Goed ik ben hard op weg om een electronische ontsteking aan te schaffen, welke en waar en wie en wanneer is nu de vraag..
welke onsteking ..ik heb begrepen dat er ongeveer 5 verschilende zijn
waar…bij welke leverancier kan ik deze bestellen
en wie kan mij helpen of instrueren om dit te installeren.
en last but not least
wanneer..het liefst voordat ik ga Klunen met mijn dame tijdens de elfstedentocht..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Ik wil (bijna) een electronische ontsteking
pete72ds schreef:Goed ik ben hard op weg om een electronische ontsteking aan te schaffen, welke en waar en wie en wanneer is nu de vraag..
welke onsteking ..ik heb begrepen dat er ongeveer 5 verschilende zijn
waar…bij welke leverancier kan ik deze bestellen
en wie kan mij helpen of instrueren om dit te installeren.en last but not least
wanneer..het liefst voordat ik ga Klunen met mijn dame tijdens de elfstedentocht..
Heb heel goeie ervaringen met de 123 ignition op mijn SM! De Ds loopt voorlopig nog heel goed met de originele ontsteking en een eclator er tussen,maar zodra er hier problemen optreden,gaat er ook een 123 op
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Heb sinds kort ook 123-ontsteking in de DSuper5. Start beter, loopt rustiger en pakt beter op bij lagere toeren. Verbruik is ook ietsie gunstiger geworden. Heb er bij mijn DS-garage 245,- (ex. BTW en montage) voor betaald en dan moet ‘ie er nog in en afgesteld. Als je handig bent kun je dit waarschijnlijk zelf doen, maar ik ben niet handig.
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Kees-Jan Smit schreef:Als je handig bent kun je dit waarschijnlijk zelf doen, maar ik ben niet handig.
oei, dan wordt een ds opeens wel ergg duur
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
pj_ds schreef:Kees-Jan Smit schreef:Als je handig bent kun je dit waarschijnlijk zelf doen, maar ik ben niet handig.
oei, dan wordt een ds opeens wel ergg duur
is nogtans simpel hoor!! de manual volgen en de handboeken er bij halen!!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:pj_ds schreef:Kees-Jan Smit schreef:Als je handig bent kun je dit waarschijnlijk zelf doen, maar ik ben niet handig.
oei, dan wordt een ds opeens wel ergg duur
is nogtans simpel hoor!! de manual volgen en de handboeken er bij halen!!
Inbouwen en afregelen van een 123 mag niet meer dan een uurtje kosten… er zijn garages die het in een kwartier doen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:blooper1963 schreef:pj_ds schreef:Kees-Jan Smit schreef:Als je handig bent kun je dit waarschijnlijk zelf doen, maar ik ben niet handig.
oei, dan wordt een ds opeens wel ergg duur
is nogtans simpel hoor!! de manual volgen en de handboeken er bij halen!!
Inbouwen en afregelen van een 123 mag niet meer dan een uurtje kosten… er zijn garages die het in een kwartier doen…
inderdaad! gewoon doen wat de 123 instalatie poster zegt!! GOED lezen is half werk!! ik kwam onlangs iemand tegen met een DS in de Belgische club,en iemand had voor hem ook een 123 geplaatst,en vond zijn wagen heel beroerd draaien!! En effectief,de wagen draaide niet zoals het moest!even de handleiding er bij gehaald en stap voor stap begonnen van in begin!! had de man de curve selector niet in de juiste positie staan!! deze stond ingesteld voor een traction effe verwezen wat en hoe hij dit kon oplossen(hadden geen werkmateriaal bij),en de man naar huis! een volgende meeting zagen we een zeer opgelucht lid(leek) die zelf zijn 123 terug gedemonteerd had en de curve juist ingesteld had!! en eens terug gemonteerd,volgens de installatieposter,draaide zijn DS gelijk een fluitje van één cent!! zelfs zonder de srobo er aan te pas kwam,wat we hem wel aangeraden hebben,eens te laten chekken
Ik zelf zweer ook bij 123-ignitions. Maar ze hebben o.a. bij blikwerk goedkopere systemen. Je zou op hun site kunnen kijken? k heb zelf geen ervaringen mee, maar misschien zijn er forum leden die dat wel hebben?
had de man de curve selector niet in de juiste positie staan!! deze stond ingesteld voor een traction Laughing
Daar zal bij mij ook het eerste probleem beginnen, uitzoeken welk type motor er in zit en vanaf wanneer. De vorige eigenaar( en) hebben er een fantasie auto van gemaakt..en het is nog onduidelijk wat het nou zou kunnen zijn geweest. Op het kenteken is het een 74 Dm21, maar er zitten 10 zekeringen in en die zijn er vanaf 75 in gekomen. De motor heeft een IE koeling , dus zo’n extra bakje bovenop de radiator…en geen gradenboog..
