Wij hebben sinds vannochtend een probleem met onze Xantia 1.8 16v G3 uit 1995. Tijdens het rijden gingen alle lampen aan, en viel de auto uit.
—> koelsysteem leeg, verdamper bevroren. Nou dachten wij te zien dat de dop van het koelsysteem kapot was, na het bijvullen van de koelvloeistof gooide hij alles er weer uit via de dop. De dop zat ook niet vast, je kan hem zonder kracht losdraaien.
We hebben er nou een dop van een BX TZI op zitten, en nou gooit hij alles er niet meer uit. Nou hebben we alleen het probleem dat het koelsysteem niet te ontluchten is. Uit de ontluchtingspunten komt geen koelvloeistof, tenzij je het gas half in trapt. Dit gebeurt zowel met de dop van het systeem er op, al met de dop er af.
Wij denken dat er dus met stationair toerental geen circulatie is.
De meter op het dashbord geeft 80 graden aan, de koelfan gaat regelmatig aan, maar er komt geen warmte bij de kachel, want daar zit lucht in wat er niet uit wil….
Iemand een idee wat er aan de hand is?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Waterpomp te weinig opbrengst bij stationair toerental? Een slang verstopt? Iets anders kan ik eigenlijk niet verzinnen…
Hallo Goof,
Bij het lezen van je topic-start las ik dat je Xantia is voorzien van een gasinstallatie. Bij de beschrijving van je probleem kun je uitgaan van twee mogelijke oorzaken van het op druk raken van je koelsysteem.
1 Koppakking lek
2 Verdamper kaduuk (meest waarschijnlijk)
Dit is het meest waarschijnlijk omdat het systeem direkt weer op druk komt. Je kunt dit controleren door de koelslangen van de verdamper te halen en door te verbinden. Hierna op benzine rijden gedurende een redelijke afstand. Is je systeem nu redelijk drukloos is de verdamper de oorzaak.
Dit geldt natuurlijk allen voor een koelsysteem zonder luchtbel = ontluchten.
De juiste procedure is elders op het forum wel te vinden. Genoemde problematiek had ik ook, lag dus ook aan de (AG) verdamper.
Een waterpomp met lage opbrengst is constructief bijna onmogelijk tenzij het schoepenwiel van de as is losgeraakt. Bij het bijvullen een colafles vullen met koelvloeistof en die op zijn kop houden in het gat van de radiateur. Als het systeem zo goed als gevuld is kun je in de fles knijpen zodat je de laatste lucht uit het systeem perst. Vergeet niet je verdamper te onluchten, eventueel via de koelvloeistofaansluiting (slangeklem lossen en slang ietsje lostrekken totdat lucht ontsnapt)
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Is dat eigelijk wel helemaal veilig om met een andere dop erop te gaan rijden? Ik denk dat die bij een andere druk pas open gaat. Je druk in het systeem kan nu dus hoger worden dan waar het voor gemaakt is. Of zal dat wel mee vallen?
Groet Nico
Ik had op de site van de xantia club ook al iets vernomen van een verdamper. Wij hebben inderdaag een AG systeem, en we gaan morgen de boel eens doorverbinden.
Ook haal ik morgen even een nieuwe xantia dop van de sloop, want ik vertrouw het idd ook niet echt. Het gekke is dat de orginele dop gewoon echt niet meer vast zit. Net alsof dat veersysteempje stuk is. Nouja morgen gaan we het meemaken.
Dank voor de antwoorden tot zo ver!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Zo, vandaag een nieuwe dop op de radiator gezet, en de verdamper uit het systeem gehaald, ontluchten ging probleemloos, kachel werkt weer, en de kvs in het vat borrtelt niet meer.
Vervolgens een ritje naar de sloop gemaakt om een andere verdamper te scoren, van een gecrashte xantia. Ik heb deze verdamper er nu in geschoeft en het koelsysteem aangesloten/ afgevuld. Morgen ga ik het lpg systeem zelf weer aansluiten, en kan ik kijken of die verdamper echt goed is.
(koste trouwens 10 euro)
Ik heb vandaag dus lekker op benzine rond gereden in de xantia. Wat is dat een beest zeg Vandaag reed hij voor het eerst goed op benzine, en hoe..
Oja, heeft iemand toevallig nog een luchtfilterhuis voor een 1.8 16v liggen? die van ons is er een beetje niet. (zit nou een open luchtfilter in geknooid, klinkt echt geweldig, maar is niet praktisch..)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Rijd lekker he zon 1.8 16v Prima motor voor de Xant!! Ook heerlijk geraffineerd, tis gewoon een heerlijke auto. Alleen verkies ik toch mijn BX’je boven mijn ouders Xant. Komt vooral door het irritante schokken bij het wegrijden vanwege gare motorsteun
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het lpg systeem is ondertussen weer aangesloten, en werkt naar behoren!
We hebben allemaal het idee dat de auto ook sneller geworden is met deze verdamper, zal wel aan de afstelling liggen…
Het koelsysteem geeft geen problemen meer, dus het was inderdaad de verdamper!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993