gloeilampjes voor, gaat de een, komt de ander. Hoezen kunnen wel heel zijn, maar aangezien er meestal 2 generaties voor 1 as staat, kan het zijn dat er wat vuil is ingekomen toen de eerste gescheurd was.

mkatgert schreef:

de linker wil ik dus zelf gaan vervangen en daar had ik een paar vraagjes over:

-nieuwe aandrijfasmoer, waar haal ik die? dealerspecifiek of heeft elke onderdelenzaak zoiets liggen?

Ik kreeg hem bij de as zelf aangeleverd en anders kan die onderdelenboer hem wel leveren. Afhankelijk vd staat kan je hem ook hergebruiken.

mkatgert schreef:

- bij de vorige aandrijfasvervanging (eerste week van november) is waarschijnlijk de bakolie vervangen. als dit zo is zou ik dan gewoon wat ik uit de bak opvang later er weer in kunnen gooien of raak ik zoveel kwijt dat ik maar beter wat extra kan halen?

Het verlies is gering en zou dus te herbruiken zijn. Als je het maar schoon weet te houden…. wat vaak een kunst is. Bovendien wat kost 2 liter bakolie?

mkatgert schreef:

-haynes zegt dat de boutjes bij de onderste fuseekogel ook vernieuwd móeten worden. is dit noodzakelijk? in een ax-howto op dit forum werd het niet echt vermeld.

Hmm, ik heb geen boek erbij gehad. Dus ook geen bout vervangen. wagen rijd nu al een aantal jaren…

mkatgert schreef:

-nog andere adressen voor gereviseerde aandrijfassen in de regio delft (naast een eerder op dit forum genoemd adres in Barendrecht) die de moeite waard zijn?

Er zijn velen, allemaal kosten ze geld. De wandelgangen hebben het er wel over dat Duitsland goedkoper schijnt te zijn… Of dit zo is..

Mijn laatste assen komen van een sloper en ze zijn toevallig ook goed.

mkatgert schreef:

alvast bedankt voor antwoorden!

Geen dank, graag gedaan, service voor elkaar.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 04 december 2006 11:22 AM
  [ # 2 ]

Re: aandrijfas vervangen - enkele vraagjes

GoodOldDiesel schreef:
mkatgert schreef:

-nog andere adressen voor gereviseerde aandrijfassen in de regio delft (naast een eerder op dit forum genoemd adres in Barendrecht) die de moeite waard zijn?

Er zijn velen, allemaal kosten ze geld. De wandelgangen hebben het er wel over dat Duitsland goedkoper schijnt te zijn… Of dit zo is..

Mijn laatste assen komen van een sloper en ze zijn toevallig ook goed.

Sloper doe ik liever niet, het gaat me ook niet zozeer om de prijs. Ik had begrepen dat die uit Barendrecht prima zijn maar ik vermoedde wel dat er vast nog andere bedrijven waren die aandrijfassen reviseren. Een beetje keuze kan geen kwaad… Smile

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, duidelijk allemaal, heb ik zeker wat aan!

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 04 december 2006 11:30 AM
  [ # 3 ]

Kijk ik koop wagens compleet en sloop ze tot de grond. Zodoende had ik ook een paar assen over…

Tja wat doe je dan daarmee? Voor oudijzer gooien of oprijden? Aangezien hier nog de eerste set hoezen op zat (kun je herkennen aan die maffe klembandjes) en de hoezen zelf netjes waren, trok ik de conclusie dat ze redelijk jong van km zijn…

Zodoende.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 december 2006 02:00 PM
  [ # 4 ]

Tsja, volgens mij heb je ook op een ruilas gewoon garantie hoor Rolling Eyes
2liter bakolie kost je overigens 12euro zoveel bij de Peugeot dealer en de keerring aan bakzijde kost iets van 10.- bij Peugeot en ik geloof 8.- bij de Citroën…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 december 2006 03:05 PM
  [ # 5 ]

Mja, een orginele viedt ook geen garantie, of het moet normaal zijn dat een orginele aandrijfas van een XM 2.1d na 50.000 in 2e breekt…