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
pete72ds schreef:had de man de curve selector niet in de juiste positie staan!! deze stond ingesteld voor een traction Laughing
Daar zal bij mij ook het eerste probleem beginnen, uitzoeken welk type motor er in zit en vanaf wanneer. De vorige eigenaar( en) hebben er een fantasie auto van gemaakt..en het is nog onduidelijk wat het nou zou kunnen zijn geweest. Op het kenteken is het een 74 Dm21, maar er zitten 10 zekeringen in en die zijn er vanaf 75 in gekomen. De motor heeft een IE koeling , dus zo’n extra bakje bovenop de radiator…en geen gradenboog..
Simpel naar de motorcode kijken ; staat juist boven de starter op een plaatje
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik denk dat de 123 het beste is wat je momenteel kunt kopen. Ik had hiervoor een Luminition en dat gaf niets dan problemen. Andere heb ik geen ervaring mee moet ik zeggen…
123 rules!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
waterman771 schreef:blooper1963 schreef:pj_ds schreef:Kees-Jan Smit schreef:
Inbouwen en afregelen van een 123 mag niet meer dan een uurtje kosten… er zijn garages die het in een kwartier doen…
Tenzij je zo’n vervelende BW automaat hebt als ik….
...Geen gat voor de 6mm pen….
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
CitroenAZU schreef:waterman771 schreef:blooper1963 schreef:pj_ds schreef:Kees-Jan Smit schreef:
Inbouwen en afregelen van een 123 mag niet meer dan een uurtje kosten… er zijn garages die het in een kwartier doen…
Tenzij je zo’n vervelende BW automaat hebt als ik….
...Geen gat voor de 6mm pen….
Vriend Piet z’n Peugeot 504 rijdt ook geweldig met een 123! Er is vast wel iets goedkopers dan zo’n 123, maar dat heb je ook met banden (oeps, wat rakel ik nu weer op… ). Ik wil gewoon geen geëmmer, mijn wagen moet het elke dag doen en mij overal in comfort heenbrengen.
Hallo,
Ik rijd al jaren met een Lumenition in mijn DS21ie. Toendertijd had je nog geen 123. Werkt perfect; scheelde me ook 10% in brandstofverbruik. Maar Lumenition heeft natuurlijk nog gewoon mechanische vervroeging. 123 is meer bij de tijd, met volelectronische vervroeging.
Succes en groeten,
Jan
oke laten we een poging wagen mijn auto te identificeren:
eerst even de voorgeschiedenis: Ik heb hem gekocht van iemand die hem 12 jaar in een schuur heeft gehad en die hem heeft gekocht van een man die erg van een pallas hield. Deze man zou de auto in Duitsland hebben gehad en hem uiteindelijk hebben ingevoerd in NL. De auto heeft een paddestoel en verder “alle” details van een pallas, echter of het verpallast is ...is een vraag: Een auto verpallassen met een paddestoel schijnt wel heel erg ver te gaan dus wordt het nog leuker, hieronder een quote uit een ander draadje waarom ik o.a twijfel over het type.
Op het kenteken staat dat het een DS21M is. Maar dit is volgens mij niet orgineel.
Motorplaatje staat: DX2 0573030128
langevelsloo schreef:
P.S. Een Dsuper 5 is een DS21M met een DX2 blok en een ‘lange’ 5-bak maar zonder de rempaddestoel en daarom iets eenvoudiger. Voor mij de ideale D.
DSMobiel schreef:Vaak staat er in je ontstekingshuis een nummer welke je in de boeken kan herleiden naar een motortype met ijbehorende curve. Bij mijn DSuper5 staat er bv. DX-05i in.
tenzij het onstekingshuis in vervangen toch ?