McDean schreef:ik heb met me 1400 bijna 4000 toeren (3800 ofzo) met 120 km/h
ja maar we praten hier over diesel he..
TurboD bak doet 2800 RPM @ 120, TZD doet 3200 RPM @ 120
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Ijs schreef:Langer is die wel…
Klopt, maar ik had ook een van lange bak de 5e versnelling eruit gehaald en de 5e versnelling was hetzelfde als mijn korte bak, dus zit het verschil in eindoverbrenging.
Daarom vermoedt ik ook dat bij de tzd bak de eindoverbrenging weer langer is en de 5e versnelling ook dezelfde verhouding heeft.
Vandaar de vraag of iemand dit weet :
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Goed,
Michel, er zijn nog een paar andere bakken met dezelfde 5 als je nu hebt.
Dit zijn een 16v bak,een 1600 bak had of een diesel break bak.
- break bak heeft een 4,0625 (65x16) eindreductie. 108 km/h bij 3000 tpm
- 1600 bak met 4,187 (67x16). Dan draai je ong. 105 km/h bij 3000tpm.
- 16v bak met 4,429 (62x14). Dan draai je ong. 99 km/h bij 3000 tpm
Allemaal uitgerekend met 165/70 R14 banden. Dit scheelt in hoogte trouwens maar 1 % met bijv. 185/60 R14 banden.
Het kan overigens wel zijn als de bak die je nu hebt afkomstig is van bijv een Peugeot 205 of een ZX (kleinere wielen), dat de telleraandrijving ook niet klopt en dan heb je een negatieve tellerafwijking. Ofwel: de teller geeft minder aan dan dat je rijdt. Krijg je snel een bekeuring?
Extra info:
een Turbo Diesel bak van de BX heeft een 5 gelijk aan 0,6578 (25x38) en dat is echt lang. De turbo diesel heeft dezelfde E als een diesel berline hoort te hebben: namelijk (63x16).
Je zou redelijk simpel bij je donor bak het differentieelhuis eraf kunnen schroeven. De verhouding staat op het kroontandwiel zoals hier
Zorg er trouwens wel altijd voor dat je tandwielparen bij elkaar houd. Zeker als ze tweedehands zijn, zijn ze zijn op elkaar ingesleten en als je dan 2 niet bij elkaar horende tandwielen (dus met ongelijk slijtage) op elkaar monteert gaat ie ongelooflijk veel transmissie herrie maken.
Ik ben dus bang dat je er nog niet bent en dus de versnellingsbak moet demonteren om de eindreductie te wisselen. Het enige dat ik mij kan bedenken is dat een keer een andere (verkeerde) bak is gemonteerd die niet bij deze auto hoort.
Ik heb helaas geen cijfers van de verhoudingen van de telleraandrijfunits. Als je hier dringend behoefte aan heb, laat het me even weten: dan schroef ik beneden in het hok even een telleraandrijfsetje los en ga ik even tellen.
Succes!
EDIT:
michel-16v schreef:
Daarom vermoedt ik ook dat bij de tzd bak de eindoverbrenging weer langer is en de 5e versnelling ook dezelfde verhouding heeft.
Dit is dus niet zo: zie hierboven.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Marten, bedankt voor je info.
Ik heb even gerekend. De 5 is nu 0,75, hij draaid 3000 toeren net onder de honderd. Ik kan dus er vanuit gaan van de einoverbrenging 4,429 (16v). Als ik de eindoverbrening laat zitten, en de 5e verhouding van de turbodiesel monteer (0,6578), kom ik bij 3000 toeren op 113 km/h.
Dit lijkt me vrij acceptabel voor een diesel
Morgen kijk ik even naar de overbrenging van de turbo diesel.
Ik kan het natuurlijk altijd proberen, minder werk als de bak erafhalen.
De km teller aandrijving van een bx heeft een verhouding van 0,863.
Ik heb mijn teller vergeleken met een bord waarmee je snelheid ziet (langs de kant van de weg) en de afwijking was minimaal. Bekeuringen heb ik vrijwel nooit.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Marten, bedankt voor je info.
Ik heb even gerekend. De 5 is nu 0,75, hij draaid 3000 toeren net onder de honderd. Ik kan dus er vanuit gaan van de einoverbrenging 4,429 (16v). Als ik de eindoverbrening laat zitten, en de 5e verhouding van de turbodiesel monteer (0,6578), kom ik bij 3000 toeren op 113 km/h.
Dit lijkt me vrij acceptabel voor een dieselMorgen kijk ik even naar de overbrenging van de turbo diesel.
Ik kan het natuurlijk altijd proberen, minder werk als de bak erafhalen.
Da’s wel zo, alleen krijg je dan wel een enorm gat tussen 4 en 5. Ik denk dat je op lange termijn er meer plezier van hebt als je je eens een dag goed kwaad maakt en de bak omzet.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
mpostma schreef:Da’s wel zo, alleen krijg je dan wel een enorm gat tussen 4 en 5. Ik denk dat je op lange termijn er meer plezier van hebt als je je eens een dag goed kwaad maakt en de bak omzet.
Dat denk ik ook, hij zakt dan bij 80 van 3000 naar 2100 toeren bij overschakelen.
Het is ook maar voor tijdelijk, momenteel heb ik te weinig tijd om de bak eraf te halen, schuur word verbouwd etc. Eind januari ga ik naar oostenrijk met de bx en daarom wil ik de langere verhouding, constant tegen de 4000 op de duitse autobahn is niet zo prettig
Van de zomer ben ik van plan de bak eraf te halen of de turbodiesel erin
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Als ik de eindoverbrening laat zitten, en de 5e verhouding van de turbodiesel monteer (0,6578), kom ik bij 3000 toeren op 113 km/h.
Dit lijkt me vrij acceptabel voor een diesel
Dat is heel netjes zelfs…..ik ben weer jaloers op de BX dieselrijders (jaja, had ik maar geen Punto TD moeten kopen ops: ) als ik dit soort toerentallen lees.
Ik heb nu helaas geen RPM meter voor mijn neus, maar kan aan het 1.7 turbodieseltje wel horen dat hij bij 120 km p/u zo rond de 3700-3800 rpm zit.
Dat ie dan ook nog niet zuiniger te krijgen is als 1 op 16 is ook iets wat mij niet bevalt.
Hoog tijd dus dat ik weer in een PSA 1.9 (T)diesel kom te rijden.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Bram schreef:Dat is heel netjes zelfs…..ik ben weer jaloers op de BX dieselrijders (jaja, had ik maar geen Punto TD moeten kopen ops: ) als ik dit soort toerentallen lees.
Ik heb nu helaas geen RPM meter voor mijn neus, maar kan aan het 1.7 turbodieseltje wel horen dat hij bij 120 km p/u zo rond de 3700-3800 rpm zit.
Dat ie dan ook nog niet zuiniger te krijgen is als 1 op 16 is ook iets wat mij niet bevalt.
Hoog tijd dus dat ik weer in een PSA 1.9 (T)diesel kom te rijden.
Precies inruilen die fiat
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Even een update van vandaag,
De 5e versnelling gedemonteerd uit de TZD turbo break.
Dit was idd een andere verhouding 38/25, dus 0,657.
Gemonteerd in de TZD, (dat rotte kogeltje zat erg tegen ) maar uiteindelijk toch gelukt. Even een stukje gereden, 2050 bij 80 km/h,
2600 bij 100 km/h. Dat is naar mijn zin .
Het gerammel in de 5e versnelling is nu ook verleden tijd.
De trekkracht in 5 is best goed, en van 4 naar 5 zaktie ong 900 toeren, dus dat valt erg mee.
Ik ben erg tevereden nu
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Even een update van vandaag,
De 5e versnelling gedemonteerd uit de TZD turbo break.
Dit was idd een andere verhouding 38/25, dus 0,657.
Gemonteerd in de TZD, (dat rotte kogeltje zat erg tegen ) maar uiteindelijk toch gelukt. Even een stukje gereden, 2050 bij 80 km/h,
2600 bij 100 km/h. Dat is naar mijn zin .
Het gerammel in de 5e versnelling is nu ook verleden tijd.De trekkracht in 5 is best goed, en van 4 naar 5 zaktie ong 900 toeren, dus dat valt erg mee.
Ik ben erg tevereden nu
Het toerental klinkt weer goed! En wel apart dat je gerammel in de 5 had. Zat alles wel goed vast?
@Bram: 3800 lijkt me wel absurd veel voor een turbodiesel. Ik denk dat een toerenteller wel wat minder zal aangeven. Bij 3800 toeren zit ik zelf ong. op de 190.
mpostma schreef:@Bram: 3800 lijkt me wel absurd veel voor een turbodiesel. Ik denk dat een toerenteller wel wat minder zal aangeven. Bij 3800 toeren zit ik zelf ong. op de 190.
Ik hoor dat gewoon aan de motor, Marten…..niet vergeten dat het ‘maar’ een 1698 CC is hè ?
En het is ook een bak met erg korte versnellingen….oke, je spuit er iedereen mee uit (tot ong 80 km p/u) daarna trekt ie nog wel door maar dan moet ik de (onze) BX tzd-turbo voor laten gaan (heb ik met Renz een keer getest).
Bij 100 km p/u moet ik echt overschakelen naar z’n 5 want ik vrees dat ie dan tegen de 4000 rpm aan zit.
De Tzd-turbo trok ik rustig tot 130 in zijn 4 en dan over naar 5.
Nee…..ik heb ontzettende heimwee naar de BX (erg hè ? ops: ), niet alleen qua toerental natuurlijk…..ook qua zit en veercomfort.
Dat laatste wist ik van tevoren natuurlijk…..maar goed, 2e kerstdag zie ik *onze* BX weer want dan komt zijn vriendin een dagje hier en ga ik er uiteraard weer even mee rijden, eens kijken of alles nog oke is.
Bram schreef:mpostma schreef:@Bram: 3800 lijkt me wel absurd veel voor een turbodiesel. Ik denk dat een toerenteller wel wat minder zal aangeven. Bij 3800 toeren zit ik zelf ong. op de 190.
Ik hoor dat gewoon aan de motor, Marten…..niet vergeten dat het ‘maar’ een 1698 CC is hè ?
Ja EN? Ik heb een tijdje geleden gereden met een Renault Clio 1.5 DCI (65 pk). Die draait ook maar 2700 tpm ofzo bij 120. Cilinderinhoud zegt niet zoveel. Lijkt me echt niet goed voor een turbodiesel om zoveel toeren te maken.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
mpostma schreef:Bram schreef:mpostma schreef:@Bram: 3800 lijkt me wel absurd veel voor een turbodiesel. Ik denk dat een toerenteller wel wat minder zal aangeven. Bij 3800 toeren zit ik zelf ong. op de 190.
Ik hoor dat gewoon aan de motor, Marten…..niet vergeten dat het ‘maar’ een 1698 CC is hè ?
Ja EN? Ik heb een tijdje geleden gereden met een Renault Clio 1.5 DCI (65 pk). Die draait ook maar 2700 tpm ofzo bij 120. Cilinderinhoud zegt niet zoveel. Lijkt me echt niet goed voor een turbodiesel om zoveel toeren te maken.
Alles hangt af van wat voor bak er gemonteerd zit! en nu met de huidige Turbodiesels of HDI’s of al wat commonrail is,heeft een zeer hoog koppelgehalte! en dus kunnen daar bakken op gezet worden die een iets langere verhoudingen hebben,de motor trekt er het toch door. juist zien dat de bak het koppel aan kan van de motor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
mpostma schreef:Het toerental klinkt weer goed! En wel apart dat je gerammel in de 5 had. Zat alles wel goed vast?
Alles zat verder goed vast, maar merkte wel een lichte speling op de syncromess, misschien dat dat de oorzaak was. Nu zit die van de TZD turbo erop.
Heb behalve de vulplug nog een verschil gezien in de bakken, bij be3 zit een borgklemmetje rond een schakelasje, en bij be1 niet.
Over die fiat, die italianen hebben vaak een korte bak, en lawaaierige motoren
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Over die fiat, die italianen hebben vaak een korte bak, en lawaaierige motoren
Korte bak klopt ja….maar lawaaieg (hoe schrijf je dat ) valt wel mee hoor.
Niet meer geluidproductie dan een mooi lopende 1.9 D van PSA.
Maar ja…..bij 3500 toeren en hoger ga je elke diesel horen, reden ook waarom liever in een BX 1.8 turbodiesel reed dan de 1.9 gewone D…..scheelde bij 120 km p/u zo’n 400 rpm, meen ik me te herinneren.