Overal heb je rotte appels tussen zitten, waarom bij een gereviceerde dan niet?
Denk zelfs dat het niet meer dan redelijk is om er minder van te verwachten, immers kost een revisie as je slechts 1/3 van een orginele bij de dealer.

v.w.b. de olie en de keering: kijk naar de startpost, er wordt gevraagd wat je nodig hebt, nou, een keerring aan bakzijde en 2 liter olie.
verder wordt er gevraagd wat 2 liter olie nou kost, ik was een paar weekjes terug 12euro zoveel kwijt voor een fles van 2 liter…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 december 2006 03:16 PM
  [ # 6 ]

Dan heb jij nog geen orginele Citroën aandrijfas na 50k in 2e zien breken, ik wel….

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 05 december 2006 03:23 PM
  [ # 7 ]

Ik betaal bij de onderdelenhandel 12 zoveel voor een liter.

De keerringen aan beide zijden zijn bij de Citroën ongeveer 11 euro samen. De grote aan de rechterzijde (dus wiel rechtsvoor) is zeg maar 6 euro, de andere is 5.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 december 2006 03:25 PM
  [ # 8 ]

Dan is de linker keerring bij Peugeot een stuk duurder.
Bij de materialen handel koste het idd. 12.50 per liter, op aanraden van ZX1.4i zijn we toen naar de Pug dealer gereden waar het dus de helft kost.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 05 december 2006 07:30 PM
  [ # 9 ]

Het komt eigenlijk bijna nooit voor dat een aandrijfas breekt!!!
Dit is dan echt een fabricagefout ofzo, meestal zal de homokineet het begeven en niet de as zelf!
Gewoon een as van een sloper afhalen. Reviseren is hetzelfde als bij gereviseerde motoren, paar nieuwe moertjes en boutjes, 3liter remmenreiniger en een poetsdoek en ze hebben de hele motor “gereviseerd”  Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 december 2006 07:34 PM
  [ # 10 ]

Moet ook haast wel een fabricage fout zijn geweest daar het een kaarsrechte scheur was aan wielzijde vlak achter de homokineet.

Maargoed, je zal daar maar even 189.- Ex. voor neergeteld hebben…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 05 december 2006 10:11 PM
  [ # 11 ]
Keezx schreef:


Voor zoiets ga ik naar de dorpsgarage, gaat uit een groot vat en kost 10€ voor 2 liter

Maarre , hoe vaak heb je nieuwe olie nodig?
Ik gooi altijd de oude olie gezeefd terug, heb je bijna niks nodig.

Dat kan ook ja, als je idd de mogelijkheid hebt om te zeven ed ed….

Ik ben denk ik lui dan, ik tap er gewoon nieuwe olie in.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 23 december 2006 02:12 AM
  [ # 12 ]

zo, binnenkort (morgen?) maar eindelijk eens beginnen, ik heb nu alles behalve een dopsleutel maatje 30 om de aandrijfasmoer los en weer vast te maken. ga ik dat formaat vaker nodig hebben tijdens het klussen (maw is het de moeite waard die zelf aan te schaffen) of is er iemand in de omgeving delft van wie ik zo’n formaat een dagje zou mogen lenen?

ps volgens de garage was de keerring aan de linkerzijde de grote, in tegenstelling tot wat er hieronder geschreven werd. ik heb dus nu een grote, maar wat het precies is daar kom ik dan morgen wel achter denk ik Wink rare is wel dat de grote goedkoper is dan de kleine Wink

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 23 december 2006 02:42 AM
  [ # 13 ]

Volgens mij is het 35 Wink . 36 werkt ook. Of de moer moet bij jou weer anders zijn.

Heb ik het verkeerd?

Jos van der Voort

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 23 december 2006 11:06 AM
  [ # 14 ]

het is 30, ik weet het zeker. ik heb een 1.4, die heeft een ander formaat moer.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 23 december 2006 11:45 AM
  [ # 15 ]

OK! Weer wat geleerd. Ander blok, andere bak (?), andere aandrijfassen, andere moer..

Toch?

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook