1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

BX Chic kopen, is dit slim?
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 17 november 2004 07:48 PM

‘k ben al een tijdje van plan een BX Chic aan te schaffen, maar naarmate de tijd vorderd worden deze steeds schaarser.

Nou ben ik een (in mijn ogen) mogelijke kandidaat tegengekomen, maar aangezien ik nogal een noob ben, wil ik het eigenlijk aan de kenners (jullie) vragen.

gespot op Marktplaats:

Ik heb gemaild naar de aanbieder (werkt bij een officiele Citroen dealer), en deze zegt dat de kilometerstand 210.000 is (in mijn ogen erg veel overigens).

Verder zegt hij dat de auto van een van de monteurs daar is geweest, en dat deze de auto altijd perfect heeft onderhouden.

is ‘t nou een goed idee om zoiets te kopen, of is het aan te raden te wachten op een auto met wat minder kilometertjes?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2487

Gepost: 17 november 2004 07:57 PM
  [ # 1 ]

hier staat een heel verhaal over de Chic (1.6) die Bram een tijd geleden heeft gehad:
Chic BX

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 17 november 2004 09:14 PM
  [ # 2 ]

ik vind de chic 1 vd mooiste bxen om te zien. 210.000 is veel maar die auto is nog lang niet op bij die kmstand hoor. het dubbele moet makkelijk haalbaar zijn.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 17 november 2004 09:33 PM
  [ # 3 ]

Deze auto staat bij Citroen Dealer Coolen in Apeldoorn op het terrein, zal dus wel van een monteur oid zijn.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 17 november 2004 10:39 PM
  [ # 4 ]
easternnl schreef:

Deze auto staat bij citroën Dealer Coolen in Apeldoorn op het terrein, zal dus wel van een monteur oid zijn.

Als je let op de punten die in de draad staan, waar Tom Duckpower hierboven naar verwees…..heb je er verder een mooie BX aan….heb er inderdaad zelf korte tijd mee gereden.

Als je niks inruilt kan er misschien zelfs nog wel wat van de prijs af. Cool
Er zitten de bekende fijn-zittende BX stoelen in….en daar doe ik *een moord* voor Laughing

Let ook goed op de veerpoten voor….of ze niet kraken tijdens het zakken en/of omhoog komen…..laat hem ook even op de brug zetten…NA een flinke proefrit….en controleer dan op lekkage’s…...remmen….tikt de HP-pomp niet continue….enz…

Succes. Wink

P.S.

Laat je hier even weten of ‘t hem geworden is ??

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 17 november 2004 11:20 PM
  [ # 5 ]
Bram schreef:
easternnl schreef:

Deze auto staat bij citroën Dealer Coolen in Apeldoorn op het terrein, zal dus wel van een monteur oid zijn.

Als je let op de punten die in de draad staan, waar Tom Duckpower hierboven naar verwees…..heb je er verder een mooie BX aan….heb er inderdaad zelf korte tijd mee gereden.

ik heb het draadje doorgelezen, en ik heb erg veel angst gekregen voor olielekkages, die (voor zover ik heb kunnen opmaken) vaak voorkomen bij BXen met meer dan 200.000 op de klok.

Als je niks inruilt kan er misschien zelfs nog wel wat van de prijs af. Cool
Er zitten de bekende fijn-zittende BX stoelen in….en daar doe ik *een moord* voor Laughing

‘k ruil nix in, maar een lagere prijs? zit dat er in denk je?
ja, ik heb gezien dat je erg gek bent op die stoelen, ik kan niet wachten er in te gaan zitten Surprisedops:

Let ook goed op de veerpoten voor….of ze niet kraken tijdens het zakken en/of omhoog komen…..laat hem ook even op de brug zetten…NA een flinke proefrit….en controleer dan op lekkage’s…...remmen….tikt de HP-pomp niet continue….enz…

dus kan ik hieruit concluderen dat jij er wel voor zou gaan?

