Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Uitlaat lek waardoor heet gas direkt op de band werd gericht? Mijn moeder heeft 2 keer een veerbol kunnen laten vervangen omdat deze intern was geklapt door dezelfde oorzaak.
Ik vind het niet eerlijk richting de auto om haar weg te doen vanwege zoiets. Kan iedereen overkomen, gewoon over dat gevoel heenzetten (dat kan ieder mens), de stank verwijderen en doorrijden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:gewoon over dat gevoel heenzetten (dat kan ieder mens), de stank verwijderen en doorrijden.
Ben bang dat dit niet voor iedereen opgaat. En wellicht kan oudelut het wel, maar hij heeft ook nog een vrouw die haar gevoel misschien wat minder makkelijk uitzet .
mpostma schreef:Alcyone schreef:gewoon over dat gevoel heenzetten (dat kan ieder mens), de stank verwijderen en doorrijden.
Ben bang dat dit niet voor iedereen opgaat. En wellicht kan oudelut het wel, maar hij heeft ook nog een vrouw die haar gevoel misschien wat minder makkelijk uitzet .
Precies! Bovendien is het verwijderen van de stank waarschijnlijk de grootste opgave. Maandag komt er een check en zal ik ook foto’s maken… Hopen dat de kerstdagen me goed gezind zijn?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Eerste check gedaan, en buiten de stank lijkt de schade niet onherstelbaar. Hydrauliek en andere leidingen zijn in ieder geval niet aangetast: Auto komt goed en snel omhoog, remt goed en ook de benzinetoevoer is ver van de plek des onheils gebleven…
Helaas het kabeltje van mijn camera niet meegenomen, dus kan de foto’s niet delen. (leuk, ploaties van zo’n verschroeide auto tijdens het kerstmaal? )
Ik verdenk wel meer en meer de uitlaat en de katalysator: de auto wil goed starten, maar loopt hondsberoerd (alsof de ontsteking niet goed staat). Kan dit te maken hebben met signalen vanuit een defecte (of leeggeblazen) katalysator? De auto rookt wel uit de uitlaat, en deze rook wil je niet inademen (een diesel met meer dan een miljoen kilometers produceert schonere rook!).
Heeft iemand wel eens een lege pijp onder een 19 TRi/TZi gehangen (dus zonder kat)? Heeft dit effect op het motormanagement? Of kan dit mogelijk aan een gescheurd (inlaat)spruitstuk liggen (valse lucht dus)? Dit laatste lijkt me geen reden voor een oververhitte uitlaat (en die is van een dusdanige kleur dat je wel kunt raden dat-ie erg warm is geweest; logisch ook als-ie de reserveband aan heeft gestoken?!)
Cosmetisch gaat me misschien nog wel lukken, maar technisch ben ik niet onderlegd genoeg om dit probleem op te lossen, dus als er iemand kan/wil helpen??? De auto staat momenteel in R’dam.
Tot zover van uw correspondent
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Het GTi blok wat jij in je auto hebt liggen kan naar mijn weten prima zonder catalysator dacht ik. En zal daardoor ook nog iets (waarschijnlijk niet merkbaar) beter presteren. Dus ik zeg doen
Edit: Het gaat toch om een BX Break met de 1900 met multipoint?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Je kan rustig een pijp als katvervanger gebruiken. De lambdasonde zit voor de katalysator. Je moet deze dus wel in stand houden als je een pijp monteert zonder kat. OFwe: de voorpijp zonder kat moet wel een gat hebben voor de lambdasonde.
Na de kat zitten geen sensoren in de uitlaat. Het enige wat de ECU zou kunnen merken is een betere doorstroom, maar het leuke van deze TRI is dat ie een luchtweger heeft dus meet ie dat er meer lucht doorheen gaat en zal dientengevolge meer benzine inspuiten. instant compensatie
Wel vind ik het vreem dat die uitlaat zo heet zou kunnen worden door verstopping al lijkt me dat ook niet uitgesloten. Een te arm mengsel kan de uitlaat ook waanzinnig heet maken. Maar voordat een autoband in brand vliegt moet de uitlaat echt roodgloeiend zijn geweest! Lijkt me dus wel goed om dat op te lossen (kun je daarna de gezinsleden nog proberen te overtuigen dat ie nou nooit meer in de fik vliegt)
Goed, misschien niet de kat dus, maar dan wellicht de lambda-sonde? Motormanagement dusdanig in de war dat-ie mengsel verkeerd aanmaakt?
