marx-7 schreef:Ga je de lange of de korte aandrijfas vervangen?
Ik heb een probleempje met de lange as (bijrijderskant) waar hij soms “knakt” en ratelt. Maar ik heb begrepen dat ie daar oud mee kan worden. Als ik normaal rij heb je er niet eens last van, maar het zal toch een vervangen moeten worden.
Zou je me er hier eens een verslagje van willen doen incl. een paar foto’s indien mogeleij? Kan ik eventueel bepalen of ik het zelf kan ja/nee?
Marc
============================================
Zo te horen is de homokineet versleten. Deze geluiden hoor je dan hoofdzakelijk als je een bocht maakt.
Het vervangen van de lange as is iets omslachtiger, omdat de as halverwege nog eens apart in een steun/lager hangt.
In de vraagbaak staat echter duidelijk hoe alles in z’n werk gaat. Zelf heb ik de lange as nog nooit hoeven vervangen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Dat steunlager in de onderste motorsteun valt wel mee hoor.
De moertjes losmaken (= sleutel 10 geloof ik) en dan de L-vormige boutjes in de goede stand draaien en dan kan de aandrijfas er zo uit.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ZX-Enschede schreef:Dat steunlager in de onderste motorsteun valt wel mee hoor.
De moertjes losmaken (= sleutel 10 geloof ik) en dan de L-vormige boutjes in de goede stand draaien en dan kan de aandrijfas er zo uit.
en niet vergeten de boutjes eerst terug te plaatsen vOOr je de nieuwe as aanbrengt! ander krijg je hem er niet in en mag je terug herbeginnen! normaal hoeven ze er niet uit,maar ik weet dat ze er gemakkelijk van zelf uit vallen.
ZX-Enschede schreef:Dat steunlager in de onderste motorsteun valt wel mee hoor.
De moertjes losmaken (= sleutel 10 geloof ik) en dan de L-vormige boutjes in de goede stand draaien en dan kan de aandrijfas er zo uit.
=====================================
Okee, dat klinkt inderdaad als “appeltje/eitje”.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
en niet vergeten de boutjes eerst terug te plaatsen vOOr je de nieuwe as aanbrengt! ander krijg je hem er niet in en mag je terug herbeginnen! normaal hoeven ze er niet uit,maar ik weet dat ze er gemakkelijk van zelf uit vallen. Wink
Ik ben zelf niet zoon techneut maar ik heb nu al twee keer meegemaakt dat je ze niet eraf moet halen maar dat je ze moet verdraaien om de aandrijfas vrij te maken. Daarom zijn ze ook L-vormig (als dat een goede manier is om ze te beschrijven).
Als je ze er helemaal uithaalt dan loop je het risico om ze te vergeten en dat hadden wij dus gedaan bij het plaatsen van mijn donorblok…..
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ZX-Enschede schreef:en niet vergeten de boutjes eerst terug te plaatsen vOOr je de nieuwe as aanbrengt! ander krijg je hem er niet in en mag je terug herbeginnen! normaal hoeven ze er niet uit,maar ik weet dat ze er gemakkelijk van zelf uit vallen. Wink
Ik ben zelf niet zoon techneut maar ik heb nu al twee keer meegemaakt dat je ze niet eraf moet halen maar dat je ze moet verdraaien om de aandrijfas vrij te maken. Daarom zijn ze ook L-vormig (als dat een goede manier is om ze te beschrijven).
Als je ze er helemaal uithaalt dan loop je het risico om ze te vergeten en dat hadden wij dus gedaan bij het plaatsen van mijn donorblok…..
Weet ik hoor.
maar bij het verwijderen van de cardanas moet je lichtelijk wat scheef wringen om hem eruit te krijgen en dan gebeurt ‘t dat er 1 of beide L-boutjes uitvallen!! onlangs nog meegemaakt bij het vervangen van een complete voorbrug bij een BX diesel
macnail schreef:marx-7 schreef:Ga je de lange of de korte aandrijfas vervangen?
Ik heb een probleempje met de lange as (bijrijderskant) waar hij soms “knakt” en ratelt. Maar ik heb begrepen dat ie daar oud mee kan worden. Als ik normaal rij heb je er niet eens last van, maar het zal toch een vervangen moeten worden.