Profiel  

theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517

Gepost: 17 november 2004 11:25 PM
  [ # 6 ]

Bij zo’n kilometerstand moet je voor jezelf overwegen wat je bedoeling is met de auto: Je kan deze auto namelijk moeilijk verder verkopen als je hem zat bent….
Verder heeft natuurlijk heel de auto die kilometers afgelegd.
Stel nu dat er iemand alleen maar mee van Groningen naar Rotterdam heeft gereden, en weer terug. Dat is 250km, en daar doe je 3 uur over.
210.000/250 = 840
840 * 3 = 2520 uur (= 105 onafgebroken dagen van 24 uur).

Aangezien dit zeer onwaarschijnlijk is, kan je die 105 dagen nog wel minstens keer 3 of 4 doen, en dat betekent weer dat er zo ongeveer een heel kalender jaar, dag en nacht de motor heeft gedraaid, er iemand op de stoel heeft gezeten, de ventilatie heeft aangestaan, het gaspedaal naar beneden is gedrukt, etc.

Ik bedoel dit niet om je te ontmoedigen, in tegendeeel, ik bedoel alleen dat je verder moet kijken met zo’n kilometerstand als naar alleen de technische staat, ook al is dat natuurlijk superbelangerijk…
Hoe is de auto onderhouden? Is de bekleding netjes? Zijn de stoelen niet doorgezakt? Is de ophanging van de deur niet versleten? Is de ventilatie nog een beetje schoon? (moet je eens kijken hoeveel stof er blijft hangen op het ventilatie rooster in de douche of keuken…), Kan je afleiden wat voor eigenaren de auto heeft gehad qua verzorging van de auto?

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 17 november 2004 11:44 PM
  [ # 7 ]
theiz schreef:

Bij zo’n kilometerstand moet je voor jezelf overwegen wat je bedoeling is met de auto: Je kan deze auto namelijk moeilijk verder verkopen als je hem zat bent….
Verder heeft natuurlijk heel de auto die kilometers afgelegd.
Stel nu dat er iemand alleen maar mee van Groningen naar Rotterdam heeft gereden, en weer terug. Dat is 250km, en daar doe je 3 uur over.
210.000/250 = 840
840 * 3 = 2520 uur (= 105 onafgebroken dagen van 24 uur).

Aangezien dit zeer onwaarschijnlijk is, kan je die 105 dagen nog wel minstens keer 3 of 4 doen, en dat betekent weer dat er zo ongeveer een heel kalender jaar, dag en nacht de motor heeft gedraaid, er iemand op de stoel heeft gezeten, de ventilatie heeft aangestaan, het gaspedaal naar beneden is gedrukt, etc.

Ik bedoel dit niet om je te ontmoedigen, in tegendeeel, ik bedoel alleen dat je verder moet kijken met zo’n kilometerstand als naar alleen de technische staat, ook al is dat natuurlijk superbelangerijk…
Hoe is de auto onderhouden? Is de bekleding netjes? Zijn de stoelen niet doorgezakt? Is de ophanging van de deur niet versleten? Is de ventilatie nog een beetje schoon? (moet je eens kijken hoeveel stof er blijft hangen op het ventilatie rooster in de douche of keuken…), Kan je afleiden wat voor eigenaren de auto heeft gehad qua verzorging van de auto?

Ja, ik begrijp precies wat je bedoelt… maar al die onderdelen van een auto zijn te vervangen, een nieuwe stoel heb je zo geregeld, en het erin schroeven is ook niet moeilijk. Natuurlijk kan je dat ook zeggen bij de motor, gewoon een ander blok erin, en je hebt opeens nog maar 100000 op de teller staan…

ik kan niets anders doen dan je gelijk te geven, simpelweg omdat je helemaal gelijk hebt.
M’n ene hersenhelft (indien aanwezig) zegt: kopen, die is van een monteur geweest die bij een citroendealer werkt, als er een BX goed onderhouden is, is het deze wel…
De andere hersenhelft zegt: 210.000.. (dat spreekt overigens nogal voorzich, twijfel).

probleem natuurlijk is, een Chic met 210.000 kost 750 piek, een met 150.000 kost laten we zeggen 1000 piek. met enige problemen aan degene met 210.000 kom je al snel achter het feit dat je beter degene met 150.000 had kunnen kopen, aangezien dat simpelweg goedkoper is… of ben ik nou onzin aan het typen?

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 18 november 2004 12:01 AM
  [ # 8 ]

Of die van een monteur geweest ik weet ik niet zeker, want check deze link:

http://www.autoonline.nl/cust/detail.asp?id=40203237&layout=2141322484&language=dut&mediacode;=≻=&make;=&pricefrom;=&priceto;=&zip;=

En kijk ff op http://www.coolen.info en ga naar occassions.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 18 november 2004 12:07 AM
  [ # 9 ]

Als je ‘m wil, snel wezen… bij de Autoweek forum-BX issie ook al opgevallen Smile

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 18 november 2004 12:11 AM
  [ # 10 ]
easternnl schreef:

Of die van een monteur geweest ik weet ik niet zeker, want check deze link:

http://www.autoonline.nl/cust/detail.asp?id=40203237&layout=2141322484&language=dut&mediacode;=≻=&make;=&pricefrom;=&priceto;=&zip;=

En kijk ff op http://www.coolen.info en ga naar occassions.

die gast die em op marktplaats aanbiedt, werkt bij coolen, vandaar dat ie ook daar staat.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 november 2004 12:23 AM
  [ # 11 ]
deur63 schreef:

Tsja…...die beslissing is natuurlijk aan jou…..IK heb er niet mee proefgereden…..je zou eens aan een ervaren BX-rijder van dit forum (uit je omgeving) z’n mening kunnen vragen… of hij met je mee wilt gaan…danwel een kennis van je, die meerdere BX’en heeft gehad.

Ik begrijp dat het je eerste BX is ??

Zoals ik (en anderen) al zei….als er geen zicht en hoorbare gebreken aan zijn (zie de punten eerder genoemd!!).....en je zou hem voor 650.- euro kunnen kopen (hij schijnt een vol jaar APK te hebben, volgens de advertentie…dat is al meegenomen)....je hebt er EERST een Uitgebreide proefrit mee gemaakt (niet een klein blokje om, maar gooi er gerust 10 euro benzine in) ga er de A1 mee op….trap hem (NA de flitspalen uiteraard Laughing ) even naar de 140 of zo…..kijk of hij dan trilt met remmen….luister naar de motor of je geen rare geluiden hoort…....controleer daarna, als je ergens stilstaat op een parkeerplaats met draaiende motor (dus als hij GOED warm is)...of de koelvin goed aanslaat…...kijk ook meteen even in de radiateurdop (voorzichtig zijn)...of het daar niet uitspuit (ivm een evt lekke koppakking)....enz…enz…. Exclamation

Als dat dan allemaal prima in orde is….de electrische ramen goed werken…de CV met AB het doet…...de kachelventilator WERKT !! (is een kwaal van zowel de BX als Xantia.)....als ook de warm-koud kraan…..en je kunt hem voor ongeveer dIE prijs kopen…..kun je je dan een buil vallen ??

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 18 november 2004 12:55 AM
  [ # 12 ]
Bram schreef:
deur63 schreef:

Tsja…...die beslissing is natuurlijk aan jou…..IK heb er niet mee proefgereden…..je zou eens aan een ervaren BX-rijder van dit forum (uit je omgeving) z’n mening kunnen vragen… of hij met je mee wilt gaan…danwel een kennis van je, die meerdere BX’en heeft gehad.

Ik begrijp dat het je eerste BX is ??

je hebt helemaal gelijk ‘t is m’n eerste…

Zoals ik (en anderen) al zei….als er geen zicht en hoorbare gebreken aan zijn (zie de punten eerder genoemd!!).....en je zou hem voor 650.- euro kunnen kopen (hij schijnt een vol jaar APK te hebben, volgens de advertentie…dat is al meegenomen)....je hebt er EERST een Uitgebreide proefrit mee gemaakt (niet een klein blokje om, maar gooi er gerust 10 euro benzine in) ga er de A1 mee op….trap hem (NA de flitspalen uiteraard Laughing ) even naar de 140 of zo…..kijk of hij dan trilt met remmen….luister naar de motor of je geen rare geluiden hoort…....controleer daarna, als je ergens stilstaat op een parkeerplaats met draaiende motor (dus als hij GOED warm is)...of de koelvin goed aanslaat…...kijk ook meteen even in de radiateurdop (voorzichtig zijn)...of het daar niet uitspuit (ivm een evt lekke koppakking)....enz…enz…. Exclamation