Ten tijde van het gebeuren reed mijn vrouw (aangezien ik dringend een BOB nodig had na een vroeg kerstdiner ), en zij vertelt nu dat ze wel vermogen mistte vóór het gebeurde….
Kan ik de lambda-sonde gewoon lostrekken en dan kijken hoe-ie loopt?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
En dan nog, het r.wiel hangt toch niet op de uitlaat? Die zal er dan wel wat vreemd onder hebben gehangen.
Test
Thijsvandebles schreef:En dan nog, het r.wiel hangt toch niet op de uitlaat? Die zal er dan wel wat vreemd onder hebben gehangen.
Uhm… Reservewiel, Thijs, reservewiel!
Kan ik die Lambda-sonde niet op één of andere manier doorverbinden? Wil eigenlijk wel weten wat de problemen van het beroerde lopen oplevert?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Uhm… Reservewiel, Thijs, reservewiel!
Kan ik die Lambda-sonde niet op één of andere manier doorverbinden? Wil eigenlijk wel weten wat de problemen van het beroerde lopen oplevert?!
Uhm dat bedoelt Thijs ook En die lambda sonde kan je er gewoon uittrekken. Motor loopt dan normaal stationair maar vind het niet leuk om op toeren gejaagd te worden dan. (zelf ondervonden ) En een andere lambda sonde scoor je gewoon op de sloop uit een ZX 1.4 daar kan je hem vrij makkelijk van boven eruit draaien
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
aub niet gelijk de lambdasonde verdenken. Het is een sensor. Als de boodschapper slecht nieuws heeft hoeft ie toch niet gelijk gestraft te worden?
oudelut schreef:Thijsvandebles schreef:En dan nog, het r.wiel hangt toch niet op de uitlaat? Die zal er dan wel wat vreemd onder hebben gehangen.
Uhm… Reservewiel, Thijs, reservewiel!
Kan ik die Lambda-sonde niet op één of andere manier doorverbinden? Wil eigenlijk wel weten wat de problemen van het beroerde lopen oplevert?!
Ja die bedoelde ik ook. Anders noemde ik het wel het r.a. wiel….
Test
mpostma schreef:aub niet gelijk de lambdasonde verdenken. Het is een sensor. Als de boodschapper slecht nieuws heeft hoeft ie toch niet gelijk gestraft te worden?
Ben ik wel met je eens Marten, maar na verwijdering van de lambdasonde (die behoorlijk zwart was?) loopt de motor wel makkelijker…
Op dit moment liggen de accupolen los voor een ECU-reset. Is het niet zo dat je accupolen (los van de accu natuurlijk) moet kortsluiten/doorverbinden voor een harde reset? :
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Thijsvandebles schreef:Ja die bedoelde ik ook. Anders noemde ik het wel het r.a. wiel….
Las het na en zag dat ik zelf te snel de conclusie had getrokken… ops:
Maar los van het gebeuren (probeer ik achter me te laten) probeer ik nu te ontdekken waarom de motor zo k*t draait (heeft uiteindelijk ook de oververhitting en dus de brand veroorzaakt, lijkt me)
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Trek de uitlaat eens los tussen uitlaat en uitlaatspruitstuk. Kijk eens hoe ie dan loopt? Als de uitlaat verstopt is kan dat een oorzaak zijn.
Is de uitlaat trouwens gasdicht? Maarjah, zelfs met de volle lading uitlaatgassen op een band vliegt ie nog niet in de fik. Daar is flink meer hitte voor nodig, hoor! Volgens mij krijg je die hitte alleen als in de uitlaat een naverbranding plaatsvindt. Of een te arm mengel, zoals eerder gemeld.
Met de lambda los bedoel je stekker los of ding eruit? Hij zal dan trouwens over gaan op noodloop, dat is altijd beter dan wanneer de ecu rare toestanden probeert bij te regelen.
Ecu is gereset als de polen een half uurtje los zijn geweest. Even kortsluiten doen mensen die niet willen wachten op het leeglopen van eventuele condensatoren.
Misschien moet je je computer eens uitlezen tijdens het lopen?
Groeten,
Jan