Zou je me er hier eens een verslagje van willen doen incl. een paar foto’s indien mogeleij? Kan ik eventueel bepalen of ik het zelf kan ja/nee?
Marc
============================================
Zo te horen is de homokineet versleten. Deze geluiden hoor je dan hoofdzakelijk als je een bocht maakt.
Het vervangen van de lange as is iets omslachtiger, omdat de as halverwege nog eens apart in een steun/lager hangt.
In de vraagbaak staat echter duidelijk hoe alles in z’n werk gaat. Zelf heb ik de lange as nog nooit hoeven vervangen.
Nee, de homokineet is het niet….dat was mijn eerste gedachte én die van de garage ook en die is een paar maanden geleden vervangen, maar het probleem is er nog steeds. Dus het is echt de as zelf, of beter gezegd het tussenlager
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Dat tussenlager: bedoelt de dealer daar het “steunlager” mee waar hierboven aan gerefereerd wordt.
Dat lager zit in de onderste motorsteun en is geen onderdeel van de aandrijfas.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Dat tussenlager: bedoelt de dealer daar het “steunlager” mee waar hierboven aan gerefereerd wordt.
Dat lager zit in de onderste motorsteun en is geen onderdeel van de aandrijfas.
Ik weet niet wat de dealer er mee bedoeld maar wat ik ermee bedoel is dat de lange as ergens halverwege een kleine knik maakt waar hij nog ergens bevestigd zit…...daar zou dan ook een lager moeten zitten….
eens kijken of ik een afbeelding vind
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Dat is het lager van de onderste motorsteun.
Dat is nogal een karwei om te vervangen want daarvoor moet wel de aandrijfas eruit. €€€!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Dat is het lager van de onderste motorsteun.
Dat is nogal een karwei om te vervangen want daarvoor moet wel de aandrijfas eruit. €€€!
=============================================
Dus kies voor de makkelijke manier:
Scoor een goede lange aandrijfas en vervang het boeltje in 1 keer.
Zorg ervoor dat je wel een goede poulietrekker bij de hand heb en ook een dop 34/35 met een hele stevige en lange hevel.
De moer van de aandrijfas kan echt gigantisch vastzitten!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
macnail schreef:ZX-Enschede schreef:Dat is het lager van de onderste motorsteun.
Dat is nogal een karwei om te vervangen want daarvoor moet wel de aandrijfas eruit. €€€!
=============================================
Dus kies voor de makkelijke manier:
Scoor een goede lange aandrijfas en vervang het boeltje in 1 keer.
Zorg ervoor dat je wel een goede poulietrekker bij de hand heb en ook een dop 34/35 met een hele stevige en lange hevel.
De moer van de aandrijfas kan echt gigantisch vastzitten!!!
Hallo;
op deze foto ,zie je duidelijk de aandrijfassen met het tussenlager op de as en bij nummer 2,zie je de L-vormige schroefjes waarmme het lager bevestigd zit bij de montage op de bak
ZX-Enschede schreef:Dat steunlager in de onderste motorsteun valt wel mee hoor.
De moertjes losmaken (= sleutel 10 geloof ik) en dan de L-vormige boutjes in de goede stand draaien en dan kan de aandrijfas er zo uit.
Sleutel 11….(Maar een kleine ratel gaat sneller)
Test
Sleutel 11….(Maar een kleine ratel gaat sneller)
Bij mijn ZX (een 1.6) glijdt de aandrijfas er dan zo uit na een kleine aansporing…
Jos van der Voort
Zo, vandaag maar eens de opbrengstregelaar vervangen. Wat een priegelwerk is dat!!! Kan je dus bijna niet bijkomen bij een TZD Turbo.
Affijn, uiteindelijk is het gelukt. De accumulator slaat nu tenminste weer aan, maar de SB werkt nog steeds niet naar volle tevredenheid. Misschien toch nog maar de HD-pomp vervangen. Als dat niet helpt, dan ligt het dus echt aan de SB. ](*,)
Verder ook maar meteen de rechter koplamp vervangen en de linker aandrijfas. (Nico, bedankt voor de onderdelen, we spreken nog wel af wat betreft de Cannes).
Tevens de olie ververst (Kroon volsynthetisch 5W-40) en oliefilter vervangen (Purflux).
Al met al een druk dagje zo buiten op straat.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.