Totaal aantal Berichten: 1349
- BX SPORT
- 2CV Special
Zo inmiddels bereiken we de 278000km. Al veel plezierige kms gereden met de tzd.
Wat kleine dingen gehad, kachelmotor kapot, gebroken rugleuning en gloeibougies kapot.
Vanmiddag werkte eindelijk mijn toerenteller
Zoals ik al eerder vermoedde vond ik datie veel toeren draaide.
Hij draait 3000 toeren bij 98, net als mijn bx 16v
Ik vind dat vrij veel voor een diesel. Wie kan mij zeggen wat een 19 TZD draaid bij 100 :
Ik denk dat er toch een bak van een benzine onder zit
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Zo inmiddels bereiken we de 278000km. Al veel plezierige kms gereden met de tzd.
Wat kleine dingen gehad, kachelmotor kapot, gebroken rugleuning en gloeibougies kapot.Vanmiddag werkte eindelijk mijn toerenteller
Zoals ik al eerder vermoedde vond ik datie veel toeren draaide.
Hij draait 3000 toeren bij 98, net als mijn bx 16vIk vind dat vrij veel voor een diesel. Wie kan mij zeggen wat een 19 TZD draaid bij 100 :
Ik denk dat er toch een bak van een benzine onder zit
Normaal is 3200 tpm @ 120 km/h Als je interesse hebt, heb ik nog wel een dieselbak liggen.
- BX SPORT
- 2CV Special
Is dat een be1 of een be3 bak dat je nog hebt liggen?
Ik heb namelijk nog een tzd turbo staan, alleen die bak is te lang.
En blok is werk aan.
Zou een leuk ombouw project zijn.
Weet nog niet wat ik ga doen, deze bak begint al erg lawaai te maken in de 5e versnelling.
michel-16v schreef:Is dat een be1 of een be3 bak dat je nog hebt liggen?
Ik heb namelijk nog een tzd turbo staan, alleen die bak is te lang.
En blok is werk aan.
Zou een leuk ombouw project zijn.
Weet nog niet wat ik ga doen, deze bak begint al erg lawaai te maken in de 5e versnelling.
be3
- BX SPORT
- 2CV Special
Nu paar dagen aan het denken geweest.
Van een sloop 405 sri had ik nog een blok met bak liggen.
Nu was mijn gedacht om de 5e versnelling over te zetten.
Dit was en langere bak, heb inmiddels het deksel eraf en de tandwielverhouding uitgerekend, 0,62.
Mijn huidige is 0,757. Na wat rekenen kom ik dan uit op 115 km/h bij 3000 t/min ipv 98 km/h bij dat toerental nu.
De vraag, het is dus een be3 bak, kun je de tandwielen overzetten op een be1 bak, en evt de schakelvork etc laten zitten : :
Ik kom regelmatig door Schoondijke gereden, en ik wijs altijd iedereen die meerijdt op de BXen die bij de rotonde staan mooie diesel hoor
michel-16v schreef:
De vraag, het is dus een be3 bak, kun je de tandwielen overzetten op een be1 bak, en evt de schakelvork etc laten zitten : :
Dat is geen enkel probleem. Alleen de bediening wijkt af, maar als je alleen de tandwielen met synchronisators overzet, dan gaat het goed. Hetgeen dat afwijkt zit sowieso in het hoofdgedeelte en niet in het gedeelte waar de 5e versnelling zit.
mijn ervaring is dat het niet past.
Maar er zijn zat be3 bakken waar je de tandwielen van af kunt halen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
- BX SPORT
- 2CV Special
Harm schreef:Ik kom regelmatig door Schoondijke gereden, en ik wijs altijd iedereen die meerijdt op de BXen die bij de rotonde staan mooie diesel hoor
merci
mpostma schreef:Dat is geen enkel probleem. Alleen de bediening wijkt af, maar als je alleen de tandwielen met synchronisators overzet, dan gaat het goed. Hetgeen dat afwijkt zit sowieso in het hoofdgedeelte en niet in het gedeelte waar de 5e versnelling zit.
Oke, dat dacht ik zelf ook al, maar had verschillende verhalen al gehoord dat de 5e versnelling ook anders zou zijn. De bediening van de achteruit zit in het middendeel en dat is zowiezo anders. Dan zal ik de be1 begin januari open maken. Dan zal ik het zien of het past
stoterstangen90 schreef:Maar er zijn zat be3 bakken waar je de tandwielen van af kunt halen.
Het moet in de be1 bak komen en die vind je weinig op de sloop als diesel. Hoop dus dat het gaat passen
Harm schreef:Ik kom regelmatig door Schoondijke gereden, en ik wijs altijd iedereen die meerijdt op de BXen die bij de rotonde staan mooie diesel hoor
Is dat bij Dieleman daar? Ben in november ook een paar keer in schoondijke geweest en dat zag er leuk uit daar.
stoterstangen90 schreef:mijn ervaring is dat het niet past.
Maar er zijn zat be3 bakken waar je de tandwielen van af kunt halen.
Wat past er dan neit volgens jou?
Ik had in mijn vorige bak een BE3 bakhuis met BE1 assen. Ging perfect (tot het diff plofte)
- BX SPORT
- 2CV Special
jebbers schreef:Harm schreef:Ik kom regelmatig door Schoondijke gereden, en ik wijs altijd iedereen die meerijdt op de BXen die bij de rotonde staan mooie diesel hoor
Is dat bij Dieleman daar? Ben in november ook een paar keer in schoondijke geweest en dat zag er leuk uit daar.
Dat is schuin achter ons, daar staan ook vaak bxen oa een rode 16v met grote bling bling velgen.
Ik woon aan de rotonde richting ijzendijke, tegenover een oude benzinepomp.
- BX SPORT
- 2CV Special
Inmiddels ligt het 5e tandwiel eruit.
Van een be1 en be3 ziet het er allemaal hetzelfde uit dus overzetten is geen probleem.
Maar….. de verhouding die erin zit is hetzelfde als de verhouding van de bak waaruit ik de 5e versnelling heb gehaald. Hiermee schiet ik dus niks op
Ik vermoed dat het verschil in deze 2 bakken in de eindoverbrenging zit.
Morgen dan eens kijken naar de TZD Turbo, welke verhouding deze heeft of weet iemand dit :
Langer is die wel…
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb met me 1400 bijna 4000 toeren (3800 ofzo) met 120 km/h
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!