Als dat dan allemaal prima in orde is….de electrische ramen goed werken…de CV met AB het doet…...de kachelventilator WERKT !! (is een kwaal van zowel de BX als Xantia.)....als ook de warm-koud kraan…..en je kunt hem voor ongeveer dIE prijs kopen…..kun je je dan een buil vallen ??

concreet samengevat dus alles testen, maar dat is natuurlijk bij iedere aankoop.
toch zit ik enorm in de knoop met die kilometerstand. Ik ben een echte BX fan, en wil zo lang mogelijk plezier hebben van m’n BXje, en als ie dan al op de helft van z’n kilometercapaciteit zit bij de aankoop…
‘k denk het het beste is door te kijken. in ieder geval bedankt voor je tips (geldt voor iedereen overigens).

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 18 november 2004 02:15 AM
  [ # 13 ]
deur63 schreef:

Ik ben een echte BX fan, en wil zo lang mogelijk plezier hebben van m’n BXje, en als ie dan al op de helft van z’n kilometercapaciteit zit bij de aankoop…

‘k denk het het beste is door te kijken. in ieder geval bedankt voor je tips (geldt voor iedereen overigens).

Tsja…..zie maar eens voor rond de 6 a 700 euro een auto te vinden met stuurbekrachtiging, 2 electrische ramen, CV met AB…..met nog geen (pakweg) 150.000 km….heerlijk zittende stoelen….altijd 5-deurs….en natuurlijk het heerlijke veercomfort…...Plus een vol jaar APK… Rolling Eyes

Vertel ons dan ook even in deze draad wat je dan gekocht hebt…..IK ben i.i.g. benieuwd. Wink

Overigens zijn er nog Chic’s genoeg te koop hoor :
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/citroen/48840.htm?ret=/markt/autos/citroen.htm?zoek=bx&rv=30&submit=Zoek&oudei=30&js=1

Waarom ga je niet voor een *gewone* 1.6 of 1.9 TZI ?
De 1.6 TZI heeft dezelfde motor…..ook veel optie’s….en af en toe ook nog met een achterspoiler…..net als de TZD-turbo.

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 18 november 2004 10:25 AM
  [ # 14 ]

Chic is een mooie bak idd… goeie koop en die dingen kunnen heel wat km hebben hoor !!!!!

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 18 november 2004 11:38 AM
  [ # 15 ]

210.000 km’s is helemaal niet zoveel hoor. Bedenk wel dat we het hebben over een auto van dik 12 jaar oud. Dan heeft ‘ie een kleine 20.000 km per jaar gereden. Is niet buitengewoon, er is gewoon lekker gereden met die auto.
Lekkage’s kom je bij elke BX wel tegen, zolang het bij een paar drupjes blijft is er niets aan de hand. Niet al te druk om maken dus. Wel even kijken wat dat voor een vloeistof is wat er lekt en onder welke plek onder de motor die lekkage dan optreedt. Je hebt dan een aardige indicatie waar de lekkage zich bevindt.
Mocht er een trekhaak achter zitten (de BX was populair als caravantrekker!!), rij er dan ook een stukje boven de 120 mee als dat even mogelijk is, je zou dan geen trillingen in het stuur mogen voelen. Als dat wel het geval is zijn je aandrijfassen of je homokineten verdacht. Eigenlijk vrij algemene zaken dus. De BX is eigenlijk voor een oudere Citroen een heel betrouwbare auto.  Wink  Volgens mij is die Chic wel de moeite waard.

Overigens is de 1.6 motor wel vlot, maar zeker geen strepentrekker. De uitrusting laat verder niets te wensen over, het is zeker een van de aantrekkelijkst uitgevoerde BX-en die er destijds op de markt zijn gebracht.  :6

Profiel  

1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook